Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Om du zoomar in på bild 5 så är det rosthål där den lilla pinnen ligger, det gör åxå att jag är tveksam till att det är koppar i botten(borde inte rosta) utloppet ser åxå ut att vara tveksam kvalitet.. Koppar och stål går inte blanda,stålet äts upp av koppar
Jag skulle nog försöka bygga bort hela baljan på något sätt
Jag skulle nog försöka bygga bort hela baljan på något sätt
Skarvsvetsad papp (eg. Tätskiktsmatta) är väl det mest traditionella, också det som är lättast att hitta kunniga att göra jobbet åt en(tyvärr är det ingen brist på okunniga som gärna kallar sig kunniga) . Nöj dig inte för krönplåtar i något annat än koppar så kommer du inte behöva tänka på att du fått ett fulare material. Troligtvis kommer utkastaren behöva byggas om lite så vattnet leds genom en sargutkastare i rostfritt.L Lolla5 skrev:
Väldigt klokt. Jag gillar inte heller rostangreppet, och ingen verkar förstå var det kommer från. Och utkastet gillar jag inte heller utformningen på. Haft flera här som kikat på det, och lika många lösningsförslag.
Men bygga om verkar vara det bästa alltså? Och då i koppar?
Men bygga om verkar vara det bästa alltså? Och då i koppar?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Vart läckte det in i huset?
Det låter ju som en bra lösning. Så papp framför koppar/plåt? Men bygga om så det inte blir som en bassäng där uppe, som det är nu? Eller behövs inte det om man tar papp?Rickard.ag skrev:
Hejsan.
Måste säga att bilderna gör mig lite konfunderad när det är rostmärken vid pannornas avslut, och färgen på takytan. Om det är koppar så borde ärgen inte kommit så långt att den blivit "grön?". Jämför med den som utgör sargplåt så ser man mera vart det borde vara med tanke på ålder. Ta en mejsel eller kniv och skrapa ca en cm² där det är rostmärken och se ifall det är koppar eller annat material. Jämför gärna med att skrapa på sorgelåten.
Men hur som helst så ska det inte börja läcka så dramatiskt helt plötsligt om det inte är någon åverkan på plåten, (även om tillvägagångssättet lämnar mera att önska) utan kolla gärna upp på tegeltaket så att det inte är någon panna som gått sönder, och vattnet rinner därmed under plåttäckningen. Med tanke på omfattningen av läckan så tycker jag att det låter mera rimligt med att läckan egentligen finns på annat håll än plåten. Annars så finns det hål.. och det är koppar...? så åtgärdas det lätt av kunnig plåtis som löder igen hålet. Men som sagt jag tvivlar. Och det SKA inte finnas "rostrinningar" ovanför utloppets överkant utan även DÄR tyder det på att det är lackad plåt som utgör baljan.
Måste säga att bilderna gör mig lite konfunderad när det är rostmärken vid pannornas avslut, och färgen på takytan. Om det är koppar så borde ärgen inte kommit så långt att den blivit "grön?". Jämför med den som utgör sargplåt så ser man mera vart det borde vara med tanke på ålder. Ta en mejsel eller kniv och skrapa ca en cm² där det är rostmärken och se ifall det är koppar eller annat material. Jämför gärna med att skrapa på sorgelåten.
Men hur som helst så ska det inte börja läcka så dramatiskt helt plötsligt om det inte är någon åverkan på plåten, (även om tillvägagångssättet lämnar mera att önska) utan kolla gärna upp på tegeltaket så att det inte är någon panna som gått sönder, och vattnet rinner därmed under plåttäckningen. Med tanke på omfattningen av läckan så tycker jag att det låter mera rimligt med att läckan egentligen finns på annat håll än plåten. Annars så finns det hål.. och det är koppar...? så åtgärdas det lätt av kunnig plåtis som löder igen hålet. Men som sagt jag tvivlar. Och det SKA inte finnas "rostrinningar" ovanför utloppets överkant utan även DÄR tyder det på att det är lackad plåt som utgör baljan.
Du skall inte blanda för mycket material med koppar. De som läcker ser ut som vanlig galvplåt.. riv av taket på toppen med krönbeslag, ny papp och lägg pvc duk eller en riktig koppartäckning Så skall de hålla tätt.
Jag är inte plåtslagare och även om jag lekt lite med kopparplåt kan jag inte det första om att lägga hela tak av materialet. Papp eller något annat tätskikt där pvc är ett exempel som en annan nämnde har jag koll så därför blir mina rekommendationer utifrån det jag vet. Sen vet jag också av erfarenhet att ditt tak inte hade fungerat med plåt i längden på mina breddgrader pga all snö och is på vintrarna.L Lolla5 skrev:
Med ett tätskikt behöver du inte bygga om något mer än lite anpassningar där sargutkastaren är det stora och fördelen då är att du får ett helt godkänt tak med fulla garantier utan att förändra utseendet märkbart nerifrån. Oavsett så är det viktigt att det blir rätt gjort upp mot taket så inget kan smita under där för då är allt ändå förgäves.
Redigerat:
Rickard.ag skrev:
Jag är inte plåtslagare och även om jag lekt lite med kopparplåt kan jag inte det första om att lägga hela tak av materialet. Papp eller något annat tätskikt där pvc är ett exempel som en annan nämnde har jag koll så därför blir mina rekommendationer utifrån det jag vet. Sen vet jag också av erfarenhet att ditt tak inte hade fungerat med plåt i längden på mina breddgrader pga all snö och is på vintrarna.
Med ett tätskikt behöver du inte bygga om något mer än lite anpassningar där sargutkastaren är det stora och fördelen då är att du får ett helt godkänt tak med fulla garantier utan att förändra utseendet märkbart nerifrån. Oavsett så är det viktigt att det blir rätt gjort upp mot taket så inget kan smita under där för då är allt ändå förgäves.[/QUOTE
Tack, jättebra råd!
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Jag håller med, det borde inte vara rost. Då kanske det är lackad plåt som du säger, och att det är därför det rostar, för att den inte funkar ihop med kopparen på utsidan av burspråket?Noramasen skrev:
Hejsan.
Taket i övrigt, dvs tegelpannorna ska vara kollade, men nog säkrast att få det gjort igen tänker jag, eftersom läckan ändå var ganska stor, som du säger.