Hej!

Bor i en träkåk från 20-talet där idag vardagsrummet delar yta med matplats (båda i söderläge), med köket i anslutning till matplatsen enligt bifogad skiss. Den röda klumpen i vinkel till vänster ska föreställa en hörnsoffa.

Nu ska köket renoveras, och vi funderar på den för oss ganska radikala idén att byta plats på kök och vardagsrum samt göra en utgång via altandörr från det nya köket (ungefär där fönstret är vid hörnsoffan idag). Rent tekniskt är det görbart, källare gör det ganska enkelt att fixa rördragningen.

Funderar på om köket blir för stort kontra vardagsrummet. Tanken är att göra köket i en rak form längs väggen längst upp i bild. Eventuellt en köksö, även om braskaminen i mitten av rummet blir lite svår att utnyttja då. Har vi ingen köksö känns det lite som att det blir en stor tom yta i mitten, vilket kanske är dåligt... Eller bra. Ja ni hör. Kört fast lite.

Input i ämnet?
 
  • Planskiss över 20-tals hus med vardagsrum, matplats, kök och hall. Soffa, matbord och braskamin är markerade i rött, för eventuell köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är lite opraktiskt med ett väldigt långt kök, det blir långa avstånd mellan så mycket, mycket bärande.
Var ska ni ha matbordet om köket går hela vägen bort till där matbordsstolarna står i dag?

Mät upp hur långa väggarna är i köket och sätt upp kartonger, brädor etc. kring dagens soffa för att känna vad just ni tycker om att ha soffgruppen i ett så litet rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite opraktiskt med ett väldigt långt kök, det blir långa avstånd mellan så mycket, mycket bärande.
Var ska ni ha matbordet om köket går hela vägen bort till där matbordsstolarna står i dag?

Mät upp hur långa väggarna är i köket och sätt upp kartonger, brädor etc. kring dagens soffa för att känna vad just ni tycker om att ha soffgruppen i ett så litet rum.
Tack för input! Vi har skissat köket enligt bifogad bild (bortse från det fula fönstret och allt, vi ville bara lägga in alla funktioner på en rad), ca 4,5 meters bredd på köket. Då har vi en liten marginal till matbordet, men visst, det kanske kommer upplevas som tight. Bra idé att försöka känna på det mer konkret med hjälp av plank/kartonger, det ska vi absolut göra.
 
  • Kökslayout med vit inredning, träbänk och fönster ovanför diskhon, kyl/frys markerad, spis och ugn integrerade. Total bredd cirka 4,5 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det blev ju inte så långt men lite opraktiskt med långt till kyl/frys när det är på ett annat ställe.
 
Hej! Jag tycker det är en intressant idé som ni gör rätt i att undersöka. När det gäller det stora köket så tror jag att ett L-format kök som går ut i mitten av rummet, alltså som en halvö, kan funka. Rummet är tillräckligt stort för ett rejält kök med stor matplats. Frågan är om ni tycker ett litet (ombonat) vardagsrum är tillräckligt?
 
  • Planlösning visar ett stort vardagsrum och ett L-format kök som en halvö, med stor matplats och ansluten hall på 10,77 m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jo1234 skrev:
Hej! Jag tycker det är en intressant idé som ni gör rätt i att undersöka. När det gäller det stora köket så tror jag att ett L-format kök som går ut i mitten av rummet, alltså som en halvö, kan funka. Rummet är tillräckligt stort för ett rejält kök med stor matplats. Frågan är om ni tycker ett litet (ombonat) vardagsrum är tillräckligt?
Vi har tänkt tanken att göra det L-format, möjligtvis med en köksö. Jag misstänker att det kommer kännas lite avigt, att man kommer måsta runda den på väg mot bordet X antal gånger per dag. Men det är möjligt att det går att göra smidigt ändå. Vardagsrummet blir ca 3 kvm mindre än idag, så det bör funka, även om vi får testa det bättre på något sätt innan beslutet tas!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blev ju inte så långt men lite opraktiskt med långt till kyl/frys när det är på ett annat ställe.
Kommer kännas otroligt nära med tanke på att vi idag endast har en ”halv” kyl i köket. Fullstor kyl+frysbox i källaren. Blir många resor i trappan varje dag med tre små barn hemma.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.