kinglolle skrev:
Men alltså nu måste någon skämta. Ingen seriös våtrumsbyggare skulle skippa en klämring. Skulle utan tvekan överväga att dra in företagsförsäkringen om en firma jobbade på det sättet.

Så Robin antingen samarbetar du med oseriösa byggare eller så har du missuppfattat dem, hoppas på det senaste.

Det är praktiskt taget samma åsikt om skärmallen, finns ingen anledning att köra på frihand utan de få jag sett göra det är slarviga hantverkare som "gör som de alltid gjort" oavsett hur regler eller rekommendationer sett ut.
Vet du vad? Jag kollar upp det imorgon på jobbet så får du ett svar.

Robinvvs skrev:
Det är mycket man "ska göra" här i världen :-). Och du har säkert jobbat på många byggen, då vet du ju hur det är. Det de gör godkänner ju en besiktningsman så det verkar fungera.
Jag misstänker att jag har varit på minst lika byggen som dig Robin och visst finns det många som fuskar men just de två sakerna du tar upp är inte några jag är van vid att man fuskar med. Jag är tveksam om du inte har missuppfattat det de har sagt för det skulle bara vara korkat att göra på det sättet även om det ofta funkar eller går att fuska över felskärningen så uppfyller man inte funktionskravet

kinglolle skrev:
Jag misstänker att jag har varit på minst lika byggen som dig Robin och visst finns det många som fuskar men just de två sakerna du tar upp är inte några jag är van vid att man fuskar med. Jag är tveksam om du inte har missuppfattat det de har sagt för det skulle bara vara korkat att göra på det sättet även om det ofta funkar eller går att fuska över felskärningen så uppfyller man inte funktionskravet
Som sagt, kollar upp det imorgon, en av snubbarna var polack och med de vet man aldrig. De kan göra rätt för sig men ändå misslyckas förtälja det på grund av språket.

Jag har följt denna diskussion nu i en tid och jag kan säga så här att i Purus och Jafos samtliga golvbrunnar skall man använda klämringen. Sen bör man använda de skär tillbehör som respektive företag rekommenderar.

Redigerat av moderator:
T
Robinvvs skrev:
Som sagt, kollar upp det imorgon, en av snubbarna var polack och med de vet man aldrig. De kan göra rätt för sig men ändå misslyckas förtälja det på grund av språket.
Hur gick det? Har du kollat upp med "hantverkarna" hur dom gör?

X
Grabben insåg att han såg fel ..... Finns inga godkända tätskikts system på den Svenska marknaden där man inte använder brunsmancshett, Och det finns därför alltså heller inga godkända brunnar som inte använder sig av brunsmanchett och klämringsprincipen, Sen min syn på purus eller jafokniven för att skära duken perfekt i Brunnen så 1) Jafo går inte att misslyckas med att skära fel, då bör du uppsöka en läkare :) 2) Purus däremot har en smalare klämring och är betydligt lättare att misslyckas med... är man plattsättare så friskär man den Man har ungefär 5-10 projekt på gång samtidigt inte har man 10 st purus knivar heller.. Men är man amatör rekomenderar jag purus kniven och frihand på jafo

Mikael_L
Jag köpte då jafo skärmallen för fruktansvärda 25 spänn (eller vad den nu kostade, mindre än vad jag brukar lyckas plocka lösviktsgodis för ialla fall).
Detta trots att jag bara har två brunnar att göra.

Vad ska jag göra nu, går den att sälja på tradera tro? Det känns ju oerhört slösaktigt annars.

...går inte att misslyckas med att skära fel, då bör du uppsöka en läkare
Och så sparade jag antagligen kostnaden för ett läkarbesök också :)

Har inte svarat eftersom jag inte fått svar. Jag sa att jag skulle återkomma och då gör jag det. Snickarna sa samma sak, ingen använder skärmallen. Plattsättarna har inte varit på plats hela veckan. Jag har säkert hört fel men jag väntar ju med att svara tills jag kunnat fråga dem först.

...och så undrar folk varför det är så vanligt med fuktskador i badrum, speciellt vid golvbrunnarna...:rolleyes:
Det är kanske bara vi glada hemmafixaramatörer som använder både skärmall, brunnsmanschett och klämring?

Redigerat:
X
Mikael_L skrev:
Jag köpte då jafo skärmallen för fruktansvärda 25 spänn
:)
Har bara testat purus kniven antog att det var en liknande kniv till jafo:n Det är bara en mall alltså, Som sagt skär bara på frihand och har aldrig träffat en plattsättare under min karriär som har använt sig av något annat, Men med tanke på att du verkar vara amatör, så kan det vara vettigt att köpa en skärmall för 25 spänn Så slipper du läkarbesöket akut på 300 :)

X
b8q skrev:
...och så undrar folk varför det är så vanligt med fuktskador i badrum, speciellt vid golvbrunnarna...:rolleyes:
Det är kanske bara vi glada hemmafixaramatörer som använder både skärmall, brunnsmanschett och klämring?
Detta beror på att det inte finns många med någon yrkesstolthet kvar i plattsättnings branschen, Framförallt stambyten där det inte finns någon kvar alls, Har aldrig framkallat en vattenskada pågrund av jobb jag gjort i ett badrum på 10 år

Mikael_L
xzyllion skrev:
Men med tanke på att du verkar vara amatör, så kan det vara vettigt att köpa en skärmall för 25 spänn Så slipper du läkarbesöket akut på 300 :)
Exakt, så är det. :)

Jag kollade just, puruskniven gick på 75 spänn hos sigro (där jag beställde grejerna). Vilken tur att man satsade på jafo och slapp gå i personlig konkurs. :cool:

Nä för oss amatörer är det nog rätt och riktigt att utföra allt helt korrekt, och använda alla tillgängliga hjälpmedel. För alla vet ju vad dåliga badrum vi ändå bygger. :x

jag har iaf minst 2jafo och minst 2 bottendelar till purus :)

Fick äntligen tag i en svensk våtrumskille och han kände inte till några system utan klämring.

T
No shit:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.