Hej,

Har ett litet problem. Bytte kakel i köket och lyckades kakla in anslutningskabeln till diskbänksbelysningen (IDIOT). Kabeln går från en transformator som ligger ovanför skåpen ner till lampan. Har kopplat ut kabeln ut transformator så det går inte någon ström i den längre. Nu är frågan hur drar jag en ny kabel? För att komplicera det hela så är skåpet som kabeln ska gå bakom/genom ett elskåp så det är fullt av andra kablar (inte så sugen på att plocka ner hela elskåpet för att dra denna kabel (Hade heller inte fått göra det...). Som sagt vill inte dra en ny installation utan bara byta ut en existerande med exakt samma anslutning.

Någon som har några förslag?

Jag fattar nog fel för du har väl inte en central inne i ett köksskåp?
Går det inte att sätta en snygg liten list inne i köksskåpet och dra kabeln där?

S
Fattar inte heller, fota och visa.

Haha jo vi har faktiskt el skåp i ett av köksskåpen. Det tog en del tid innan vi hittade det när vi flyttade in och skulle koppla in routern. Ska visa med lite bilder.

Kabeln går in i toppen av skåpet. Kabel går in i skåp genom öppning upptill och fortsätter genom elskåpet; otydligt och stökigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen går den genom hela el skåpet och media skåpet.

Elskåp i köksskåp med säkringar och kablar inklusive router och nätverkskablar.
Skapa konto

Och ut precis under skåpet
Kabel går in under ett kaklat köksskåp för anslutning till elskåp.
Skapa konto

Precis som på andra sidan

Kabel som går in i väggen över kakel i en byggprocess, med synliga kablar och fogar.
Skapa konto

Blir snyggt om jag lyckas få till det. Och inte lyckas mura in kabeln bakom Kaklet...

S
Nu vet jag inte vad det är för belysning som suttit där innan men efter som den matats av en trafo innan så verkar det varit någon lågvoltsbelysning. Kan du inte bara klippa den svarta kabeln i båda ändar och dra en ny kabel från trafon genom skåpet, där elcentralen sitter eller något bättre passande högskåp, den kommer ju ändå inte synas där.

Varför skall du byta kabel? Har det gått sönder?

R roli skrev:
Varför skall du byta kabel? Har det gått sönder?
Kaklade in ena änden av misstag nu är den för kort dvs den sticker inte ut alls utan ligger någonstans bakom skåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.