7 041 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Byta säkringscentral
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Går ju att sätta ett vitt lock över en Diazed också.
Protte
Protte
Haha ni vill verkligen att jag ska ha kvar det gamla aset
Länka mig till något vitt bra lock till ett 3 radigt proppskåp "Diazed"?
Länka även till en jordfelsbrytare så ska jag lova att tänka över det hela en gång till innan slutgiltigt beslut.
Länka mig till något vitt bra lock till ett 3 radigt proppskåp "Diazed"?
Länka även till en jordfelsbrytare så ska jag lova att tänka över det hela en gång till innan slutgiltigt beslut.
Nope, man får endast byta strömställare och vägguttag, om man har tillräckliga kunskaper för det jobbet.cheetah1 skrev:
I en andra trådar har det ifrågasatts varför man inte får byta t.ex. trasiga apparatdosor, VP-rör eller skadade kablar.
Då det är förbjudet, men i princip lagligt att låta det fortsätta vara trasigt.
Det finns flera "bevis" för att reglerna inte är till för att öka elsäkerheten utan är till för något annat...
Jag tänker faktiskt mest på det ohyggliga krånglet, ifall alla ledningar inte räcker till (i längd alltså). Så kul är det inte att hålla på och skarva inkommande ledning och byta en hel massa FK, bara för att dom inte når.jocknos skrev:
Eller att rören inte mynnar fram så dom täcks av den nya centralen.
Nä så kul är det inte det kan jag hålla med om men, kabellängderna räcker och blir över det är redan kollat..
annars hade jag aldrig gett mig in på byte över huvud taget.
Och rören täcks fint dom också som tur är.
Det enda som skulle kunna bli krångligt är att tapeten inte täcker eftersom den gamla centralen är större.
Därför passar jag på nu när det ändå är ommålning på G
annars hade jag aldrig gett mig in på byte över huvud taget.
Och rören täcks fint dom också som tur är.
Det enda som skulle kunna bli krångligt är att tapeten inte täcker eftersom den gamla centralen är större.
Därför passar jag på nu när det ändå är ommålning på G
Nu är centralen utbytt helt utan komplikationer. 
Stötte på ett frågetecken bara.
I den gamla centralen var nollskenan byglad med jordskenan.
I den nya är den inte de och jag undrar om jag ska bygla den och i så fall varför.
MVH
Jocknos
Stötte på ett frågetecken bara.
I den gamla centralen var nollskenan byglad med jordskenan.
I den nya är den inte de och jag undrar om jag ska bygla den och i så fall varför.
MVH
Jocknos
jocknos skrev:
Nope, du stötte på en otroligt stor och viktig komplikation, se nedanstående...
:eek: :eek: :eek:
Här har vi ett typexempel på varför man inte ska ge sig på att byta centraler och hålla på med JFB om man inte kan det hela ordentligt.
Jord och nollskena ska vara sammankopplade vid TN-C system.
Jord och nollskena ska vara isär vid TN-S system och när JFB används.
TN-C får separeras till TN-S, men inte tvärtom.
Svar.
Ska du installera JFB, ska jord och nollskena vara isärkopplade.
Men gör du fel nu, så lär du bränna hälften av all din elektronik i huset, då slumpmässiga spänningar på allt mellan 0-400V kommer uppstå i dina vägguttag.
Nu slipper du inte undan moralpredikan i alla fall, för ger man på sig på ett sånt här jobb utan tillräckliga kunskaper kan det sluta illa. Du borde nog läst på lite bättre om grundläggande 3-fas ellära och om hur TN-systemet fungerar.jocknos skrev:
Här finns lite info om inkoppling:
http://www.hager.se/files/download/0/229_1/0/jordfelsbrytare.pdf
Men återigen, just dessa saker är ingen lek. Och jag är ingen elektriker som försöker skydda mitt jobb, bara så du vet.
Inkommande PEN alltid till PE-skena.
PE alltid obruten på alla ställen genom hela anläggningen
Nolla normalt obruten överallt, men det finns några undantag, t.ex. genom JFB och vid tvåpolig (allpolig) brytare vid last.
Var öht mycket noggrann med nolla och PE, både med vad, var och hur dom ansluts, åtdragningsmoment och allt sådant.
http://www.hager.se/files/download/0/229_1/0/jordfelsbrytare.pdf
Men återigen, just dessa saker är ingen lek. Och jag är ingen elektriker som försöker skydda mitt jobb, bara så du vet.
Inkommande PEN alltid till PE-skena.
PE alltid obruten på alla ställen genom hela anläggningen
Nolla normalt obruten överallt, men det finns några undantag, t.ex. genom JFB och vid tvåpolig (allpolig) brytare vid last.
Var öht mycket noggrann med nolla och PE, både med vad, var och hur dom ansluts, åtdragningsmoment och allt sådant.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Ja jisses, kan själv.
Protte
Protte
haha lugna ner er nu gubbar.
Jag frågade ju bara vad skillnaden var och varför skillnaden var.
Hade aldrig en tanke på att bygla dom utan att veta varför
Men jag fattar fortfarande inte varför "slumpmässiga spänningar på allt mellan 0-400V kommer uppstå i dina vägguttag." Om man gör en sådan bygel.
Mäter man motstånd mellan jord och nolla är det ju nästan 0 även utan byglad nollskena.
Jag frågade ju bara vad skillnaden var och varför skillnaden var.
Hade aldrig en tanke på att bygla dom utan att veta varför
Men jag fattar fortfarande inte varför "slumpmässiga spänningar på allt mellan 0-400V kommer uppstå i dina vägguttag." Om man gör en sådan bygel.
Mäter man motstånd mellan jord och nolla är det ju nästan 0 även utan byglad nollskena.
Det är (väl) som så att om du byglar dom i ett TN-S-system så löser jordfelsbrytaren direkt, men har du dom obyglade i ett TN-C-system så har du ingen nolla, så strömmen kommer ta andra random vägar, vilket gör att du kanske får diverse olika spänningar i dina uttag.
Det är därför lampor exploderar i hus med jordfel tillexempel.
Det är därför lampor exploderar i hus med jordfel tillexempel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Men lös ut JFB så får du ett annat värde.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
jocknos skrev:Hade aldrig en tanke på att bygla dom utan att veta varför
QUOTE]
Har du inte kopplat detta rätt så kan du bli utan nolla i anläggningen med följd 0-400V i dina uttag. Ibland är det billigare att låta nån göra jobbet än att köpa ny elektronik till hela hushållet... om man nu ens har hushållet kvar vill säga...