74 040 läst ·
45 svar
74k läst
45 svar
Byta klämring/golvbrunn - omfattning?
Brunnar som är äldre, om jag minns rätt, än -91 skall bytas ut. Detta kan man t.ex ta reda på genom att smeta på lite aceton på brunnen och se om det kletar, det kletar eftersom de äldre brunnarna gjordes av ABS plast.
Mvh Rörmokaren.
Mvh Rörmokaren.
Sedan brukar de skippa klämringarna på brunnarna som sätts in i betongplattor, men i vissa fall som på mitt bygge nu så sätts det in en slags tyg/plast manschett eller vad fan det nu är över brunnen som man sedan snittar ett hål i och sätter över en klämring och trycker åt. Även fast det blir en betong platta.Robinvvs skrev:
Vad är det för byggen du har varit på? För det är verkligen inte normalt att skippa klämringen, den ska såklart vara med i leken även om det är betongbjälklag med tillhörande brunnsmanchett.Robinvvs skrev:Sedan brukar de skippa klämringarna på brunnarna som sätts in i betongplattor, men i vissa fall som på mitt bygge nu så sätts det in en slags tyg/plast manschett eller vad fan det nu är över brunnen som man sedan snittar ett hål i och sätter över en klämring och trycker åt. Även fast det blir en betong platta.
Det är mycket man "ska göra" här i världennino skrev:
Men alltså nu måste någon skämta. Ingen seriös våtrumsbyggare skulle skippa en klämring. Skulle utan tvekan överväga att dra in företagsförsäkringen om en firma jobbade på det sättet.
Så Robin antingen samarbetar du med oseriösa byggare eller så har du missuppfattat dem, hoppas på det senaste.
Det är praktiskt taget samma åsikt om skärmallen, finns ingen anledning att köra på frihand utan de få jag sett göra det är slarviga hantverkare som "gör som de alltid gjort" oavsett hur regler eller rekommendationer sett ut.
Så Robin antingen samarbetar du med oseriösa byggare eller så har du missuppfattat dem, hoppas på det senaste.
Det är praktiskt taget samma åsikt om skärmallen, finns ingen anledning att köra på frihand utan de få jag sett göra det är slarviga hantverkare som "gör som de alltid gjort" oavsett hur regler eller rekommendationer sett ut.