Jo, det går sakta men säkert framåt! Nu börjat återuppbyggnaden!

Brunnar som är äldre, om jag minns rätt, än -91 skall bytas ut. Detta kan man t.ex ta reda på genom att smeta på lite aceton på brunnen och se om det kletar, det kletar eftersom de äldre brunnarna gjordes av ABS plast.

Mvh Rörmokaren.

Robinvvs skrev:
Brunnar som är äldre, om jag minns rätt, än -91 skall bytas ut. Detta kan man t.ex ta reda på genom att smeta på lite aceton på brunnen och se om det kletar, det kletar eftersom de äldre brunnarna gjordes av ABS plast.

Mvh Rörmokaren.
Sedan brukar de skippa klämringarna på brunnarna som sätts in i betongplattor, men i vissa fall som på mitt bygge nu så sätts det in en slags tyg/plast manschett eller vad fan det nu är över brunnen som man sedan snittar ett hål i och sätter över en klämring och trycker åt. Även fast det blir en betong platta.

T
Robinvvs skrev:
Sedan brukar de skippa klämringarna på brunnarna som sätts in i betongplattor, men i vissa fall som på mitt bygge nu så sätts det in en slags tyg/plast manschett eller vad fan det nu är över brunnen som man sedan snittar ett hål i och sätter över en klämring och trycker åt. Även fast det blir en betong platta.
Vad är det för byggen du har varit på? För det är verkligen inte normalt att skippa klämringen, den ska såklart vara med i leken även om det är betongbjälklag med tillhörande brunnsmanchett.

Beror helt på vilket våtrumssystem som används och vad beställaren vill ha. Men så har jag fått höra av våtrumskillarna, vi rörmokare rör inte de grejerna.

Och det monteringssättet med att snitta är också totalt fel, man använder en speciell skärmall.

Stefan N skrev:
Och det monteringssättet med att snitta är också totalt fel, man använder en speciell skärmall.
Har aldrig sett någon använda det, de lägger sin manschett över, snittar den och trycker ned, that's it. Och så gör de hela tiden.

Robinvvs: då gör dom fel hela tiden... man ska använda en skärmall, visst är man en duktig mattläggare så kan man skära det på frihand men det är lätt att det blir fel (iaf med purus, jafo är enklare)

T
Robinvvs skrev:
Beror helt på vilket våtrumssystem som används och vad beställaren vill ha. Men så har jag fått höra av våtrumskillarna, vi rörmokare rör inte de grejerna.
Nämn ETT våtrumssystem som inte använder klämring?

nino skrev:
Robinvvs: då gör dom fel hela tiden... man ska använda en skärmall, visst är man en duktig mattläggare så kan man skära det på frihand men det är lätt att det blir fel (iaf med purus, jafo är enklare)
Det är mycket man "ska göra" här i världen :-). Och du har säkert jobbat på många byggen, då vet du ju hur det är. Det de gör godkänner ju en besiktningsman så det verkar fungera.

tank77 skrev:
Nämn ETT våtrumssystem som inte använder klämring?
Sa ingenting om att VÅTSYSTEMET inte använder klämring.

T
Men du skrev ju att "dom" brukar skippa klämringarna, hur ska du ha det?

tank77 skrev:
Men du skrev ju att "dom" brukar skippa klämringarna, hur ska du ha det?
Hur fan ska du ha det? Vad är ditt problem? Allt jag sagt är vad våtkillarna gör och har sagt, så, tyst nu.

T
Tagga ner grabben, jag ställde en enkel fråga!

Men alltså nu måste någon skämta. Ingen seriös våtrumsbyggare skulle skippa en klämring. Skulle utan tvekan överväga att dra in företagsförsäkringen om en firma jobbade på det sättet.

Så Robin antingen samarbetar du med oseriösa byggare eller så har du missuppfattat dem, hoppas på det senaste.

Det är praktiskt taget samma åsikt om skärmallen, finns ingen anledning att köra på frihand utan de få jag sett göra det är slarviga hantverkare som "gör som de alltid gjort" oavsett hur regler eller rekommendationer sett ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.