3 886 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Byta klingskydd på Metabo KGS 216M
Kom du fram till hur? Jag lyckas inte få av den svarta lilla spärren som håller fast skyddetR runemark skrev:
Om någon skulle stöta på samma så kan jag svara mig själv, då det förmodligen är spårringen man kommer fastna vid. Man behöver ett spårringsverktyg. Bänd ut ringen med detta. Det lite svårare är att få i den nya ringen. Ta i utav bara f när du bänder ut den och samtidigt försöker pressa den in i spåret. Akta så den inte slinter och skjuts iväg. Efter lite frustration klickar den i.M mickeforsberg skrev:
Redigerat:
Var hittade du reservdelar, behöver klingskydd och fjäder, men kan inte hitta någonstans?R runemark skrev:
Jag kollade först online, en hel del tyska butiker har det mesta man behöver verkar det som. Är det en sån såg jag har? Isåfall är det art.nr. 316092910 (fjäder ingår)O Ollkar skrev:
Jag gick in på Metabos hemsida och kollade upp närliggande återförsäljare och mailade.
De verkar ta hem från Tyskland så det kostar en del i frakt, men det gör det oavsett från de tyska butiker så jag kollade så jag valde istället en närliggande återförsäljare.
Kolla här och hör dig för: Återförsäljare
Tack för svaret!M mickeforsberg skrev:Jag kollade först online, en hel del tyska butiker har det mesta man behöver verkar det som. Är det en sån såg jag har? Isåfall är det art.nr. 316092910 (fjäder ingår)
Jag gick in på Metabos hemsida och kollade upp närliggande återförsäljare och mailade.
De verkar ta hem från Tyskland så det kostar en del i frakt, men det gör det oavsett från de tyska butiker så jag kollade så jag valde istället en närliggande återförsäljare.
Kolla här och hör dig för: Återförsäljare
Mitt klingskydd har också gått sönder. Sitter och håller på att beställa grejer nu. Det röda handtaget till höger som man trycker in för att över huvud taget få ner klingan skall väl verka som någon typ av säkerhetsspärr men det går att ner klingan utan att trycka in det handtaget så jag funderade på om det ordnar till sig när jag byter klingskyddet eller om det är något ytterligare som är trasigt.M mickeforsberg skrev:
Det bör det göra, det är bara en plastbit som fjädrar in och blockerar den om jag minns rätt. Så länge inte den plasten också är sönder så.K Kjellgson skrev:Mitt klingskydd har också gått sönder. Sitter och håller på att beställa grejer nu. Det röda handtaget till höger som man trycker in för att över huvud taget få ner klingan skall väl verka som någon typ av säkerhetsspärr men det går att ner klingan utan att trycka in det handtaget så jag funderade på om det ordnar till sig när jag byter klingskyddet eller om det är något ytterligare som är trasigt.
Tror mitt klingskydd gett sig.
Började med att den gick tungt när man kom halvvägs o det hackade till. Visade sig att själva armen med 2 kullager verkar hoppa över spåret i klingskyddet. Försökte putsa till spåret men den vill fortfarande hoppa över där så får nog beställa ett nytt skydd. Nån som vet var man hittar det billigast? Kunde inte hitta det på Amazon.
Började med att den gick tungt när man kom halvvägs o det hackade till. Visade sig att själva armen med 2 kullager verkar hoppa över spåret i klingskyddet. Försökte putsa till spåret men den vill fortfarande hoppa över där så får nog beställa ett nytt skydd. Nån som vet var man hittar det billigast? Kunde inte hitta det på Amazon.
Jag köpte grejjer från en firma i Jönköping som säljer sådant till elhandmaskiner. Riktigt bra service. Elverktygsservice om jag minns rätt.J J_B skrev:Tror mitt klingskydd gett sig.
316092910 metabo var nog artikelnummer, en påse med lite av varje. 175:- + moms tror jag. Har för mej att det var någon del som märkligt nog inte passade men fick åtminstone med den delen som hade gått sönder för mig så jag kunde börja såga igen.J J_B skrev:
J J_B skrev:
Betalade också 175kr från auktoriserad verkstad, dock + frakt då de tog hem den från Tyskland, som verkar vara standard.K Kjellgson skrev:
Går nog inte att köpa endast plasten utan man får hela kittet.
Jag beställde en annan grej nyligen som inte heller helt och hållet passade, eller bara precis passade. Den gamla anslagslisten hade bockats så jag beställde en ny. Bara att den nya på den nya sågen inte ser samma ut. Men sågen heter samma.
Tänker att det kanske är samma med klingskyddet?
Klicka här för att svara