7 220 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Byta köksfläkt i Älvsbyhus
Ska bygga ett Älvsbyhus till sommaren och funderar på att byta ut köksfläkten. Som jag förstått har Älvsbyhusen ventilation med centralfläkt där imkanalen är ihopkopplad med det övriga rörsystemet. På grund av detta kan man väl inte bara byta ut köksfläkten till en "vanlig" fläkt utan centralfläktslogik (typ Futurum Alliance)? Då jag sett att många ändå bytt fläkten till en vanlig fläkt undrar jag om dessa har dragit en separat imkanal, eller hoppas dom bara att oset inte dras till tvättstuga och badrum?
/Johan
/Johan
Hej Johan!
Har ett Höner uppfört våren-05 och kanalen från min köksfläkt går i alla fall rakt ut. Det är inte kopplat till det övriga fläktsystemet i huset. Det vill säga att inomhusluften återvinns i ett separat fläktsystem som sköts av frånluftsvärmepumpen där värmen i huset tas till vara. Det systemet har ett eget utsläpp på andra sidan huset. Ring till Älvsbyhus och prata med dem.
Har ett Höner uppfört våren-05 och kanalen från min köksfläkt går i alla fall rakt ut. Det är inte kopplat till det övriga fläktsystemet i huset. Det vill säga att inomhusluften återvinns i ett separat fläktsystem som sköts av frånluftsvärmepumpen där värmen i huset tas till vara. Det systemet har ett eget utsläpp på andra sidan huset. Ring till Älvsbyhus och prata med dem.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Johan, jag har fjärrvärme. Hittills, 9 mån, har vi endast förbrukat ~ 0,15 Mvh/mån (~ 70 kr) tack vare nibepannan. ;D. Abonnerad effekt ligger på 6 kw á 3450 kr/år.
Köksfläkten måst ju ha eget utblås annars får du ju in matosen i sovrummet. Eller har jag totalt missförstått vad du menar?
Köksfläkten måst ju ha eget utblås annars får du ju in matosen i sovrummet. Eller har jag totalt missförstått vad du menar?
Hej..
Älvsbyhus drar alltid seperat kanal till köksfläkten.
Älvsbyhus drar alltid seperat kanal till köksfläkten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden