Halloj,
Har en enkelpanel i WC'n med konvektorplåt. Vet ej när den är ifrån, men troligtvis INTE från byggnadsåret (1955), känns som en 80-tals historia?
Hur som helst upplever vi det som kallare inne på wc'n på vintrarna, runt 17-18 medan övriga rum håller runt 20.
Delta över radiatorn är ställt på 5 grader och den är rätt hårt strypt, eftersom den gärna vill kortsluta.
Anslutningarna på denna är 45mm från vägg till centrum.
Den är B=400, H=600. Kan man anta att denna är motsvarande en K11 radiator (205W@DT30)
Jag hade helst velat peta in en C22 400x600 (341W@DT30) men anslutningen på dessa är 76mm från vägg, vilket skulle kräva en excenter på 30mm, sådana har jag inte sett.
Alternativet är att peta in en C21 400x600 (271W@DT30) då bör jag klara mig med 15mm excenter.
Frågan är om jag kommer märka någon större skillnad!?
Rummet är 3,2m², har ett fönster på 1m², 250mm murade väggar utan tilläggsisolering och cirka 10cm sågspån på vinden.
Radiatorn sitter olyckligtvis inte under fönstret, utan på innervägg i badrummet.
Däremot finns där en elektrisk handdukstork på 70W eleffekt.
Jag funderar även på hur jag skall få till excentrarna, den i botten kommer ju få radiatorn att sidoförskjutas en aning, vilket gör att snabeln inte kommer passa radiatorventilen? Nur har jag förutsatt M22x1,5 excenter, kanske bättre att ta en R15 excenter och sätta direkt på radiatorn för att sen bygga sig mot anslutningarna. Problemet då blir ju att R15 snablar och nipplar har M26 gänga, och jag behöver M22.
Kan väl passa på att fråga vad skillnaden är mellan dessa snablar?
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-boj-med-mutter-10r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/boj-med-mutter-10/
Är det olika konor? Eller bara olika fabrikat som är kompatibla?
Har en enkelpanel i WC'n med konvektorplåt. Vet ej när den är ifrån, men troligtvis INTE från byggnadsåret (1955), känns som en 80-tals historia?
Hur som helst upplever vi det som kallare inne på wc'n på vintrarna, runt 17-18 medan övriga rum håller runt 20.
Delta över radiatorn är ställt på 5 grader och den är rätt hårt strypt, eftersom den gärna vill kortsluta.
Anslutningarna på denna är 45mm från vägg till centrum.
Den är B=400, H=600. Kan man anta att denna är motsvarande en K11 radiator (205W@DT30)
Jag hade helst velat peta in en C22 400x600 (341W@DT30) men anslutningen på dessa är 76mm från vägg, vilket skulle kräva en excenter på 30mm, sådana har jag inte sett.
Alternativet är att peta in en C21 400x600 (271W@DT30) då bör jag klara mig med 15mm excenter.
Frågan är om jag kommer märka någon större skillnad!?
Rummet är 3,2m², har ett fönster på 1m², 250mm murade väggar utan tilläggsisolering och cirka 10cm sågspån på vinden.
Radiatorn sitter olyckligtvis inte under fönstret, utan på innervägg i badrummet.
Däremot finns där en elektrisk handdukstork på 70W eleffekt.
Jag funderar även på hur jag skall få till excentrarna, den i botten kommer ju få radiatorn att sidoförskjutas en aning, vilket gör att snabeln inte kommer passa radiatorventilen? Nur har jag förutsatt M22x1,5 excenter, kanske bättre att ta en R15 excenter och sätta direkt på radiatorn för att sen bygga sig mot anslutningarna. Problemet då blir ju att R15 snablar och nipplar har M26 gänga, och jag behöver M22.
Kan väl passa på att fråga vad skillnaden är mellan dessa snablar?
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-boj-med-mutter-10r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/boj-med-mutter-10/
Är det olika konor? Eller bara olika fabrikat som är kompatibla?
Redigerat:
Inte min erfarenhet av Rinkaby att dom ger råd och tips, annat än den fysiska butiken.
Har däremot hittat att Lenhovda har R15 excenter på 30mm, tar jag en sån och bussar ner till R10 och monterar befintlig snabel/vinkel och nippel så skall det fungera, frågan är bara hur klokt det ser ut!
Har däremot hittat att Lenhovda har R15 excenter på 30mm, tar jag en sån och bussar ner till R10 och monterar befintlig snabel/vinkel och nippel så skall det fungera, frågan är bara hur klokt det ser ut!
Ja säg det , kanske något man får leva med eller bygga om , det är gängat vid genomgången av väggen , går att vrida ur och få dit koppar som kanske passar bättre , men mera jobb ,
angående mått som passar om det görs får du kolla upp och hur det passar
angående mått som passar om det görs får du kolla upp och hur det passar
Nu när jag tog kontrollmått inför att beställa prylar konstaterade jag att det är C/C545mm mellan anslutningarna. Nya Purmo's har C/C 550mm (Radiatorns höjd minus 50), då är man 5mm kort där.
Kollade vidare och hittade Altechradiatorer (som jag trodde var brandade Purmo??) dom har faktiskt 545mm C/C anslutningar, men då dras man med problemet att det är 86mm mellan vägg och centrum anslutning, mot Purmos 76mm och då skulle man behöva en 40mm excenter istället för 30mm och det vette fan vart man kan hitta, till skillnad mot 30 som jag faktiskt hittat..
Alternativet är att gänga ur det vertikala röret och muffla ner en klämringskoppling med UTV gänga och gå upp med nytt kopparrör och sätta en likadan klämringskoppling i radiatorventilen.
Lär ju se hey baberiba ut dock.
Vad hade @krilleman_215 gjort ute hos kund?
Kollade vidare och hittade Altechradiatorer (som jag trodde var brandade Purmo??) dom har faktiskt 545mm C/C anslutningar, men då dras man med problemet att det är 86mm mellan vägg och centrum anslutning, mot Purmos 76mm och då skulle man behöva en 40mm excenter istället för 30mm och det vette fan vart man kan hitta, till skillnad mot 30 som jag faktiskt hittat..
Alternativet är att gänga ur det vertikala röret och muffla ner en klämringskoppling med UTV gänga och gå upp med nytt kopparrör och sätta en likadan klämringskoppling i radiatorventilen.
Lär ju se hey baberiba ut dock.
Vad hade @krilleman_215 gjort ute hos kund?
@krilleman hade knäckt lite rör i snygga böjar för att komma rätt , utom där nere som hade blivit något rakt på med kopplingar som passar
Jag har helt slutat jobba hos privatkunder, så jag hade tackat nej 
Nej, Altech är inte samma som Purmo. Olika tillverkare.
Returventilen kan du ju flytta rakt ut "lagom mycket" genom att leka lite med muff/sexkant/nippel. Gängorna tätas med lin + locher. Glöm inte att repa delarna lite på gängan (dom utvändiga gängorna) om det inte redan är gjort från fabrik.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/19-muffar-3275
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/14-sexkantnipplar-3229
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/18-rornipplar-3237
Tilloppet är nog snyggast om du gängar ur vinkeln ut ur väggen (för visst är det en gängad vinkel där?) monterar klämringsövergångar i båda ändarna och bockar ut ett nytt kopparrör till termostatventilen.

Nej, Altech är inte samma som Purmo. Olika tillverkare.
Returventilen kan du ju flytta rakt ut "lagom mycket" genom att leka lite med muff/sexkant/nippel. Gängorna tätas med lin + locher. Glöm inte att repa delarna lite på gängan (dom utvändiga gängorna) om det inte redan är gjort från fabrik.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/19-muffar-3275
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/14-sexkantnipplar-3229
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/itemlist/category/18-rornipplar-3237
Tilloppet är nog snyggast om du gängar ur vinkeln ut ur väggen (för visst är det en gängad vinkel där?) monterar klämringsövergångar i båda ändarna och bockar ut ett nytt kopparrör till termostatventilen.
Tackar, ja precis det är en böj på tilloppet, så gängar man ur den så finns där utv-gänga.
Kollade lite på länkarna, finns det inga rörnipplar som är långa, som man kan kapa till önskad längd? Alternativt om det finns någon produkt som kan liknas vid en ihålig gängstång man kan kapa? Annars lär man väl få sätta på en muff + nippel, svårt att avgöra om det räcker då Ezze inte skriver ut måtten på sina produkter. Det är ju trots allt 30mm som skall ut.
Kollade lite på länkarna, finns det inga rörnipplar som är långa, som man kan kapa till önskad längd? Alternativt om det finns någon produkt som kan liknas vid en ihålig gängstång man kan kapa? Annars lär man väl få sätta på en muff + nippel, svårt att avgöra om det räcker då Ezze inte skriver ut måtten på sina produkter. Det är ju trots allt 30mm som skall ut.
Öm man hellre gillar gängad rörsnutt så finns det i dimension 10 (3/8") också!
Jag gillar dom inte personligen. Men det är en smaksak!
25mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1106-1988427
100mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1107-1988430
500mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1108-1988534
1000mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1109-1988559
Jag gillar dom inte personligen. Men det är en smaksak!
25mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1106-1988427
100mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1107-1988430
500mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1108-1988534
1000mm: http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/1109-1988559
Klicka här för att svara

