Jag har råkat skala en kabel lite tokigt så att den nu inte når fram till vägguttaget. Det är en fast kabel som kommer från en kopplingsdosa (tror jag det heter). Den går utanpå väggar och är helt synlig. Får jag byta denna själv eller måste en elektriker göra det?
Tack på förhand!

Nej, du får inte byta den själv. Vad skulle du göra - koppla in den efter byte av uttaget? Det kanske går att skarva ledarna om det finns plats.

Alt. sätta uttaget något högre upp då. Det kan väl inte röra sig om många millimeter i alla fall...

//Patrik

Intressant gränsfall behörighetsmässigt, gemene man får ju byta ett uttag (om man har kunskapen).., men får man flytta det ett par millimeter (Dvs sätta tillbaks det några mm längre då de gamla skruvarna "dragits ur gipsväggen" eller liknande....);)

Nej, den kopplingsplinten är gjord för att skarva "lampsladd".
Du behöver antagligen byta kabeln (EKRK) från kopplingsdosan om den har blivit för kort, eller skarva på en EKRK mha t.ex en kulodosa

Är det inte lite konstigt att jag får skarva med en "kulodosa" men inte byta kabeln i själva kopplingsdosan … ?
Det är ju i princip samma sak? Eller?

jonas_a skrev:
Är det inte lite konstigt att jag får skarva med en "kulodosa" men inte byta kabeln i själva kopplingsdosan … ?
Samma sak om du frågar om regelverket. Du får byta uttaget men inte ändra en fast installation, dvs sätta upp en dosa och ansluta med klamrad kabel EK**.
Tänk på att i detta forumet ges råd på de frågor du ställer, sedan måste du själv avgöra vad du kan göra utifrån din egen kunskap och om du vill frångå vissa regelverk.

jonas_a skrev:
Det får du ju inte.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.