Skulle vilja byta ut klinkerplattorna i entrén till en lite modernare variant. Ytan är ca 1,5 x 2,5 m och har elektrisk golvvärme. Frågeställningen är om det är möjligt att knacka bort befintlig klinker och sätta ny utan att skada golvvärmen? någon som testat något liknande? Det är ju inte ett badrum så det finns väl inget tätskikt att vara orolig för?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite tur går det, det man bör veta innan är hur djupt ligger elslingan, samt hur lätt det är att ta bort bef klinker.
Har du otur sitter klinker så hårt att det krävs mycket kraft att ta bort den, med följdrisken att komma ner i slingan.
Sen ska fixet bort också...
Det är ett riskmoment oavsett.....ingen kan garantera att det går.....
Koppla ur slingan bara om du ger dig på att riva.
Har du otur sitter klinker så hårt att det krävs mycket kraft att ta bort den, med följdrisken att komma ner i slingan.
Sen ska fixet bort också...
Det är ett riskmoment oavsett.....ingen kan garantera att det går.....
Koppla ur slingan bara om du ger dig på att riva.
Då detta redan fanns innan vi köpte huset har jag inte koll på hur djupt, eller vilken typ av elslinga som ligger. Men man får väl chansa och om det inte funkar, kan man då riva bort ner till golvspånet och göra om, eller är det ett h-e jobb?
Allt är relativt, omöjligt att svara på hur mkt jobb det är, kan gå på ett par timmar, har du otur så kan det ta ett par dagar och massa reparationer av undergolvet också som följd, framförallt om flytspacklet ligger på ett spångolv, kan sitta rejält.
Sen kan man väl anta att parketten och flytspacklet ligger på samma spångolv, och att slingan ligger direkt på spånet, alt på ett nät först. Så skruva bort listen imellan så ser du hur tjockt det är.
Sen kan man väl anta att parketten och flytspacklet ligger på samma spångolv, och att slingan ligger direkt på spånet, alt på ett nät först. Så skruva bort listen imellan så ser du hur tjockt det är.
Räkna med att du får lägga ny golvvärmeslinga!
Har du tur lossnar plattorna lätt och det är den första som är värst sen kan man komma in från kanterna. På med handskar och skyddsglasögon och knacka sen för hand med hammare och huggmejsel.
Var försiktig och låt ingen komma nära!
Det flyger ruggigt vassa bitar omkring!
Har du tur lossnar plattorna lätt och det är den första som är värst sen kan man komma in från kanterna. På med handskar och skyddsglasögon och knacka sen för hand med hammare och huggmejsel.
Var försiktig och låt ingen komma nära!
Det flyger ruggigt vassa bitar omkring!
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Uppdatering och nya funderingar. Var dags att påbörja detta projekt. Det positiva var att det gick förhållandevis enkelt att knacka bort klinkern. En klubba och en huggmejsel samt några timmars jobb så var den väck.
Det som var oväntat är att värmekabeln ser ut att ligga mer i fixet än i flytspacklet. Dvs mycket ytligare än jag trodde. Frågan är nu hur gå vidare? Bryta upp allt ner till golvspånet och göra allt nytt vilket känns drygt. Eller går det jämna ut så mycket som möjligt och skrapa bort all gammal för och sedan flytspackla ovanpå?
Det som var oväntat är att värmekabeln ser ut att ligga mer i fixet än i flytspacklet. Dvs mycket ytligare än jag trodde. Frågan är nu hur gå vidare? Bryta upp allt ner till golvspånet och göra allt nytt vilket känns drygt. Eller går det jämna ut så mycket som möjligt och skrapa bort all gammal för och sedan flytspackla ovanpå?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det enklaste hade varit att lägga ny klinker ovanpå den gamla bara men det är ju försent nu
I nuläget hade jag tagit bort allt löst fix och sedan blandat ny fix och spacklat igen håligheterna med en bredspackel, vänta ett dygn och sedan lägger du den nya klinker på detta.
I nuläget hade jag tagit bort allt löst fix och sedan blandat ny fix och spacklat igen håligheterna med en bredspackel, vänta ett dygn och sedan lägger du den nya klinker på detta.
T2 Quicknet kan läggas i fix, har dock aldrig sett det i verkligheten. Innan du börjar återställa rekommenderar jag dig starkt att resistansmäta samt isolationsprova denna slinga. Du kan ha skadat den och det vore minst sagt trist om du upptäcker att den är trasig när du är klar.
Jag gjorde lite liknande men jag slipade av det värsta sen en tunn flytspackling innan klinker.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Livar upp denna tråd.
har precis brutit upp klinkers i hallen och skulle behöva lite hjälp.
Verkar ligga golvvärme utrullat direkt på betongplattan, och därefter fixet ovanpå nätet med värmen.
jag förstår ju att det bästa säkerligen är att ta bort gamla golvvärmen och därefter lägga ny osv. Men jag blev snål och envis, och undersöker om jag kan använda den gamla värmen?
jag var försiktig när jag tog bort gamla golvet, men jag kommer syna värmen noga så att den inte är trasig någonstans och mäta. Men vi förutsätter att den är hel.
kan jag typ slipa bort det fix som går att slipa bort och därefter flytspackla tunt? Eller nåt annat sätt? Eller är jag dömd att göra om?
bifogar några bilder. (Att lägga ny klinker ovanpå var aldrig ett alternativ).
Mvh Filip
har precis brutit upp klinkers i hallen och skulle behöva lite hjälp.
Verkar ligga golvvärme utrullat direkt på betongplattan, och därefter fixet ovanpå nätet med värmen.
jag förstår ju att det bästa säkerligen är att ta bort gamla golvvärmen och därefter lägga ny osv. Men jag blev snål och envis, och undersöker om jag kan använda den gamla värmen?
jag var försiktig när jag tog bort gamla golvet, men jag kommer syna värmen noga så att den inte är trasig någonstans och mäta. Men vi förutsätter att den är hel.
kan jag typ slipa bort det fix som går att slipa bort och därefter flytspackla tunt? Eller nåt annat sätt? Eller är jag dömd att göra om?
bifogar några bilder. (Att lägga ny klinker ovanpå var aldrig ett alternativ).
Mvh Filip
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dumsnålt skulle jag säga, har du skadat värmeslingan så har du slösa pengar och tid på golvet.
Golvvärme ha en livslängd på 20-25 år, skulle gissa att den blir reducerad när du tar upp den.
Vad du mätinstrument att mäta med, de flesta har inte en megger så de kan isolationsprova.
Golvvärme ha en livslängd på 20-25 år, skulle gissa att den blir reducerad när du tar upp den.
Vad du mätinstrument att mäta med, de flesta har inte en megger så de kan isolationsprova.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden