3 825 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Byta styrled på Mazda 2
Bilen gick igenom besiktningen och alla värden såg bra ut men killen märkte att ena styrleden (vänster fram) glappade.
Den bör alltså bytas, är detta något man kan göra själv?
Jag förstod också att en framvagnsinställning bör göras. Detta fixar jag nog inte själv då jag inte har nån aning om hur man gör.
Jag köper gärna originaldelar så jag googlat mig fram till att en styrled inte kostar mer än typ 500 kr.
Vad tar en verkstad för detta? Så jag inte blir totalt lurad om jag väljer det alternativet ...
Bilen är en Mazda 2 från 2008, 75 frustande hästar
Den bör alltså bytas, är detta något man kan göra själv?
Jag förstod också att en framvagnsinställning bör göras. Detta fixar jag nog inte själv då jag inte har nån aning om hur man gör.
Jag köper gärna originaldelar så jag googlat mig fram till att en styrled inte kostar mer än typ 500 kr.
Vad tar en verkstad för detta? Så jag inte blir totalt lurad om jag väljer det alternativet ...
Bilen är en Mazda 2 från 2008, 75 frustande hästar
Ok, tack . 700 kr låter ju helt ok. Då spar jag mina åtaganden till däckbytet.1337 skrev:
Måste man verkligen göra en hjulinställning? Jag har bytt styrled på en del bilar och det verkar ha blivit bra ändå. Styrleden kan du säkert köpa till bättre pris på ebay om du ska göra jobbet själv om du lämnar den till verkstad låt dem köpa styrleden det brukar ge bättre pris. Men klart ska du bara köpa leden så är det kanske inte lönt att köpa från ebay för att få 100kr billigare.
Redigerat:
Det ska inte kosta många kronor att byta, ring runt till lite olika verkstäder och fråga. Man bör ju kontrollera hjulinställningen efter byte men många skiter i det och kör på "ögonmått".
Du skrev "75 frustande hästar", det är dock inte ditt problem. Problemet ligger i det överdrivna vridet på 121nm, detta gör att styrled, drivaxlar, ja i princip allt kommer gå sönder inom kort. Du kan även riskera att karossen blir sned ifall man verkligen trycker till och däcken har tillräckligt med grepp. Kör försiktigt och ta hand dig själv!!!
Du skrev "75 frustande hästar", det är dock inte ditt problem. Problemet ligger i det överdrivna vridet på 121nm, detta gör att styrled, drivaxlar, ja i princip allt kommer gå sönder inom kort. Du kan även riskera att karossen blir sned ifall man verkligen trycker till och däcken har tillräckligt med grepp. Kör försiktigt och ta hand dig själv!!!
För en sekund blev jag orolig men sen insåg jag att det famns lite ironi med, det gjorde min dagscreamin-daemon skrev:Det ska inte kosta många kronor att byta, ring runt till lite olika verkstäder och fråga. Man bör ju kontrollera hjulinställningen efter byte men många skiter i det och kör på "ögonmått".
(Den maxar faktiskt 168 km/h men så fort får jag inte köra för min fru ...)
Tack för alla svar. Nu har lite att fundera på.
För övrigt är jag väldigt nöjd med riskokaren. Detta är första gången gången jag behöver betala för en reparation utöver vanlig årlig service. Billig att försäkra också, 3800 kr för helförsäkring per år. (Kompletteras av en Citroen Jumpy som kan lasta lite mer vid behov)
För övrigt är jag väldigt nöjd med riskokaren. Detta är första gången gången jag behöver betala för en reparation utöver vanlig årlig service. Billig att försäkra också, 3800 kr för helförsäkring per år. (Kompletteras av en Citroen Jumpy som kan lasta lite mer vid behov)
Klicka här för att svara