Hej!

Renoverar i badrummet och har två lite olägligt placerade uttag mitt på väggen (ca 170 cm från golvet). Till vänster ett vanligt stickproppsuttag och till höger uttag för fast installation av tvättmaskin som ej används. Är det möjligt att sätta stickproppsuttaget på platsen där uttaget för fast installation sitter idag? Gissar att detta går utöver att "byta uttag" som amatör så att jag bör ta in en elektriker?

Tack!

• Vägg med vita kakelplattor; till vänster ett eluttag med en inkopplad stickpropp och till höger en vit dosa för fast installation, båda cirka 170 cm från golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på avståndet till duschen. Det är inte otroligt att det är trefas i dosan.

Går hur bra som helst, det sitter inte i någon zon. Nu ser det ut som att TM sitter med stickpropp. Går även att ha ett dubbeluttag. Sen det med att byta, har du någon som vet en del om el, granne/kompis så är det ingen månresa att byta, allt passar rakt in om det är en dosa bakom. Sen ska allt skyddas med jordfelsbrytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går hur bra som helst, det sitter inte i någon zon.
En dum fråga kanske, men hur kan du avgöra det utifrån bilden?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror på avståndet till duschen. Det är inte otroligt att det är trefas i dosan.
Det är 180cm+ till duschen, så borde vara OK.

J jonaserik skrev:
Går hur bra som helst, det sitter inte i någon zon. Nu ser det ut som att TM sitter med stickpropp. Går även att ha ett dubbeluttag. Sen det med att byta, har du någon som vet en del om el, granne/kompis så är det ingen månresa att byta, allt passar rakt in om det är en dosa bakom. Sen ska allt skyddas med jordfelsbrytare.
Stämmer, TM sitter t.v. i dagsläget. Kan säkert vaska fram lite hjälp. Har bytt trasiga uttag själv tidigare men inte bytt till en annan typ.

Bild på uttag och från central. Jordfelsbrytare är installerat vad jag förstår.

• Elektrisk väggdosa utan strömuttag framför kakelvägg, med flera exponerade kablar anslutna.
    Skapa konto
  • Bild på elcentralens etikett med text om jordfelsbrytare, sektioner för huvudbrytare och olika uttag, inklusive områden för tvättmaskin, spis, och diskmaskin.
    Skapa konto
Det vi ser är ju ett vanligt uttag, det vänstra, och en anslutningsdosa till höger. Om man vill sätta uttag istället för ansluntingsdosan så behöver man kolla dels att den sitter minst 120 cm från dusch och minst 60 cm från en badkarskant. Vi ser inte hur det ser ut i övrigt i rummet. Men om det bef uttaget sitter på godkänt avstånd borde även anslutningsdosan göra det.

Nästa sak är att uttag i badrum måste skyddas av jordfelsbrytare. Med stor sannolikhet har du en jordfelsbrytare i elcentralen som täcker all el i bostaden, i så fall bra. Men det förekommer att man sätter in en enstaka jordfelsbryatre som bara skyddar just uttaget i badrummet. OM det skulle vara så i ditt fall så är det inte säkert att anslutningsdosan täcks av jordfelsbrytare, osannolitk problem. Går lätt att kolla. Men MÅSTE kollas.

Och som nämnts, det är ofta framdraget trefas till sådana anslutningsdosor, inget problem, men man behöver ha lite koll om man hempular dit ett uttag. Dels så att man verkligen bryter alla eventuella faser innan man börjar koppla. dels så att man inte kopplar fel och får 400V i uttaget. Ingen rocket science, men man behöver ha lite koll och/eller fråga.

Edit bilden kom medan jag skrev.

Enl. listan skal ldet vara tre faser till tvättmaskinen, men i anslutningsdosan ser vi bara vad som troligen är två faser (brun och vit), samt neutral (blå) och skyddsjord (gröngul). Ev. kan man tänka sig att den saknade fasen går till uttaget. Men man behöver verifiera att trådarna verkligen är det man tror. Går med relativt enkel mätning.

Redigerat:
Det kan vara så att man satt en standard trefas dvärgbrytare, men bara dragit fram två faser. Tvättmaskiner gick i allmänhet på en eller tvåfaser.

E embjo skrev:
Det är 180cm+ till duschen, så borde vara OK.

Stämmer, TM sitter t.v. i dagsläget. Kan säkert vaska fram lite hjälp. Har bytt trasiga uttag själv tidigare men inte bytt till en annan typ.

Bild på uttag och från central. Jordfelsbrytare är installerat vad jag förstår.
Nu är det bara 1-fas i dosan och vad det går att se, så är det bara en skruv som håller dosan , kanske lite smack/lim bakom. Men som det ut,så verkar det vara ett rörutlopp från väggen och då blir det ett utvändigt uttag.

D Daniel 109 skrev:
Tvättmaskiner gick i allmänhet på en eller tvåfaser.
Var inte trefasmatning minst lika vanligt som tvåfasmatning?

Det ser definitivt ut att vara två faser.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för era svar. Låter som att jag får ta in lite hjälp. Blir för stökigt för min lilla kunskapsnivå om det behöver listas ut faser och liknande och inte bara går att skruva i och ur. Vill helst undvika att steka mig själv eller TM innan det är klart. 👍

Bara för att det är blått behöver det inte vara en nolla.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ser definitivt ut att vara två faser.
Jag missade också den vita ute till höger först.

pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att det är blått behöver det inte vara en nolla.
Nej, framförllt om det finns en osäkerhet om 3e fasen. Osannolikt, men den blåa skulle kunna vara 3e fasen. Osannolikt, men måste kontrolleras.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.