1 439 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Byta isolering i 70-talshus
Isolering i hus från 1971...?
Frågan är om det är lönt att byta ut isoleringen i väggarna och/eller öka på med 5cm (10?).
Var det sämre grejor än dagens faktor på 37?
Det kanske inte var så viktigt innan oljekrisen 1975...
Det är nämligen dags för en liten renovering o ta väck spånskivorna i väggarna, tanken är att byta ut mot OSB o gips.
Huset börjar få 3-glas med tiden och taket går ej att tillägssisolera.
All isolering är självklart till det bättre, inte mist ljudmässigt, men vad är egentligen vinsten i förhållande till ändringen?
Frågan är om det är lönt att byta ut isoleringen i väggarna och/eller öka på med 5cm (10?).
Var det sämre grejor än dagens faktor på 37?
Det kanske inte var så viktigt innan oljekrisen 1975...
Det är nämligen dags för en liten renovering o ta väck spånskivorna i väggarna, tanken är att byta ut mot OSB o gips.
Huset börjar få 3-glas med tiden och taket går ej att tillägssisolera.
All isolering är självklart till det bättre, inte mist ljudmässigt, men vad är egentligen vinsten i förhållande till ändringen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Standard 1971 var 100 mm i väggarna och 150 i vindsbjälklaget. För att en ökad isoleringsmängd i väggarna ska få effekt behövs minst en dubblering, vilket brukar föra alldeles för långt. Åtgärder kring fönstren (drevning kring karmarna, 3-glas och tätningslister) är betydligt mer lönsamma.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
