70 423 läst ·
38 svar
70k läst
38 svar
Byta ojordade eller dra fram för jordade uttag?
Sida 1 av 3
Har flyttat till en hus ifrån 1970 där stora delar av elen är orginal. Uttagen är ojordade, glappiga, saknar petskydd och behöver bytas ut. Jordfelsbrytare finns och jag har tittat bakom en del uttag och tycker att kablar ser ut att vara i bra skick.
Tycker ni att det räcker att byta till nya ojordade uttag eller ska man ta hem elektriker för att dra fram jord när man ändå håller på?
Tycker ni att det räcker att byta till nya ojordade uttag eller ska man ta hem elektriker för att dra fram jord när man ändå håller på?
Fyller på med ytterligare en fråga - vad är den egentliga orsaken till att man inte får ha både jordade och ojordade uttag i samma utrymme?
Inte bara bör, utan måste.BigGitt skrev:
(Fast inte helt utan undantag, och vissa saker har förr varit tillåtet och är därmed det fortfarande sålänge elen inte byggs om)
JFB fungerar lika bra med ojordade uttag, och ojordade uttag i vanliga torra rum tycker jag inte känns speciellt farligt, särskilt som det numera är få apparater som har jordad stickpropp.
Lite surt däremot att investera i en massa ojordade uttag om sen plötsligt ångar sig och vill jorda ändå. Ja jag vet faktiskt inte riktigt på rak arm hur jag själv skulle agera.
Men petskyddade och fräscha uttag samt en JFB är nog de två första och bäst investerade pengarna för att öka skyddet.
Anledningen till förbudet att blanda ojordat med jordat är att faran ökar då.
Om man har en gammal bordslampa med en massa berörbara metalldelar så finns det en risk att en avskavd kabel eller så gör hela lampan strömförande.
Tar man sen i lampan så får man troligen sig en kyss som känns, på några mA. Men troligtvis går det inte så väldigt mycket mer ström genom ens kropp, då golv, bord och allt omkring en är relativt isolerande.
Men har man infört en enda skyddsjordad pryl i rummet, t.ex. en dator så ökar risken betydligt. Ponera att du håller ena handen på datorns hölje när du tar i lampan med den andra, då blir det perfekt kontakt med 230V mellan dina två händer = stor risk för att det var det sista du gjorde.
Det finns ett begrepp, "isolerad miljö", som är grunden till användandet av ojordade saker. Detta är inte längre tillåtet vid nyinstallation, men äldre anläggningar får vara så till dess man bygger om dom.
Antag att Du kopplar in en jordad apparat i det jordade uttaget och en jordad apparat i det ojordade uttaget. Dessa båda apparater står bredvid varandra. Om det nu blir ett fel på den apparaten som sitter i det ojordade uttaget, så att höljet på den apparaten blir spänningsförande, så går inte proppen, ty ingen kortslutning uppkommer. Utan apparaten fortsätter, till synes, att fungera som vanligt. Nu är det bara en tidsfråga innan någon vidrör de båda apparaterna samtidigt, med en hand på varje apparat. Och då får personen plötsligt 230 volt, rakt igenom hjärtat, vilket givetvis är LIVSFARLIGT!Pepparkaka skrev:
Tack för era svar, Mikael_L och 305!
Finns det någon tummregel på vad en elektiker tar för att dra fram jord?
Huset är som sagt från -70, 1,5 plan och 125m2. Det är 5 rum + övre och undre hall. Totalt ca 16 uttag och 10 takdosor som då skulle behöva jordas.
Annars är jag nog mest inne på att skruva dit nya ojordade uttag själv. Det som idag känns farligast är inte att jag saknar jord, det är att det saknas petskydd. Speciellt nu när dottern börjar bli så gammal att de här spännande hålen i väggen måste undersökas.
Huset är som sagt från -70, 1,5 plan och 125m2. Det är 5 rum + övre och undre hall. Totalt ca 16 uttag och 10 takdosor som då skulle behöva jordas.
Annars är jag nog mest inne på att skruva dit nya ojordade uttag själv. Det som idag känns farligast är inte att jag saknar jord, det är att det saknas petskydd. Speciellt nu när dottern börjar bli så gammal att de här spännande hålen i väggen måste undersökas.
Redigerat:
Om du behöver byta till jordat beror mycket på vad du ska koppla in också. Innan jag jordade hela mitt hus (byggt 1980) pirrade det ganska fint i kroppen om jag råkade komma emot ett datorchassi och ett av de vattenburna elementen.
Är det många uttag och långa sträckor vi talar om, annars skulle iaf jag rekomendera jordning. Jag hade tur i mitt hus, där var mycket av jorden förberedd och framdragen till kopplingsdosor, så det behövde bara kompletteras med kabel fram till apparatdosorna.
Är det många uttag och långa sträckor vi talar om, annars skulle iaf jag rekomendera jordning. Jag hade tur i mitt hus, där var mycket av jorden förberedd och framdragen till kopplingsdosor, så det behövde bara kompletteras med kabel fram till apparatdosorna.
Har inte kollat ifall de oljefyllda elradiatorerna är jordade, men annars är rummen fria från jordade prylar. Så förhoppningsvis slipper jag bli kittlad av min dator.Bjurran skrev:
Man brukar räkna minst 50 års livslängd på kabeln, dina är uppe i 40. En okulär besiktning samt meggning skulle troligen avslöja att dessa fortfarande är i bra skick och alltså inte behövs bytas på ett bra tag (decennier). Att du redan kollat samt att JFB finns tyder på allt är i sin ordning även en meggning inte är fel innan.
Sen är det ju datorer, TV och vissa andra prylar som rätt ofta kräver jordade uttag så kolla vad det står på prylarna. Vad det kostar vågar jag inte svara på men det finns ROT om du inte nyttjat detta för jobbet och några kronor metern för kabeln, säg 10 för 3x1,5 kanske? Uttagen ska du ju byta ändå men skulle gissa att ojordade är dyrare så kolla upp det. Sen kan det ju vara ett plus med ny el den dag du säljer men det verkar inte aktuellt på ett tag kanske?
Sen är det ju datorer, TV och vissa andra prylar som rätt ofta kräver jordade uttag så kolla vad det står på prylarna. Vad det kostar vågar jag inte svara på men det finns ROT om du inte nyttjat detta för jobbet och några kronor metern för kabeln, säg 10 för 3x1,5 kanske? Uttagen ska du ju byta ändå men skulle gissa att ojordade är dyrare så kolla upp det. Sen kan det ju vara ett plus med ny el den dag du säljer men det verkar inte aktuellt på ett tag kanske?
Detta med blandade uttag i ett rum.
Har man tex spottar i taket så går ju ingen jordkabel till dessa men man kan ha jordade uttag i väggarna.....
Vad gäller tex om man har jordade uttag i bottenplanet, tex nedanför trappen till övervåningen, behöver man då även jordade uttag på övervåningen ovanför trappen då det fysiskt sett är samma rum?
Har man tex spottar i taket så går ju ingen jordkabel till dessa men man kan ha jordade uttag i väggarna.....
Vad gäller tex om man har jordade uttag i bottenplanet, tex nedanför trappen till övervåningen, behöver man då även jordade uttag på övervåningen ovanför trappen då det fysiskt sett är samma rum?
Sannolikt inte. Den rumsdefinition som används i elektriska sammanhang har inte så jättemycket att göra med var dörrarna sitter, utan mera med huruvida det är sannolikt att man placerar apparater som är anslutna från olika "rum" inom räckhåll ifrån varandra. Och den risken är låg om det är en trappa emellan de jordade och ojordade uttagen. Den enda apparat som man brukar springa runt med ansluten i trappan är ju dammsugaren och den brukar ju endå inte vara jordad...Nimajneb skrev:Detta med blandade uttag i ett rum.
Jag tycker att du ska dra om när du ändå byter uttag. Uttagen är ju inte gratis och förr eller senare vill du nog ha jordat. Jag och en god vän (erfaren elektriker) drog nytt på hela övervåningen. Det tog knappt en dag trots igenspacklade dosor och annat fusk som tidigare ägare roat sig med. Då hann vi dessutom dra en del annat nytt också i källaren också.
Om du hittar en elektriker som går med på att du är hjälpreda så att du slipper avlöna två man behöver det inte bli så dyrt.
Om du hittar en elektriker som går med på att du är hjälpreda så att du slipper avlöna två man behöver det inte bli så dyrt.
Tar man bara i lampan så känner man normalt ingenting eftersom man är helt isolerad. I övrigt håller jag med helt.Mikael_L skrev:Om man har en gammal bordslampa med en massa berörbara metalldelar så finns det en risk att en avskavd kabel eller så gör hela lampan strömförande.
Tar man sen i lampan så får man troligen sig en kyss som känns, på några mA. Men troligtvis går det inte så väldigt mycket mer ström genom ens kropp, då golv, bord och allt omkring en är relativt isolerande.