Hej
Ska byta låscylinder men behöver hjälp. Har jag köpt fel cylinder?
Min altandörr har endast handtag/lås från ena sidan.
Om detta är rätt cylinder hur fäster jag den?
Ska byta låscylinder men behöver hjälp. Har jag köpt fel cylinder?
Min altandörr har endast handtag/lås från ena sidan.
Om detta är rätt cylinder hur fäster jag den?
Jag har väldigt dålig koll. Dörren från Assa.1 123abc skrev:
Saknas allt till låset, har endast handtag.
Från utsidan är inget handtag eller lås alls, bara slät dörr.
Från insidan behöver jag kunna låsa.
Köpte ett billigt cylinderlås på biltema men förstod snabbt att detta funkar inte.
Jag behöver kunna fästa låset från insidan där det inte går att komma åt från utsidan.
Vill gärna inte lägga för mkt på detta. Skulle det funka med en låscylinder där man skruvar åt den från insidan med ngn form av skruv?
Men hur vet jag vilken cylinder jag ska köpa?
Och vilka skruv?
Och behöver jag ngt mer?
Känns som det behövs ngt som håller cylindern på plats också & fyller ut utrymmet?
Googlade cylinderskylt 707 & om jag köper den, kan jag använda den cylindern jag köpt då?
Har svårt att fatta riktigt hur allt fästes & går ihop men cylinderskylt 707 förstår jag då gör att låset sitter på plats. Drar man skruv från 707 & sedan vilar cylindern bara i den?
Sorry min okunskap men uppskattar verkligen hjälpen
Lyckades byta altandörren själv & är stolt över det, men körde fast nu. Köpte dörren begagnat
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Du behöver en inside låscylinder med en lång medbringare (det går att byta medbringare om du har en passande lång medbringare)
Jag hade köpt en oval inside låscylinder med lång medbringare t.ex assa 1309
Handtag Hoppe 350kl för cylinder vänster artnr: 50111553
Cylinderskruv 28mm (2st M5 skruvar behövs för att fästa låscylindern i handtagets fästplatta) artnr: 158032
Samt lämpliga skruv för att fästa handtaget.
Det finns märken efter ett vanligt hoppe handtag och sedan ett med den större fästplattan.
Jag hade köpt en oval inside låscylinder med lång medbringare t.ex assa 1309
Handtag Hoppe 350kl för cylinder vänster artnr: 50111553
Cylinderskruv 28mm (2st M5 skruvar behövs för att fästa låscylindern i handtagets fästplatta) artnr: 158032
Samt lämpliga skruv för att fästa handtaget.
Det finns märken efter ett vanligt hoppe handtag och sedan ett med den större fästplattan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden