K
A avh67f skrev:
Nya strömställaren:
Vit på L1
Vit på L2
Grön på pil ut vänster uppe.
Blå på pil ut höger nere.
Terminalerna L1 och L2 byglas.
Måste terminaler byglas för att dubbeltrapp ska kunna användas som kron? Har aldrig behövt göra det. Bra att veta.

K Kardan79 skrev:
Måste terminaler byglas för att dubbeltrapp ska kunna användas som kron? Har aldrig behövt göra det. Bra att veta.
Ja.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Nu har jag testat att sätta bägge vita i L1. Nu funkar eluttaget som innan inte funkade!

I gengäld funkar inte lampan 😅 man kan inte få allt här i livet inser jag.

A
K Kardan79 skrev:
Ja. Dubbeltrapp är bara två vanliga trappbrytare i en enhet.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nya strömställaren:
Vit på L1
Vit på L2
Grön på pil ut vänster uppe.
Blå på pil ut höger nere.
Terminalerna L1 och L2 byglas.
Vad betyder byglas?

A
En bit ledning mellan de två terminalerna som sammanbinder dem.

ok, men är det någon som nu vet varför lampknappen inte funkar?

och med byglas menas alltså att du ansluter en stump kabel, gärna vit, mellan L1 och L2 på nya brytaren

Sätt dit en bygel så kommer både lampknappen och uttaget troligen börja fungera

K
M MalinnilaM skrev:
Vad betyder byglas?
Förstår du vad du nu håller på med? 😀
Bra inför framtiden tänker jag. Det finns säkert elektriker här som kan förklara det hela bättre, och de får väl hoppas in om de vill. Vill bara att du ska förstå i grova drag.

Du köpte fel sorts brytare.
För att kunna använda den på samma vis som din gamla brytare måste L1 och L2 bindas samman/kopplas ihop ("byglas").

På din gamla brytare var vit inkommande ledare kopplad till samma plint/terminal som den vita som går vidare ner till uttaget. De var alltså anslutna till varandra. När du inte kopplade de vita ledarna till samma plint saknade uttaget alltså fas.

Med din inkoppling kan omöjligen brytaren ha fungerat som det var tänkt (det ena lamputtaget måste ha varit dött), och dessutom var uttaget dött.

K
M MalinnilaM skrev:
ok, men är det någon som nu vet varför lampknappen inte funkar?
Har du nu "byglat" L1 och L2 (en kabel emellan plintarna), anslutit de vita ledarna till L1 respektive L2 samt lämnat tändtrådarna vid pilarna?

Redigerat:
A avh67f skrev:
En bit ledning mellan de två terminalerna som sammanbinder dem.
Är det bara en lampa som ska tändas/släckas, så kan du flytta båda vita och sätta de på L2.

Jag vet inte hur man gör en bygel så det vågar jag mig inte på. Jag fattar dock konceptet och förstår varför det inte funkade i starten. Men blir också lätt irriterad då jag gick till Jula med den gamla strömbrytaren och fick hjälp att hitta en ny.
Jag får försöka få tag i nån el kunnig som kan hjälpa mig.

• Haha
RoTe
  • Laddar…
M MalinnilaM skrev:
Jag vet inte hur man gör en bygel så det vågar jag mig inte på.
En bit kabel bara skalad i båda ändar. Lika enkelt som att koppla in övriga kablar.

A
Det kanske är enklare om du har en fyra eller fempolig wago till de två vita ledarna. Så slipper du bygeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.