Ska bygga ett Älvsbyhus till sommaren och funderar på att byta ut köksfläkten. Som jag förstått har Älvsbyhusen ventilation med centralfläkt där imkanalen är ihopkopplad med det övriga rörsystemet. På grund av detta kan man väl inte bara byta ut köksfläkten till en "vanlig" fläkt  utan centralfläktslogik (typ Futurum Alliance)? Då jag sett att många ändå bytt fläkten till en vanlig fläkt undrar jag om dessa har dragit en separat imkanal, eller hoppas dom bara att oset inte dras till tvättstuga och badrum?

/Johan

Hej Johan!

Har ett Höner uppfört våren-05 och kanalen från min köksfläkt går i alla fall rakt ut. Det är inte kopplat till det övriga fläktsystemet i huset. Det vill säga att inomhusluften återvinns i ett separat fläktsystem som sköts av frånluftsvärmepumpen där värmen i huset tas till vara. Det systemet har ett eget utsläpp på andra sidan huset. Ring till Älvsbyhus och prata med dem.

Glömde säga att vi kommer ha fjärrvärme och därmed mekanisk frånluft. Centralfläkten manövreras från den befintliga köksfläkten och byter jag ut den till en vanlig fläkt så förlorar den funktionen.

/Johan

Johan, jag har fjärrvärme. Hittills, 9 mån, har vi endast förbrukat ~ 0,15 Mvh/mån (~ 70 kr) tack vare nibepannan. ;D. Abonnerad effekt ligger på 6 kw á 3450 kr/år.

Köksfläkten måst ju ha eget utblås annars får du ju in matosen i sovrummet. Eller har jag totalt missförstått vad du menar?

Hej..
Älvsbyhus drar alltid seperat kanal till köksfläkten.

Hur gör man för att behålla centralfläktsstyrningen ifall man sätter in en köksfläkt utan den funktionen?

/Johan

Annan fråga i detta ämne. Hur blir det med innertaket om man plockar bort fläktskåpet som sitter som standard? Innertaket slutar väl vid skåpen?
Man kanske ser till att vara på plats under byggtiden och fixar detta?

/me

Tog bort mina köksskåp första dagen inkl. fläkten. Då sätter dem tak o lister på hela taket. Känns bra att ha det så den dan man ska göra om i köket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.