Isolering i hus från 1971...?
Frågan är om det är lönt att byta ut isoleringen i väggarna och/eller öka på med 5cm (10?).
Var det sämre grejor än dagens faktor på 37?
Det kanske inte var så viktigt innan oljekrisen 1975...
Det är nämligen dags för en liten renovering o ta väck spånskivorna i väggarna, tanken är att byta ut mot OSB o gips.
Huset börjar få 3-glas med tiden och taket går ej att tillägssisolera.
All isolering är självklart till det bättre, inte mist ljudmässigt, men vad är egentligen vinsten i förhållande till ändringen?
 
Spontant skulle jag säga att det inte lönar sig.
 
Standard 1971 var 100 mm i väggarna och 150 i vindsbjälklaget. För att en ökad isoleringsmängd i väggarna ska få effekt behövs minst en dubblering, vilket brukar föra alldeles för långt. Åtgärder kring fönstren (drevning kring karmarna, 3-glas och tätningslister) är betydligt mer lönsamma.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Nämnas kan att det idag är 95mm i väggarna. Tegel längst ut.
Boende strax söder om Göteborg
 
R
M molndal skrev:
Nämnas kan att det idag är 95mm i väggarna. Tegel längst ut.
Boende strax söder om Göteborg
Kan de va mölndal.. ;)
 
  • Gilla
Slb2018
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.