Min låscylinder börjar ge upp. Ca 28 år gammal. Har svårt att hitta samma modell online. Vill använda samma nyckel som jag har.
Ytterdörr utsida cylinder märkt Kaba 1082, insida cylinder ej märkt.
Tacksam för vägledning vad jag behöver beställa?
Ytterdörr utsida cylinder märkt Kaba 1082, insida cylinder ej märkt.
Tacksam för vägledning vad jag behöver beställa?
Kaba 1082 är ett cylinderhus rund utsida som kan vara bestyckat med stator/rotor från olika serier så som titan, aura, kaba 14, kaba 20, experT osv.
Rund insida kallas 1084 och dubbelcylinder (båda sidor) 1083.
På din nyckel står något av det jag nämnt som talar om vilken sort det är.
Ja det går att beställa nya låscylindrar efter befintlig låsning.
Rund insida kallas 1084 och dubbelcylinder (båda sidor) 1083.
På din nyckel står något av det jag nämnt som talar om vilken sort det är.
Ja det går att beställa nya låscylindrar efter befintlig låsning.
Väcker min tråd till liv igen. Fick liv i låset under ett par år, med låsolja osv. Nu har låset gett upp helt.
Från utsidan går det inte alls att röra nyckeln åt något håll. Från insidan fungerar samma nyckel finfint. Har provat andra nycklar med samma resultat.
Tänkte köpa ny cylinder som passar min nyckel. Räcker det med att jag tar med mig min nyckel till en låsfirma? Tips var det kan göras i Stockholm?
Ytterdörr utsida cylinder märkt Kaba 1082, insida cylinder ej märkt (men på vredskylt står assa?). På nyckel står Kaba14. Nyckel har ej taggar, utan små gropar (vet ej vad det kallas), kan det försvåra ny cylinder?
Utsida
Insida
Nyckel
Aningen desperat då dörren ej går att låsa. Ping @Demmpa och @123abc
Från utsidan går det inte alls att röra nyckeln åt något håll. Från insidan fungerar samma nyckel finfint. Har provat andra nycklar med samma resultat.
Tänkte köpa ny cylinder som passar min nyckel. Räcker det med att jag tar med mig min nyckel till en låsfirma? Tips var det kan göras i Stockholm?
Ytterdörr utsida cylinder märkt Kaba 1082, insida cylinder ej märkt (men på vredskylt står assa?). På nyckel står Kaba14. Nyckel har ej taggar, utan små gropar (vet ej vad det kallas), kan det försvåra ny cylinder?
Utsida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyckel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aningen desperat då dörren ej går att låsa. Ping @Demmpa och @123abc
Har du många lås som samma nyckel passar till?
Kaba 14 är väldigt gammalt och det är rekommenderat att byta till t.ex Kaba ExperT.
Man kan behålla cylinderhusen om de är i rätt längd men Kaba 14 även fanns i motsvarande 5-stift (25,5mm) istället för moderna (31mm) för ovala låscylindrar, 1082 är följer modern standard, den på insidan heter 1084 men det står inte på låscylindern..
Om du vill byta till experT så köper en sats med rätt antal moduler samt adapter med stoppstift och byta själv eller så fixar en Kaba licensierad låssmed det.
Det är även möjligt att byta till annat fabrikat om så önskas men personligen gillar jag Kaba.
Ditt ASSA 2000 lås med behör och Kaba 14 låscylindrar bör vara till åren så kanske dags att se över allt.
Du kan inte låsa säger du och Kaba 14 brukar inte ha problem men kanske blivit sliten med åren.
Har du lacknafta hemma så spruta in lite i låscylindern och för in nyckeln testa att vrida, dra ur nyckeln och torka av på hushållspapper försök sedan använda nyckeln igen och upprepa många gånger så kanske låscylindern börjar fungera igen, om det blir torrt på nyckeln så tillför mer lacknafta.
Då löser du och får ut eventuell smuts, en vanligt orsak jag ser med de låscylindrarna när de inte fungerar är att det ligger något skräp i dom så nyckeln inte går in hela vägen.
Kaba 14 är väldigt gammalt och det är rekommenderat att byta till t.ex Kaba ExperT.
Man kan behålla cylinderhusen om de är i rätt längd men Kaba 14 även fanns i motsvarande 5-stift (25,5mm) istället för moderna (31mm) för ovala låscylindrar, 1082 är följer modern standard, den på insidan heter 1084 men det står inte på låscylindern..
Om du vill byta till experT så köper en sats med rätt antal moduler samt adapter med stoppstift och byta själv eller så fixar en Kaba licensierad låssmed det.
Det är även möjligt att byta till annat fabrikat om så önskas men personligen gillar jag Kaba.
Ditt ASSA 2000 lås med behör och Kaba 14 låscylindrar bör vara till åren så kanske dags att se över allt.
Du kan inte låsa säger du och Kaba 14 brukar inte ha problem men kanske blivit sliten med åren.
Har du lacknafta hemma så spruta in lite i låscylindern och för in nyckeln testa att vrida, dra ur nyckeln och torka av på hushållspapper försök sedan använda nyckeln igen och upprepa många gånger så kanske låscylindern börjar fungera igen, om det blir torrt på nyckeln så tillför mer lacknafta.
Då löser du och får ut eventuell smuts, en vanligt orsak jag ser med de låscylindrarna när de inte fungerar är att det ligger något skräp i dom så nyckeln inte går in hela vägen.
Jag har 5 lås till samma nycklar och skulle helst vilja byta till samma cylinder. Vet du om det är möjligt att byta till samma modell som jag har? Vilka i stockholm skulle jag kunna kolla med?1 123abc skrev:Har du många lås som samma nyckel passar till?
Kaba 14 är väldigt gammalt och det är rekommenderat att byta till t.ex Kaba ExperT.
Man kan behålla cylinderhusen om de är i rätt längd men Kaba 14 även fanns i motsvarande 5-stift (25,5mm) istället för moderna (31mm) för ovala låscylindrar, 1082 är följer modern standard, den på insidan heter 1084 men det står inte på låscylindern..
Om du vill byta till experT så köper en sats med rätt antal moduler samt adapter med stoppstift och byta själv eller så fixar en Kaba licensierad låssmed det.
Det är även möjligt att byta till annat fabrikat om så önskas men personligen gillar jag Kaba.
Ditt ASSA 2000 lås med behör och Kaba 14 låscylindrar bör vara till åren så kanske dags att se över allt.
Du kan inte låsa säger du och Kaba 14 brukar inte ha problem men kanske blivit sliten med åren.
Har du lacknafta hemma så spruta in lite i låscylindern och för in nyckeln testa att vrida, dra ur nyckeln och torka av på hushållspapper försök sedan använda nyckeln igen och upprepa många gånger så kanske låscylindern börjar fungera igen, om det blir torrt på nyckeln så tillför mer lacknafta.
Då löser du och får ut eventuell smuts, en vanligt orsak jag ser med de låscylindrarna när de inte fungerar är att det ligger något skräp i dom så nyckeln inte går in hela vägen.
Nyckeln kan föras rakt in/ut utan motstånd. Tycker att den bottnar. Det känns som den är helt stum när jag vrider åt nått håll. Vid enstaka tillfälle kan jag samtidigt som jag knackar försiktigt vrida den. Då känns det som den lossnar från någon slags spärr/pinne (stoppsift?). Men om jag vrider rakt upp igen, så "fastnar" den igen och kan inte röras.
Ska skruva isär imorgon för att endast testa nyckel i cylindern. Och prova lacknafta
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Går det att byta plats på cylindrarna ? Du kan ju då fortfarande låsa med vredet inifrån.
Klicka här för att svara