A Avemo skrev:
Jag sökte bara på numret som syns på bilden. Jag vet inte att jag hittat rätt. Det ser ut på din bild som att det är ett ben på båda kortsidorna och en lödö för värmeavledning på undersidan. Det stämmer överens med DFN-kapseln. SOIC-kapseln i databladet du länkar har samma benplacering men ingen termo-pad. Så den kommer antagligen inte tåla att utveckla lika hög effekt som den nuvarande.
En fundering kring min felsökning. När nätsladden är ansluten har jag 20v in på alla ben på ena sidan, men ingen spänning på något ben på motsatt sida. Är det tillräcklig felsökning för att anse att den är trasig?
 
D Dublin skrev:
En fundering kring min felsökning. När nätsladden är ansluten har jag 20v in på alla ben på ena sidan, men ingen spänning på något ben på motsatt sida. Är det tillräcklig felsökning för att anse att den är trasig?
Jag antar då att det är 20V på benen till höger i bild och 0V på de till vänster. Jag skulle säga att det inte räcker för att fastställa att den är trasig. Har du koll på hur en MOSFET fungerar? Det finns tre anslutningar på transistorn även om kapseln har åtta anslutningar. Punkten vid benet uppe till vänster indikerar ben 1. Ben 1 - 3 är source och är förmodligen anslutna direkt till jord. Ben 4 är gate som styr om transistorn skall leda eller inte. Ben 5 - 8 är drain som jag antar att du mäter 20 V på. Det du mäter är fullt normalt i det fall att kretsen inte försöker få transistorn att leda. Men det garanterar inte heller att den fungerar.

Det bör sägas att jag gör vissa gissningar om hur kretsen är uppbyggd. Har jag gissat fel är förstås även tolkningen fel.
 
S
D Dublin skrev:
En fundering kring min felsökning. När nätsladden är ansluten har jag 20v in på alla ben på ena sidan, men ingen spänning på något ben på motsatt sida. Är det tillräcklig felsökning för att anse att den är trasig?
Nä, du får ju åtminstone mäta gaten för att se att det är tänkt att den ska vara på.
 
S
Kan du ta en bild på lite längre avstånd? O gärna en underifrån på samma ställe.
 
S
Anders243 Anders243 skrev:
På något sätt måste du komma åt att värma komponenten och mönsterkortet så att tennet på pad:en under kapseln smälter. Hade alla benen varit åtkomliga så hade varmluft inte behövts.

Sidnot:
På de kort jag konstruerar/konstruerat brukar jag lägga in ett 1.2mm hål mitt under padden för att möjliggöra enklare ytbyten/montering utan varmluft/ugn. Det har inte varit problem med automatmontering i och med att man kan kompensera för hålet med mer lödpasta då.
Inget vidare bra sätt på något som går i volym, men för prototyp kan det ju funka. Men det gäller ju om det är en SOP/SOIC kapsel med magpad, en transistor som denna går ju bra att ta via ena sidan.
 
A Avemo skrev:
Jag antar då att det är 20V på benen till höger i bild och 0V på de till vänster. Jag skulle säga att det inte räcker för att fastställa att den är trasig. Har du koll på hur en MOSFET fungerar? Det finns tre anslutningar på transistorn även om kapseln har åtta anslutningar. Punkten vid benet uppe till vänster indikerar ben 1. Ben 1 - 3 är source och är förmodligen anslutna direkt till jord. Ben 4 är gate som styr om transistorn skall leda eller inte. Ben 5 - 8 är drain som jag antar att du mäter 20 V på. Det du mäter är fullt normalt i det fall att kretsen inte försöker få transistorn att leda. Men det garanterar inte heller att den fungerar.

Det bör sägas att jag gör vissa gissningar om hur kretsen är uppbyggd. Har jag gissat fel är förstås även tolkningen fel.
Jo, hypotesen är att den ska leda (alltså släppa fram ström till batteriet). Men det kanske kan vara någon annan komponent på vägen. Hur vet man vad som ben 4 ska ha för att öppna/stänga?
 
D Dublin skrev:
Jo, hypotesen är att den ska leda (alltså släppa fram ström till batteriet). Men det kanske kan vara någon annan komponent på vägen. Hur vet man vad som ben 4 ska ha för att öppna/stänga?
Mitt resonemang i inlägg #17 bygger på att transistorn jordar något och inte släpper fram en positiv spänning. Det är inte säkert att det stämmer. Jag har för lite att gå på för att kunna säga mer. Det kanske går att följa ledare på kortet och förstå hur kretsen fungerar om du har lite koll på elektronik. Men det lär kräva tid och tålamod.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
När nätsladden är ansluten har jag 20v in på alla ben på ena sidan, men ingen spänning på något ben på motsatt sida. Är det tillräcklig felsökning för att anse att den är trasig?
Nej, på ett moderkort har de där FET:arna i princip två olika funktioner.
Antingen som "strömbrytare" för att kunna aktivera olika delar av systemet villkorligt, t.ex. i en viss sekvens. Vilket brukar skötas av någon liten microkontroller på kortet, som aktiverar strömförsörjningen när vissa villkor är uppfyllda. Så har du ingen signal på gaten skall den inte släppa fram 20V, frågan är då varför den inte får denna signal. Är det till batteriet kan det t.ex. vara att den inte kan snacka med batteriets BMS, eller att den får felindikation därifrån. Strömmen brukar också monitoreras genom ett shuntmotstånd i närheten så den kan avgöra om strömmen blir för hög, och då kan den stänga ner den delen.

Eller så är de en del av en DC-DC-omvandlare för att skapa en viss spänning på kortet tillsammans med en spole och en power-management-controller.

P.s. vad är det för dator?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Nej, på ett moderkort har de där FET:arna i princip två olika funktioner.
Antingen som "strömbrytare" för att kunna aktivera olika delar av systemet villkorligt, t.ex. i en viss sekvens. Vilket brukar skötas av någon liten microkontroller på kortet, som aktiverar strömförsörjningen när vissa villkor är uppfyllda. Så har du ingen signal på gaten skall den inte släppa fram 20V, frågan är då varför den inte får denna signal. Är det till batteriet kan det t.ex. vara att den inte kan snacka med batteriets BMS, eller att den får felindikation därifrån. Strömmen brukar också monitoreras genom ett shuntmotstånd i närheten så den kan avgöra om strömmen blir för hög, och då kan den stänga ner den delen.

Eller så är de en del av en DC-DC-omvandlare för att skapa en viss spänning på kortet tillsammans med en spole och en power-management-controller.

P.s. vad är det för dator?
En ASUS ZenBook pro15. Shuntmotståndet är mätt och verkar ok. Jag har börjat inse att det kanske inte är MOSFET som är felet. Bakgrund - det gamla batteriet blev långsamt sämre men funkade - tills det väldigt abrupt slutade ta laddning. Köpte ett nytt batteri, inte original men ändå ett som ska vara verifierat att det funkar i ASUS ZenBook. Men det nya batteriet har aldrig laddats, det funkade ju inledningsvis med den ström som fanns i.
Så nåt gör att batteriet inte laddas. Datorn funkar helt som vanligt med nätsladd och jag har (sannolikt) uttömt alla mjukvaru/inställningar som kan påverka.
Så, som tekniknörd men inte elektronikexpert, försöker jag gå till botten med det här...
 
A Avemo skrev:
Har ni tittat på skissen av kapseln? Paden under kapseln är inte isolerad. Den sträcker sig ut åt sidan så att de fyra anslutningarna på sidan sitter ihop med den. Värmer man på sidan leds värmen in under.
Jag är medveten om hur fotavtrycket ser ut, men jag tror det kan bli svårt att få in tillräckligt med värme under padden med en lödkolv, speciellt när det leds bort en massa i viorna till höger.
 
C
D Dublin skrev:
Så, som tekniknörd men inte elektronikexpert, försöker jag gå till botten med det här...
Börja med att köra systemdiagnostiken och se om det går att verifiera att den kan snacka med batteriet. Är tyvärr inte bekant med ASUS, så kan inte hjälpa dig med några detaljer där.

Ja, shuntmotståndet i sig är knappast problemet, men det är så den kan mäta hur mycket ström som passerar.
 
C cpalm skrev:
Börja med att köra systemdiagnostiken och se om det går att verifiera att den kan snacka med batteriet. Är tyvärr inte bekant med ASUS, så kan inte hjälpa dig med några detaljer där.

Ja, shuntmotståndet i sig är knappast problemet, men det är så den kan mäta hur mycket ström som passerar.
Systemdiagnostiken ger felindikation, minns nu inte exakt men typ okänt fel i batterikrets kontakta Asus support.
Jag minns inte om jag har kvar det gamla batteriet nån stans, blir lite nyfiken nu på att göra liknande felsökning med det.
 
C
D Dublin skrev:
Systemdiagnostiken ger felindikation, minns nu inte exakt men typ okänt fel i batterikrets kontakta Asus support.
Då har du troligen anledningen där till att den inte släpper fram laddström till batteriet, dvs. "working as designed". Vore ju najs om du kunde testa ett originalbatteri, men inser att det kanske inte går att få tag på eller är omotiverat dyrt...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.