7 041 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Byta säkringscentral
Sida 1 av 3
Hej!
Jag ska byta ut mitt gamla proppskåp mot en modernare normcentral med jordfelsbrytare etc.
Har kollat in denna från AEG på clas ohlsson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=48592997
Hade tänkt mig den 2 radiga färdigkopplade. Till den måste jag komplettera med 3 st x 16A eftersom jag har både värmepump och spis på 3 - fas.
Det jag funderar på är vad 1-pol innebär på en 3 st x 16A.
Är det att om en av dom går så stängs alla 3 av eller innebär det något annat också.
Sen funderar jag på hur jag ska dela upp faserna på 10 amperes säkringarna. På det gamla skåpet är det ju 3 - rader med 1 faskena per rad så där är det ju inga konstigheter.
Men hur gör man fördelningen när det är 2 rader?
Är det 6 kvadrats FK som gäller och fasskena mellan de av säkringarna som delar eller finns det någon bättre metod?
Tack för ett mycket trevligt bra och lärorikt forum
Moralpredikan om att man måste vara behörig etc behövs inte kommenteras med.
Jag vet redan att det krävs behörighet jag lovar. :eek:
Jag ska byta ut mitt gamla proppskåp mot en modernare normcentral med jordfelsbrytare etc.
Har kollat in denna från AEG på clas ohlsson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=48592997
Hade tänkt mig den 2 radiga färdigkopplade. Till den måste jag komplettera med 3 st x 16A eftersom jag har både värmepump och spis på 3 - fas.
Det jag funderar på är vad 1-pol innebär på en 3 st x 16A.
Är det att om en av dom går så stängs alla 3 av eller innebär det något annat också.
Sen funderar jag på hur jag ska dela upp faserna på 10 amperes säkringarna. På det gamla skåpet är det ju 3 - rader med 1 faskena per rad så där är det ju inga konstigheter.
Men hur gör man fördelningen när det är 2 rader?
Är det 6 kvadrats FK som gäller och fasskena mellan de av säkringarna som delar eller finns det någon bättre metod?
Tack för ett mycket trevligt bra och lärorikt forum
Moralpredikan om att man måste vara behörig etc behövs inte kommenteras med.
Jag vet redan att det krävs behörighet jag lovar. :eek:
Redigerat:
Du behöver 3 st 1-poliga eller 1 st 3-polig dvärgbrytare för en 3-fasgrupp.
I en normcentral ligger faserna (nästan undantagslöst) L1 L2 L3 L1 L2 o.s.v. i en följd på varje rad, så det spelar ingen roll hur många rader det är.
RK6 rekommenderas och ja, fasskena är det smidigaste att koppla ihop med
I en normcentral ligger faserna (nästan undantagslöst) L1 L2 L3 L1 L2 o.s.v. i en följd på varje rad, så det spelar ingen roll hur många rader det är.
RK6 rekommenderas och ja, fasskena är det smidigaste att koppla ihop med
Tack för snabbt svar.
Följdfråga på att faserna ligger i följd på varje rad. L1, L2, L3 etc.
Hur fungerar det med fasskena när det ligger så?
Nu har jag i och för sig siktat in mig på en färdigkopplad central så jag behöver inte tänka på det så mycket egentligen men vetgirig som man är....
Följdfråga på att faserna ligger i följd på varje rad. L1, L2, L3 etc.
Hur fungerar det med fasskena när det ligger så?
Nu har jag i och för sig siktat in mig på en färdigkopplad central så jag behöver inte tänka på det så mycket egentligen men vetgirig som man är....
fasskenan är kopplad med 3 skenor inuti och var 3:e säkring får ström från en och samma skena.
jag tycker du kan ha 10A till spisen, så du behöver inte köpa till en extra automat.
jag tycker du kan ha 10A till spisen, så du behöver inte köpa till en extra automat.
det räcker för de flesta, men OK, om spisens effekt ligger över 7kW och den har 230v element (med nolla) så kan det ev bli för lite. bemärk att man sällan kör allt på max.. men dra du 2.5-ledare så är det framtidssäkert, säkringar är ingen stor grej att byta i framtiden.
Ok kablarna är redan dragna med 2,5 mm.
Var dock ute och räknade grupperna i den gamla centralen nu och köper jag den 2 - radiga AEG från Clas Ohlsson måste jag komplettera med automatsäkringar oavsett om jag sätter den på 10 eller inte så det blir 3 extra 16.
Det blir nog byte imorgon.Så om ni läser om en lägenhetsbrand så.....
Var dock ute och räknade grupperna i den gamla centralen nu och köper jag den 2 - radiga AEG från Clas Ohlsson måste jag komplettera med automatsäkringar oavsett om jag sätter den på 10 eller inte så det blir 3 extra 16.
Det blir nog byte imorgon.Så om ni läser om en lägenhetsbrand så.....
har du 4-ledare eller 5 ledare in?
Den gamla kan du utrusta med JFB.
Och porslinssäkringscentraler är det inget fel med, tvärtom.
Jag funderade lite på att sätta in en i garaget, vid nyproduktion. Men valde trots allt normcentral till sist.
Jo, det finns en nackdel med gamla diazed-centraler, dom är farliga iom att man ganska lätt kommer åt strömförande delar när propphuven är urskruvad.
Och porslinssäkringscentraler är det inget fel med, tvärtom.
Jag funderade lite på att sätta in en i garaget, vid nyproduktion. Men valde trots allt normcentral till sist.
Jo, det finns en nackdel med gamla diazed-centraler, dom är farliga iom att man ganska lätt kommer åt strömförande delar när propphuven är urskruvad.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Det verkar som en vanlig missuppfattning att det är sämre med Diazed (porslin) men det är det inte.
Komplettera bara med en JFB i en liten kapsling bredvid så har du en bra anläggning.
Protte
Komplettera bara med en JFB i en liten kapsling bredvid så har du en bra anläggning.
Protte
Ja, det är rätt lätt att göra sig själv till en säkring där.. 
Eh, lös fundering, är det verkligen behörighetskrävande att byta central? Jagmenar, heter det itne nåt i stil med att man inte får ändra eller bygga till, men man får byta grejer om man har "nödig kännedom"?
Eh, lös fundering, är det verkligen behörighetskrävande att byta central? Jagmenar, heter det itne nåt i stil med att man inte får ändra eller bygga till, men man får byta grejer om man har "nödig kännedom"?
Jo visserligen men den är så jävla stor och ful där den sitter i hallen.
En modern normcentral med vitt lock på skulle ge ett bättre intryck och det är ju inte astronomiska summor det rör sig om heller så det får nog bli byte.
Men tack för dina åsikter jag älskar diskussion
En modern normcentral med vitt lock på skulle ge ett bättre intryck och det är ju inte astronomiska summor det rör sig om heller så det får nog bli byte.
Men tack för dina åsikter jag älskar diskussion