15 602 läst ·
45 svar
16k läst
45 svar
Byta strömbrytare, behöver hjälp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Terminal L är kopplad till (växlar mellan) A1 och A2 medan C växlar mellan B1 och B2.
roli skrev:
Blev det egentligen förbjudet?Patrik_Hed skrev:
Eller avråds det bara å det bestämdades?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
De är som sagt stoppade i produktion och försäljning sen mer än tjugo år så det är i praktiken ett mycket effektivt "förbud". Skulle man ha lite FK tillgängligt så skulle man kunna använda den men det vore ju verkligen onödigt, det finns ju tillräckligt med färger. Som tex den nygamla röda
.
Ja verkligen.GK100 skrev:
Jag hade inga alls planer på att börja med gul tråd eller grön tråd. Jag har heller inget undangömt lager som jag tänkte låta gå på tradera.
Det var av ren nyfikenhet om det verkligen finns tydligt utskrivet någonstans om förbud eller det kraftigt olämpliga.
Det måste i så fall vara i någon standard. Och mig veterligen står det inget om det i SS 436 40 00 åtminstone.
Men det finns ju minst en annan standard som föreskriver kabelfärger.
Ja det var ju inte så viktigt direkt, bara lite nyfikenhet.
Själv tycker jag att kabeltillverkarna gärna kunde producera någon extra färg. Är det dubbeltrapp + ev lite annat så tar befintliga färger slut.
Violett lär väl finnas (men inte på Biltema m.fl), vad jag hört. Men jag tycker dom borde kunna göra t.ex. orange-vit och svart-vit och grå-vit. Det ger ju möjlighet till helt unik färgidentifiering i alla praktiska fall.
Men frågan är väl om det ändå blir någon storsäljare. Gamla erfarna elektriker är nog redan vana att hantera det med ett inövat arbetssätt. Och dom är kanske inte så sugna på att släpa på 3 extra kabelkartonger för att lösa ett problem dom inte har.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
IEC 60445 säger:
6.2.1 Permitted colours
The single colours green and yellow are only permitted where confusion with the colouring of the conductors in accordance with 6.3.2 to 6.3.6 is not likely to occur.
Och 6.3.2 / 6.3.6 handlar om skyddsledare.
Vet inte om Europa eller Sverige har modifierat dessa regler i SS 424 17 20 (har inte den). Sverige verkar i alla fall ha anammat den Europeiska tolkningen och åtminstone branschen har tagit steget att plocka bort dessa färger från hyllan. De svenska reglerna säger bara att denna färgkombination inte får användas till annat.
6.2.1 Permitted colours
The single colours green and yellow are only permitted where confusion with the colouring of the conductors in accordance with 6.3.2 to 6.3.6 is not likely to occur.
Och 6.3.2 / 6.3.6 handlar om skyddsledare.
Vet inte om Europa eller Sverige har modifierat dessa regler i SS 424 17 20 (har inte den). Sverige verkar i alla fall ha anammat den Europeiska tolkningen och åtminstone branschen har tagit steget att plocka bort dessa färger från hyllan. De svenska reglerna säger bara att denna färgkombination inte får användas till annat.
Fick aldrig svar på om det skulle byglas mellan L1 och L2, någon som vet?Rstenqvist skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, dvs svar ja, dvs du ska bygla L1-L2 
Tack Bo.
Spinner vidare på tråden, jag behöver också hjälp. Ska byta strömbrytare i ett 50 tals hus, tror visserligen strömmen är indragen men blir inte klok på detta. 2 sladdar, en svart och en vit, mäter jag på dom får jag signal om det ligger ström på båda?? Gamla strömbrytare den hade den vita sladden in på högra pilen och den svarta in på p. Nya strömställaren från Clas Ohlsson är en 2 polig, se kopplingsschema, hur gör jag? Kan inte bryta strömmen hur jag än kopplar och vågar inte chansa...hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du ska koppla ena ledaren till L1 och den andra till L11.
Hur mäter du när du säger att du har spänning som du inte kan bryta? En beröringsfri "penna"?
Bryt huvudbrytaren och koppla in.
Hur mäter du när du säger att du har spänning som du inte kan bryta? En beröringsfri "penna"?
Bryt huvudbrytaren och koppla in.
Hej Bo, tack för svaret. Ja det är beröringsfri penna, inte världens mest finkänsliga instrument det inser jag. Jag har provat att koppla som föreslår vilket ju är det mest logiska men det funkar inte :'( När strömmen är på lyser taklampor oavsett om jag har strömbrytaren monterad eller ej :-S Skumt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En (billig) spänningsdetektor av denna typ kan ge utslag på vad som helst. Trådarna behöver inte ens vara inkopplade någonstans. Men låt oss gå tillbaka till början. Du skriver saker som luktar fuffens.
1. Fungerade den gamla strömbrytaren innan du kopplade loss den?
2. Finns det fler strömbrytare till samma lampa?
3. Har du skalat ledarna 13 mm enligt anvisningen? Den ledare som syns på bild ser inte bra ut.
1. Fungerade den gamla strömbrytaren innan du kopplade loss den?
2. Finns det fler strömbrytare till samma lampa?
3. Har du skalat ledarna 13 mm enligt anvisningen? Den ledare som syns på bild ser inte bra ut.
Hej
1. Den gamla funkade innan
2. Nej det gör det inte
3. Har kanske inte varit så noga på den punkten. Hoppas det är så enkelt
Ska nämnas också att jag håller på och renoverar ett badrum och när jag började för 1,5 månad sedan satte en skruv i taket som gick in i en sladd varpå en huvudsäkring gick, se bild
.Jag tog dit en kompis som visserligen jobbar på ett energibolag och inte har rätt behörighet för den här typen av jobb, men vi konstaterade att 1 det inte var någon spänning på dom sladdarna som går där och 2 allting fungerar som det ska och gör det fortfarande 3 vi har ingen aning om vart sladdarna går. Men att det skulle ha något samband med det här felet känns ju långsökt...eller?
1. Den gamla funkade innan
2. Nej det gör det inte
3. Har kanske inte varit så noga på den punkten. Hoppas det är så enkelt
Ska nämnas också att jag håller på och renoverar ett badrum och när jag började för 1,5 månad sedan satte en skruv i taket som gick in i en sladd varpå en huvudsäkring gick, se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
