Hej, som rubriken lyder håller jag på och byter låskolv i två portar/dubbeldörrar på ett dubbelgarage. På den gamla låskolven sitter det en ”pinne” som går in i låskistan, denna behöver såklart flyttas över. På de nya låsen som jag köpt på Jula av fabrikatet HardHead, sitter det en medbringare ”hane” som jag tror att det är tänkt att man ska kunna ta bort??
På det gamla låset sitter det en låssprint som man borde kunna slå ur och få loss pinnen, men hur får man dit pinnen i de nya låsen? De har inget hål för denna låssprint? Behöver jag köpa några andra lås möjligtvis? Bifogar några bilder som visar problematiken. Tacksam för all hjälp som kan få mig framåt i mitt låsbyte,
Mvh Magnus
Den seeger-säkring som håller ihop alltihop på det gamla låset är löstagbar, sedan släpper allt.
Hard head låsets motsvarande låsning borde vara löstagbar på samma vis.
Den gamla låscylinderns är Alfa (GEGE) ANS och den långa medbringaren från den passar inte i den nya låscylindern.
Den nya låscylindern är en kopia av ASSA 700-serien och du behöver en lång medbringare till dessa låscylindrar för att den ska passa till den nya låscylindern.
En låssmed både säljer lösa långa medbringare samt byter till en lång på befintlig låscylinder utan att det kostar skjortan men de säljer även låscylindrar som är rätt från början.
Julas hardhead låscylindrar är av låg kvalitet och jag rekommenderar att du köper andra låscylindrar vilket lönar sig i längden.
Det finns den vanliga långa medbringaren artikelnr: 042985 ca pris 15kr
Samt en extra lång för tjocka garageportar. artikelnr: 047943 ca pris 43kr
Den vanliga långa är den du behöver till din låscylinder.
Den på bilden ser rätt ut, om du har en lokal låssmed där du bor som är lätt att besöka så kan du köpa en medbringare där till troligtvis bättre pris och du får den direkt (jag brukar ta 30-50kr men då ingår bytet om du har låscylindern med dig).
Enklaste sättet att byta medbringare är att vrida stoppringen tills den peka nedåt och sedan stoppa in en mindre skruvmejsel och bända isär stoppringen lite i det utrymmet som finns där, sedan vrider man ringen 90° och plockar bort den gamla medbringaren och byter till den nya.
Därefter kan man klämma ihop stoppringen med en polygrip.
Vi låssmeder har specialtänger men det går lika bra med en polygrip.
Jag för alltså in skruvmejseln i skarven och för sedan skruvmejseln åt sidan och det lilla utrymmet som bildas då är tillräckligt för att byta medbringare.
En del bryter bort den befintliga medbringaren med en mejsel eller drar av den med en tång för att sedan använda en låsringstång i spåret för medbringaren för att pressa ut stoppringen lite och byta medbringare för att sedan pressa ihop stoppringen igen.