Behöver byta mätarskåp som jag har på stolpe till torpet
delar även lite el till grannens lada så jag funderade även på om man inte kan sätta en separat
räknare på den utgående elen dit, så man enkelt kan se den förbrukningen

Elskåpet har varit strömförande enligt uppgift, dock inte när jag själv öppnat det och bytt säkringar
dom går allt för ofta när jag bränner på för många element

så, hur går jag tillväga och vad kan det kosta
behöver jag både en elektriker och Vattenfall, eller kan Vattenfall fixa hela skiten ?

Du måste ta kontakt med en behörig elinstallatör, han sköter sedan kontakten med nätägaren och byter mätarskåpet.
När du pratar med elektrikern berättar du vad du vill ha och han ger dig ett kostnadsförslag. Tycker du att det blir för dyrt frågar du en annan behörig elinstallatör.
Det bör kosta en bit under 10 000:- för skåp, arbete, resor, och pappersarbete.

Nästan gratis med andra ord :)
kan man köra ROT på detta ?
materialkostnad 4-5000 ?

Sitter skåpet på huset så funkar det väl med ROT, sitter det däremot på en stolpe eller nått annat hus är det inte ROT berättigat

Ok, får kolla upp detta
Skatteverket säger "byte och komplettering av el-central (proppskåp), modernisering av el"

och detta är ju modernisering :confused:

Rot får man på arbeten med bostaden, man får tex rot om man renoverar garaget OM det är hopbyggt med huset är det fristående får man inte ROT. Så om mätarskåpet sitter på bostaden får du inte annars.

Har fått svar både via Skatteverket och elektriker att ROT-avdrag visst gäller för detta arbete :thumbup:

elmont skrev:
Rot får man på arbeten med bostaden, man får tex rot om man renoverar garaget OM det är hopbyggt med huset är det fristående får man inte ROT. Så om mätarskåpet sitter på bostaden får du inte annars.
Är du hundra på detta? Så som jag tolkar det som står på skatteverkets hemsida så gäller det nybyggnad av garage.

"GARAGE
Nybyggnad av fristående garage ger inte rätt till skattereduktion. Garage som är ihopbyggt med befintligt småhus är att jämställa med tillbyggnad och ger rätt till skattereduktion. Ett garage får anses vara ihopbyggt med huset om det finns en dörr mellan det befintliga huset och garaget eller om garagets yttervägg till 75 procent eller mer består av bostadshusets yttervägg."

Är rätt säker på att jag fick göra rotavdrag när jag drog om elen i garaget.

Det räknas inte som komplementhus då?

"KOMPLEMENTHUS
Nybyggnad av komplementhus ger inte rätt till skattereduktion. Däremot kan du få skattereduktion för om- och tillbyggnad samt renovering av ett befintligt komplementhus."

Redigerat:
MatCan skrev:
"KOMPLEMENTHUS
Nybyggnad av komplementhus ger inte rätt till skattereduktion. Däremot kan du få skattereduktion för om- och tillbyggnad samt renovering av ett befintligt komplementhus."
Tja, jag kollade med skatteverket vad gällde omdränering av mitt fristående garage. Och fast omdränering av huset var ROT-berättigat så var de klara med att samma åtgärd på garaget *inte* var det.

Har det ändrats bara på senaste? Eller talar de med kluven tunga?

Om det är ett tex ett fristående garage eller förråd får man ingen ROT men är det tex ett "extra" hus på fastigheten som nyttjas som bostad/fritidshus (inte bostadshuset) så får man ROT.
Och ja, jag är rätt säker på min sak jag sitter en eller två dagar i veckan och sysslar med just ROT som en av mina arbetsuppgifter.

MatCan skrev:
Är rätt säker på att jag fick göra rotavdrag när jag drog om elen i garaget.
Stod det på räkningen/fakturan att det gäller garaget?

Man lämnar aldrig uppgiften om vad fakturan avser till skatteverket, det får man "visa" när dom gör sina stickprovskontroller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.