12 759 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Byta plats på kök och vardagsrum?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sparris, fint att få se dina bilder!Sparris skrev:Nu bilder.
Där gamla spisen stod
Höger sida i köket, bredvid skafferiet (ej i bild).
Vänster sida, efter diskbänken är en dörröppning till passagen.
Skafferiet
Passagen in till vrum.
Passagen in till kök.
Vrum, burspråket med pelarna, 156X330cm.
Vrum exkl burspråket är 518X555cm. Ser ni f ö ikeaköket i vrum, vi testar redan, fast i väldigt barnslig skala.
Golvet i det gamla köket ser jag inte som något som är värt att bevara egentligen.
Det är ett enkelt brädgolv. Vad jag tror är det avsett att vara ett undergolv till något annat, t.ex. masonit + linoleum.
Linoleum har vi haft från 1800-talet, masonit uppfanns och började tillverkas på 1920-talet.
Att köksgolvet ser ut så, och att köksinredningen ser ut att redan vara "halvrenoverad" styrker mig i min uppfattning att det skulle förbättra huset genom att "öppna upp" genom att ta bort garderoberna/klädkammaren mellan kök och vardagsrum.
Men det är ditt (och din mans) beslut så klart!
PS
Burspråket i vardagsrummet är gjort för en stor härlig röd soffa, inte för en bäbis-säng!
Min känsla är att den gamla 70-tals nostalgin i Sverige att köket vore något slags umgängesrum är påväg att självdö. Vi påverkas av omvärlden som tycker att vi är konstiga som tex bjuder in gäster i köket.
Nä, köket ska vara en effektiv arbetsplats och umgänget sker utanför verkstaden i en mysig miljö.
Nä, köket ska vara en effektiv arbetsplats och umgänget sker utanför verkstaden i en mysig miljö.
Med reservation för bygga i en stil som kan vara för modern för huset.. Fast vad sjutton, man ska bo där och trivas!
Jag skulle ha satt igen väggen vid dusch och toa in mot köket. Då möjliggörs en hel bänk- och skåprad vid den då hela väggen. Sedan hade jag byggt en till bänk- och skåprad i vinkel mot den "vänstra" ytterväggen. Garderoben och lilla holken mellan kök och vardagsrum hade jag tagit bort och öppnat helt. Långt matbord fungerar ju då där i övergången kök/vardagsrum, frågan är om bredden är tillräcklig?
För att det inte ska kännas som en labyrint in till köket sedan, från hallen, så skulle jag ta bort dörrposter och den ev lilla bit vägg som kan finnas in mot bl a vardagsrummet.
Jag skulle ha satt igen väggen vid dusch och toa in mot köket. Då möjliggörs en hel bänk- och skåprad vid den då hela väggen. Sedan hade jag byggt en till bänk- och skåprad i vinkel mot den "vänstra" ytterväggen. Garderoben och lilla holken mellan kök och vardagsrum hade jag tagit bort och öppnat helt. Långt matbord fungerar ju då där i övergången kök/vardagsrum, frågan är om bredden är tillräcklig?
För att det inte ska kännas som en labyrint in till köket sedan, från hallen, så skulle jag ta bort dörrposter och den ev lilla bit vägg som kan finnas in mot bl a vardagsrummet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Trenderna har ju varitKnockOnWood skrev:
50-tal: husmor i köket, far röker pipa i vardagsrummet
70-tal: stora kök, husmor lagar mat pappa röker cigarett i köket
90-tal: öppna planlösningar o pappa slutar röka o steker en omelett.
10-tal: mamma o pappa delar på köksarbetet men äter o umgås utanför.
2030-tal: ?????
Sedan är det nu bara att välja vilken kategori just du tillhör
Hade det varit mitt hus, så hade jag behållit så mycket som möjligt inklusive de gamla skåpstommarna och tagit in en kökssnickare för att modernisera med modern inredning i skåp och bygga mer arbetsyta om det behövs. Jag hade också behållit trägolvet i köket eller lagt på linoleum samt använt tidstypiska tapetmönster på väggarna i köket för att bevara 50-talsstilen. Funktionen skall vara modern, men utseendet tidstypiskt. Kanske kan man också få in ett mindre, utdragbart bord för frukost eller enklare måltider här.
I vardagsrummet hade jag satt in en stort bord med bekväma stolar, en braskamin och kanske en umgängeshörna med några mindre fotöljer samt en ljudanläggning.
Att sätta in köket i vardagsrummet tror jag kan bli fel. Dels så skruvar man om planlösningen vilket gör att huset känns ogenuint och misshandlat. Jag tycker också att fiskbensparkett signalerar finrum och att det inte passar i kök. Rummet är också för fint för att besudlas med ett modernt kök. Dessutom ökar störningarna från köksbuller och det blir inte lika kul att låta köket se ut som en svinstia medans man äter.
Fast det här är min prioritering. Det är TS hus.
I vardagsrummet hade jag satt in en stort bord med bekväma stolar, en braskamin och kanske en umgängeshörna med några mindre fotöljer samt en ljudanläggning.
Att sätta in köket i vardagsrummet tror jag kan bli fel. Dels så skruvar man om planlösningen vilket gör att huset känns ogenuint och misshandlat. Jag tycker också att fiskbensparkett signalerar finrum och att det inte passar i kök. Rummet är också för fint för att besudlas med ett modernt kök. Dessutom ökar störningarna från köksbuller och det blir inte lika kul att låta köket se ut som en svinstia medans man äter.
Fast det här är min prioritering. Det är TS hus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nimajneb skrev:Trenderna har ju varit
50-tal: husmor i köket, far röker pipa i vardagsrummet
70-tal: stora kök, husmor lagar mat pappa röker cigarett i köket
90-tal: öppna planlösningar o pappa slutar röka o steker en omelett.
10-tal: mamma o pappa delar på köksarbetet men äter o umgås utanför.
2030-tal: ?????
Sedan är det nu bara att välja vilken kategori just du tillhör![]()
Vet inte riktigt, men jag tror att du missade minst en:
2010-tal: Husmor sitter/ligger i soffan och fejar, husfar står i köket och friterar räkor, ringer till rörmokaren och elektrikern samt diskar champagneglasen.
Så här hade vi tänkt, men så börjar tankarna sväva ut. Can I have it all?
Nej man måste inse verkligheten, det blir nog ett arbetskök i köket. Ett kök där vi utnyttjar takhöjden, ett kök med 2 lådkylskåp och frysen i klädkammaren. En bred brittisk spis med induktion och två ugnar, platsbyggd fläktkåpa som placeras direkt till vänster om ingången (där gamla spisen stod). Bredbid spisen en mkt djupare granitskiva (helst marmor, men...) för att få mer arbetsyta och bättre linjer. Längst till höger på denna sida i köket placerar vi en lite ho med kran. På högra väggen görs en lång diskbänk med en miele diskmaskin. Standarddjup blir det där pga skafferidörren som börjar efter 62 cm djup. Då blir det en 309 cm bänkskiva. De befintliga överskåpen flyttas isär och en platsbyggd öppen hylla fixas där det understa hyllplanet byts ut mot diskställ i rätt stil. De bef underskåpen och diskbänksskåpet går att placera ut så det fyller väggen. Dörrarna och lådorna lackas om. Rostfritt stänkskydd ovanför diskbänken, inget stänkskydd bakaom spisen utam målad vägg med rätt färg. Micron döljs i skafferiet och högskåpet til vänster om fönstret (massivt trä!) behålls.
Golvet finns likadant i två sovrum, det är slipat och iordninggjort, blev jättefint. Blir det inte bra så tänkte vi lägga ett rutigt linoleumgolv. Tidstypiska knoppar/handtag från eskilstuna kulturbeslag.
Ni ser , jag har redan kommit en rejäl bit i köksrenoveringstankarna, men så kom utsvävningarna...
Det handlar ju oxå om good enough, bra men inte extravagant, göra det bästa av förutsättningarna. Jag har självförtroende nog (efter allt köksarbete, matintresse och bakning samt en jätteköksrenovering tidigare) att kunna skapa (med min man) ett riktigt bra kök, som blir snyggt.
Nej man måste inse verkligheten, det blir nog ett arbetskök i köket. Ett kök där vi utnyttjar takhöjden, ett kök med 2 lådkylskåp och frysen i klädkammaren. En bred brittisk spis med induktion och två ugnar, platsbyggd fläktkåpa som placeras direkt till vänster om ingången (där gamla spisen stod). Bredbid spisen en mkt djupare granitskiva (helst marmor, men...) för att få mer arbetsyta och bättre linjer. Längst till höger på denna sida i köket placerar vi en lite ho med kran. På högra väggen görs en lång diskbänk med en miele diskmaskin. Standarddjup blir det där pga skafferidörren som börjar efter 62 cm djup. Då blir det en 309 cm bänkskiva. De befintliga överskåpen flyttas isär och en platsbyggd öppen hylla fixas där det understa hyllplanet byts ut mot diskställ i rätt stil. De bef underskåpen och diskbänksskåpet går att placera ut så det fyller väggen. Dörrarna och lådorna lackas om. Rostfritt stänkskydd ovanför diskbänken, inget stänkskydd bakaom spisen utam målad vägg med rätt färg. Micron döljs i skafferiet och högskåpet til vänster om fönstret (massivt trä!) behålls.
Golvet finns likadant i två sovrum, det är slipat och iordninggjort, blev jättefint. Blir det inte bra så tänkte vi lägga ett rutigt linoleumgolv. Tidstypiska knoppar/handtag från eskilstuna kulturbeslag.
Ni ser , jag har redan kommit en rejäl bit i köksrenoveringstankarna, men så kom utsvävningarna...
Det handlar ju oxå om good enough, bra men inte extravagant, göra det bästa av förutsättningarna. Jag har självförtroende nog (efter allt köksarbete, matintresse och bakning samt en jätteköksrenovering tidigare) att kunna skapa (med min man) ett riktigt bra kök, som blir snyggt.
Jag tycker din befintliga plan låter mycket mer lämplig för huset än att flytta köket, och estetiken låter rätt för ett funkishus. Möjligen att en perstorsskiva hade varit bättre än en stenskiva, men granit kan nog bli passande också. Smart att flytta isär skåpen.
Det bästa sättet att testa en idé är att kasta ut den och höra vad folk säger, och det kan man göra även om man själv är skeptisk till idén. Jag tror att av 100 idéer är 90 dåliga, 9 är bra och 1 en briljant. Så ut med dem.
Det bästa sättet att testa en idé är att kasta ut den och höra vad folk säger, och det kan man göra även om man själv är skeptisk till idén. Jag tror att av 100 idéer är 90 dåliga, 9 är bra och 1 en briljant. Så ut med dem.
Pelpet, det har du rätt i. Min hjärna funkar ju bara på mitt sätt och jag har ju bara mina egna erfarenheter att ta till. Så tack för era åsikter och inlägg!
Stenskiva väljer jag för funktionen, super att baka på. På 30-talet var det även vanligt med marmor som arbetsbänk. Rostfritt kom oxå då, det fanns även som stänkskydd, därav min flört med nostalgin. Jag är väldigt sugen på carraramarmor men förnuftet tvekar. Vad säger ni andra om marmor? Helst egna erfarenheter av materialet och inte åsikter ;-)
Stenskiva väljer jag för funktionen, super att baka på. På 30-talet var det även vanligt med marmor som arbetsbänk. Rostfritt kom oxå då, det fanns även som stänkskydd, därav min flört med nostalgin. Jag är väldigt sugen på carraramarmor men förnuftet tvekar. Vad säger ni andra om marmor? Helst egna erfarenheter av materialet och inte åsikter ;-)
Klicka här för att svara
