3 160 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Byta rörkoppling vid vägg-genomföring
Har precis flyttat till ett radhus från 79, och rören till badkaret är riktigt dåligt dragna (skaver mot badkaret och gör så långsidan inte går att skjuta mot väggen) och ser allmänt gamla och fula ut. Har fått ett sprillans nytt badkar från förra ägaren och tänkte samtidigt dra om rören och byta blandaren, som också är från 79.
Min fråga är, hur gör jag med rörvinklarna som sitter direkt på rören som kommer ut ur väggen? Kan jag ta bort dem, kapa röret en bit och sätta dit nya fina kromade vinklar, eller är det ajabaja? Det är gipsvägg ska tilläggas.
Om det inte är smart att kapa röret, kan man ta en dremel och snitta av skärringen istället? Eller bör jag låta skärring och mutter sitta kvar och sätta dit en ny rörvinkel på den gamla muttern?
Tack på förhand!
Min fråga är, hur gör jag med rörvinklarna som sitter direkt på rören som kommer ut ur väggen? Kan jag ta bort dem, kapa röret en bit och sätta dit nya fina kromade vinklar, eller är det ajabaja? Det är gipsvägg ska tilläggas.
Om det inte är smart att kapa röret, kan man ta en dremel och snitta av skärringen istället? Eller bör jag låta skärring och mutter sitta kvar och sätta dit en ny rörvinkel på den gamla muttern?
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Så länge du håller dig på badrumssidan av tätskiktet (om det nu finns något i ett badrum från 79...) så får du använda kopplingar ganska fritt.
Men du får inte skarva dolt i väggen.
Vad är det för kopplingar du vill ta bort, lödda eller?
Men du får inte skarva dolt i väggen.
Vad är det för kopplingar du vill ta bort, lödda eller?
Jag vet att man inte får skarva inne i väggen. Det sitter två skärringskopplingar där nu, som jag vill byta till kromade diton. Den ena är ett T dessutom, till toalettstolen, och jag vill ha två likadana vinklar med kulventiler på, och skarvar sedan in toalettstolen efteråt så att säga.
Vad jag vill veta egentligen är väl hur jag enklast byter en skärringskoppling som kommer ut från en vägg. De ska tydligen installeras så att röret inne i väggen är bockat som ett svagt "S" och tar stöd mot den bakre väggen, och sedan skär man av röret på ett fast avstånd. Så jag misstänker att det inte finns nåt "extra" på röret som jag kan kapa bort för att få på en ny skärringskoppling.
Vad jag vill veta egentligen är väl hur jag enklast byter en skärringskoppling som kommer ut från en vägg. De ska tydligen installeras så att röret inne i väggen är bockat som ett svagt "S" och tar stöd mot den bakre väggen, och sedan skär man av röret på ett fast avstånd. Så jag misstänker att det inte finns nåt "extra" på röret som jag kan kapa bort för att få på en ny skärringskoppling.
Montera din vinkelventiler direkt på dina befintliga rör och muttrar ur väggen, regelboken säger att man inte skall blanda fabrikat så försök få tag i kopplings mtrl från samma tillverkare. Att börja kapa för att få till en fräsch rörända att ansluta mot kan bli bökigt om nya kopplingen inte går på riktigt och röret vill åka in i väggen, väljer man ändå att göra det så är det en fördel om man kan öppna väggen bakom ifall det skiter sig.
lägg gärna ut en bild på på vinklarna som kommer ur vägg.
mvh
lägg gärna ut en bild på på vinklarna som kommer ur vägg.
mvh
Redigerat:
Glömde ta en bild igår kväll, ska fixa en snarast. Jag har en följdfråga, som förmodligen är självklar, men jag tänkte ju alltså sätta dit två sådana här : http://www.evbutiken.se/pub_images/large/8541896_656.jpg
Är det rätt tänkt att om jag kopplar in vattnet på den nedre anslutningen på bilden, så stänger kulventilen av vattnet till båda de övre anslutningarna? Hittar ingen skiss på hur sådana ventiler är uppbyggda invändigt nämligen.
Är det rätt tänkt att om jag kopplar in vattnet på den nedre anslutningen på bilden, så stänger kulventilen av vattnet till båda de övre anslutningarna? Hittar ingen skiss på hur sådana ventiler är uppbyggda invändigt nämligen.
Det går fint oavsett tryck-anslutning. T-ballofix stänger alla sidor individuellt med kulan.DeJi skrev:Glömde ta en bild igår kväll, ska fixa en snarast. Jag har en följdfråga, som förmodligen är självklar, men jag tänkte ju alltså sätta dit två sådana här : [länk]
Klicka här för att svara