Hej!

Jag har planer på att få en egen central i installerad garaget i samband med att vi dränerar om huset. I dag finns det bara en 10A säkring i boningshuset som säkrar upp hela garaget. Detta var tillräckligt för den föregående boende, men för mig har jag problem med att denna säkring ofta löser ut. Därav att jag vill ha en egen central för garaget.
Planen är att nyttja det befintliga hålet i väggen och garaget och därmed byta ut kabeln. Inkommande kablar från mätaren till den befintliga centralen är ett 4-ledarsystem. Jag vill ha egen huvudbrytare och jordfelsbrytare för centralen i garaget, dvs att den centralen är helt "fristående" så att säga.

Nu funderar jag på vilken kabel jag ska köpa, N1XV 5G6 eller N1XV 4G10?
Då det är en PEN har jag läst att denna måste vara på minst 10 mm[SUP]2[/SUP]. Då 4G10 är ett gäng hundringar dyrare är 5G6 på samma längd. Eller får man lägga ner en 4G6 trots allt?

Kan man annars lägga 3 st 6 mm[SUP]2[/SUP] RK på faserna och 1 st 10 mm[SUP]2[/SUP] RK på PEN i ett kabelskyddsrör nergrävt i marken?

Tack på förhand
Stefan

Kör på 5x6m2!

Och inga RK i marken tack!

5G6 räcker mer än väl och du slipper kravet på 10mm2 PEN, efterdom P och N är delade.

5G6 och ett helst ett 50 mm kabelskyddsrör att lägga den i så blir det bra.
Tippset är att du lägger en 50 mm till brevid för fö eller senare vill du ha larm eller tele eller data eller nått annat ditt också och jag tycker det är bättre att separera svagströmmen från starkström

• Gilla
popelollole och 1 till
  • Laddar…
5*6 alla dagar i veckan och ett extrarör är inte fel det heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.