Hej,
Är på G o beställa nytt kök men innan jag gör något dumt så vore det bra att få en uppfattning om hur stor utmaning det skulle bli att flytta på V/A, jag vill byta plats på spis och v/a. Enligt bilderna nedan, känns bara aktuellt om det möjligt ovan golv, börja bila betong o ändra i grunden känns inte aktuellt.
Det handlar om ca 4m från där avlopp + vatten är idag till där nya diskhon helst ska vara. Tankar? Möjligt?
Vattnet är enklare än avloppet?
Tack
Är på G o beställa nytt kök men innan jag gör något dumt så vore det bra att få en uppfattning om hur stor utmaning det skulle bli att flytta på V/A, jag vill byta plats på spis och v/a. Enligt bilderna nedan, känns bara aktuellt om det möjligt ovan golv, börja bila betong o ändra i grunden känns inte aktuellt.
Det handlar om ca 4m från där avlopp + vatten är idag till där nya diskhon helst ska vara. Tankar? Möjligt?
Vattnet är enklare än avloppet?
Tack
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Beror ju lite på kökstillverkare. Ikea har ju låga socklar så det är svårt att dra avloppsrör någon längre sträcka under sockeln utan då får man kolla upp om det går att dra rören på väggen bakom skåpen. Men kökstillverkaren borde ju kunna svara på frågan om det går att lösa på ett bra sätt med deras system eller om du riskerar stopp i avloppet på grund av dålig lutning.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Du kanske vill ha en fläkt ovanför spisen med? Det kan vara minst lika bökigt att dra om ventilation som VA ...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Socklarna verkar vara 16cm och efter att jag mätt igen så är det ca 3m det handlar om. Men det är kökstillverkaren jag borde kolla med ?
Ang fläkten så är fläktröret som är kopplat fläkten draget ovanför dagens köksskåp o i min (naiva?) värld så kapar jag bara röret till rätt längd utifrån fläktens placering..?
Ang fläkten så är fläktröret som är kopplat fläkten draget ovanför dagens köksskåp o i min (naiva?) värld så kapar jag bara röret till rätt längd utifrån fläktens placering..?
den här tråden kanske svarar på min fråga..
https://www.byggahus.se/forum/threads/koeksombyggnad-hur-langt-kan-man-dra-avlopp-i-sockel.280485/
då det är tänkt att jag ska ha 16cm socklar så borde det inte vara något problem att dra avloppet i sockeln om jag tolkar tråden rätt
https://www.byggahus.se/forum/threads/koeksombyggnad-hur-langt-kan-man-dra-avlopp-i-sockel.280485/
då det är tänkt att jag ska ha 16cm socklar så borde det inte vara något problem att dra avloppet i sockeln om jag tolkar tråden rätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden