6 729 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Byta spis: Stickpropp med tre pinnar och en platt - Går det att byta mot: Stickpropp med fyra pinnar och en platt?
De som säljs i dag är tydligen enfas. Den du har köpte du inte i dag va?
Nej. Hen sa att Siemens spisar bara har en fas till hällen. De fristående hällarna verkar (fortfarande) gå på två faser.Dr Benz skrev:
Sen har dom sålt bättre spisar fram till ganska nyligen, så har du en spis som är något eller några år gammal så går den förhoppningsvis på tre faser.
Som jag skrev i inlägg #23 så gäller inte det alla deras fristående hällar då de säljs i båda varianter.Dr Benz skrev:
Det gäller inte heller deras spisar med glaskeramikhällar utan endast spisarna med induktion.
Elektrolux, verkar fortfarande sälja spisar med induktionshäll av båda typerna, så det gäller verkligen att man kollar upp vad man köper.
Konstigt att de inte levererar spisar med tre faser om de har hällar med två. Det begriper jag inte.
Är förmodligen en kostnadsfråga, behövs dubbla induktionsmoduler för att köra två faser.D Daniel 109 skrev:
Och andelen som betalar så mycket för en spis istället för häll + inbyggnadsugn är säkert förhållandevis få.
Ts här.
Jag har en följdfråga.
Vi kommer anlita elektriker för att dra fram nollan, enligt ovan. Så att vi så småningom själva kan installera en fristående induktionsspis (med ugn) bara genom att ansluta proppen. Om jag förstått rätt kallas detta för Perilex.
Men kommer vi kunna använda vår gamla spis med den nya perilex-kontakten, eller behöver vi skaffa den nya induktionsspisen direkt?
Jag har en följdfråga.
Vi kommer anlita elektriker för att dra fram nollan, enligt ovan. Så att vi så småningom själva kan installera en fristående induktionsspis (med ugn) bara genom att ansluta proppen. Om jag förstått rätt kallas detta för Perilex.
Men kommer vi kunna använda vår gamla spis med den nya perilex-kontakten, eller behöver vi skaffa den nya induktionsspisen direkt?