15 602 läst ·
45 svar
16k läst
45 svar
Byta strömbrytare, behöver hjälp.
Ok, går det att koppla in dimmern nedan istället om man kopplar bort trådarna till den ena lampan med kabelskor. Det är lampan som styrs av knappen som den gråa tråden går till som jag vill ha dimmer till. Om det går att ordna, hur ska jag koppla detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du ska koppla fas till "L↑" och den grå tändtråden till en av "↓~".
Vilken ledare som är fas i dosan måste du ta reda på själv, dvs du ska bara koppla in dimmern om du själv är 100% säker på att det blir rätt. Jag gissar på den gröna, fast se det endast som en vägledning.
Om dimmern ska ersätta den gamla strömbrytaren kan du stoppa in de överblivna ledarna i toppklämmor, Wago, Helacon eller Ubåtar som du hittar på t.ex Clas.
Vilken ledare som är fas i dosan måste du ta reda på själv, dvs du ska bara koppla in dimmern om du själv är 100% säker på att det blir rätt. Jag gissar på den gröna, fast se det endast som en vägledning.
Om dimmern ska ersätta den gamla strömbrytaren kan du stoppa in de överblivna ledarna i toppklämmor, Wago, Helacon eller Ubåtar som du hittar på t.ex Clas.
Jag har kopplat grön till fas och den gråa till första tändplatsen. Lampan kopplad till Dimmern blir då att fungera dock fungerar inte den lampan som tidigare styrts från dubbeltrappbrytare. Den lampan styrs från en annan strömbrytare. Några ideér på lösning?
Om du ska få den lampan att fungera måste du ha en trappbrytare, alternativt kopplar du ihop en av de vita med grön och tänder lampan bara från det andra stället.
Ursäkta om jag gör ett litet stickspår.Patrik_Hed skrev:
Varför blev gröna fk förbjudna? Jag har genska gott av gröna fk som tändtrådar (från -62). förstörde just den gröna färgen ledaren eller var det bara för att färgblinda inte ska blanda ihop gröna och röda kablar?
Tidigare användes både gula och gröna fk. Men jag tror att de blev förbjudna för att de kunde förväxlas med jordkabeln, gul/grön, som inte får användas till annat än just jord.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Skyddsjorden blev gul/grön -72 och då var det ganska vanskligt att ha både gröna och gula tändtrådar.Janus82 skrev:
Edit: Använder appen och såg inte föregående användares inlägg.
//Patrik
Kanske lite OT men när blev användandet av gul och grön fk förbjudet? Jag vet i allafall att de fortfarande användes i början på 80-talet. Var ute och fick skolpraktik på ett skolbygge i början av 80-talet och då drog elektrikern både gula och gröna fk-kablar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tidigt 90-tal, har jag fått lära mig ungefär.roli skrev:
//Patrik
Det går alltså att inte ha dimmer på den platsen?
Rstenqvist skrev:
Samma bilder som inlägg #14 förutom ny bild med ny dubbeltrapp...
Grön på L1 & L2, en vit på varje X1, grå på valfri X2.
Grön på L1 & L2, en vit på varje X1, grå på valfri X2.
Jajemen, blev lite osäker eftersom denna strömbrytare stod det kron på och någon nämnde vid ett tidigare tillfälle och en annan kronbrytare att det inte skulle gå. Bygla från L1 till L2 då vad jag kan förstå? Tack på förhand för all hjälp.snaggletooth skrev:
Lånar denna tråden då jag ska byta strömbrytare i garaget och var och köpte en ny, men då jag packade upp den så var det det konstigaste kopplingsschemat jag sett på den, alla andra jag bytt har haft "vettiga" scheman som man med lätthet förstår, men denna gick jag bet på.
Någon som vet hur man kopplar denna?
Någon som vet hur man kopplar denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


