C Cerb skrev:
Ett tips till folk ang. detta är att om anslutningseffekten är specificerad till runt 8kW så driver man hällen på endast en fas.

För att drivas på två faser bör speccen säga >10kW
Och motsvarande för en häll
1-fas drygt 4kW
2-fas drygt 7kW

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
Men hur kan jag köra 7,4 kWpå min häll? Har bara 16A på faserna.
Det låter ju märkligt.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Det låter ju märkligt.
Det är väl minst 2 faser inkopplade då?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Det låter ju märkligt.
240Vx16Ax2st=7680

Dr Benz Dr Benz skrev:
Det låter ju märkligt.
Vad är det som är märkligt med det?

Det m
useless useless skrev:
Vad är det som är märkligt med det?
det märkliga är att Cerb säger att Siemens hällar drivs av en fas? Eller missar jag något?

De som säljs i dag är tydligen enfas. Den du har köpte du inte i dag va?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Det m

det märkliga är att Cerb säger att Siemens hällar drivs av en fas? Eller missar jag något?
Nej. Hen sa att Siemens spisar bara har en fas till hällen. De fristående hällarna verkar (fortfarande) gå på två faser.

Sen har dom sålt bättre spisar fram till ganska nyligen, så har du en spis som är något eller några år gammal så går den förhoppningsvis på tre faser.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Hen sa att Siemens spisar bara har en fas till hällen. De fristående hällarna verkar (fortfarande) gå på två faser.
Ahh. Många kallar hällen för spis..
Tack.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ahh. Många kallar hällen för spis..
Tack.
Som jag skrev i inlägg #23 så gäller inte det alla deras fristående hällar då de säljs i båda varianter.
Det gäller inte heller deras spisar med glaskeramikhällar utan endast spisarna med induktion.

Elektrolux, verkar fortfarande sälja spisar med induktionshäll av båda typerna, så det gäller verkligen att man kollar upp vad man köper.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Konstigt att de inte levererar spisar med tre faser om de har hällar med två. Det begriper jag inte.

D Daniel 109 skrev:
Konstigt att de inte levererar spisar med tre faser om de har hällar med två. Det begriper jag inte.
Är förmodligen en kostnadsfråga, behövs dubbla induktionsmoduler för att köra två faser.
Och andelen som betalar så mycket för en spis istället för häll + inbyggnadsugn är säkert förhållandevis få.

D Daniel 109 skrev:
Troligen för att större delen av deras kunder kopplar in de olika prylarna på 1-fas/35 A

Redigerat:
Ts här.

Jag har en följdfråga.
Vi kommer anlita elektriker för att dra fram nollan, enligt ovan. Så att vi så småningom själva kan installera en fristående induktionsspis (med ugn) bara genom att ansluta proppen. Om jag förstått rätt kallas detta för Perilex.

Men kommer vi kunna använda vår gamla spis med den nya perilex-kontakten, eller behöver vi skaffa den nya induktionsspisen direkt?

Ja, du kan använda den g:a spisen med ett fullkopplat Perelexuttag.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.