Hej,
Håller på att renovera duschen och har slitit ner innerväggar mm. Ena väggen gränsar till tvättstugan där jag har gamla kopplingsdosor sitter. Från 1978 och de är helgråa.
Problemet är att det är svårt att hitta saker som passar till dessa idag som lock mm.
Idag kommer det ner i den ena 3-faser, nolla och jord som de har sedan splittat ut till vanliga kontakter. Jag skulle vilja slita bort detta och sätta ny dosor med wago i, men vad sätter man för lock på om man har utanpåliggande sladd där. En vanlig kopplingsdosa eller?
Vill byta till dessa
http://www.clasohlson.com/se/Apparatdosa-13-26-mm-ABB-Ideal/36-5878
Är det vettigt att byta kopplingsdosorna nu när man har chansen?
/Micke
Håller på att renovera duschen och har slitit ner innerväggar mm. Ena väggen gränsar till tvättstugan där jag har gamla kopplingsdosor sitter. Från 1978 och de är helgråa.
Problemet är att det är svårt att hitta saker som passar till dessa idag som lock mm.
Idag kommer det ner i den ena 3-faser, nolla och jord som de har sedan splittat ut till vanliga kontakter. Jag skulle vilja slita bort detta och sätta ny dosor med wago i, men vad sätter man för lock på om man har utanpåliggande sladd där. En vanlig kopplingsdosa eller?
Vill byta till dessa
http://www.clasohlson.com/se/Apparatdosa-13-26-mm-ABB-Ideal/36-5878
Är det vettigt att byta kopplingsdosorna nu när man har chansen?
/Micke
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Är det en gammal infälld kopplingsdosa du pratar om?
Det går inte att fortsätta med infällda ledningar till apparatdosor där uttagen ska vara?
Det går inte att fortsätta med infällda ledningar till apparatdosor där uttagen ska vara?
Den dosa du länkar till är ingen kopplingsdosa utan en apparatdosa, och eftersom det är samma standard/storlek på dagens kopplingsdosor (utom rördimensionen) som 1978 så kan det inte vara nått problem att hitta detaljer. Problemet med rördimensionerna löser du med att ta dom bef. rören in i dosan och en skavmuff mot dom nya rören.
Att ha bara infällda hade väl varit optimalt, men av vissa orsaker och tid så går det inte.
Skrev fel innan och det är en apparatdosa i väggen och en kopplingsdosa utanpå denna. De har kopplat trådarna direkt på det gamla som sitter i apparatdosan, min tanke var att det är bättre att slita bort det och sätta wagos där istället och då kan jag lika gärna låta den gamla apparatdosan sitta eftersom det inte finns ngn vinst att byta den?
Eller skall man låta det vara som det är? Silikontätat runt kopplingsdosan är det oxå...
Skrev fel innan och det är en apparatdosa i väggen och en kopplingsdosa utanpå denna. De har kopplat trådarna direkt på det gamla som sitter i apparatdosan, min tanke var att det är bättre att slita bort det och sätta wagos där istället och då kan jag lika gärna låta den gamla apparatdosan sitta eftersom det inte finns ngn vinst att byta den?
Eller skall man låta det vara som det är? Silikontätat runt kopplingsdosan är det oxå...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Är det något fel på den gamla apparatdosan? Om du behöver gå ut med flera utanpåliggande installationskablar kan du helt enkelt skära upp snygga slitsar i plastlocket.
Nej det är inget fel på apparatdosorna de fungerar, men det var mest en tanke om man skulle byta dem när man nu kunde.
Kopplingsdosa sitter ovan på apparatdosan och kabalget går snyggt ut på sidan, men kopplingen sitter kvar i apparatdosan. Vill gärna få bort den och byta till Wagos.
Kopplingsdosa sitter ovan på apparatdosan och kabalget går snyggt ut på sidan, men kopplingen sitter kvar i apparatdosan. Vill gärna få bort den och byta till Wagos.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Släng upp en bild så vi förstår lite vad du menar och hur det ser ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 675 inlägg
Det är en trefasgrupp. Du har 3 faser, tydligen säkrade 10A. Då har du 400V (380 förr i tiden) mellan faserna, och 230V mellan resp. fas och nollan. Tänk på att samtliga tre säkringar måste brytas innan det blir spänningslöst.ZeroX66 skrev:
Bryter alltid helt och mäter innan, men tack för påvisandet...
Frågan i ämnet var om det är okej att ha så om vi sätter wagos på och förlänger apparatdosan sen lock på. Tycker iof att det som sitter med silikon bakom kopplingsdosan är nästan säkrare...
Frågan i ämnet var om det är okej att ha så om vi sätter wagos på och förlänger apparatdosan sen lock på. Tycker iof att det som sitter med silikon bakom kopplingsdosan är nästan säkrare...
Det är inget som hindrar att du har kvar dosan som den är monterad, ta bort insatsen och få fram trådarna som du sen kan koppla normalt med tex Wago som du ville. Det väsentliga är att det är öppet i bakstycket så man ser vad det är och kommer åt allt, ett förhöjt lock är inte bättre.ZeroX66 skrev:
Klicka här för att svara