Hej!

Nybliven husägare som har köpt ett hus byggt på mitten av 70-talet.
Vi funderar på att byta/göra om innertaket till ett helt slätt tak. Idag har innertaket ”kanaler” vilket vi gärna vill skippa (se bild).

Kan man spackla och remsa igen ”kanalerna” eller måste man byta hela taket?

Tack på förhand!

• Innertak med längsgående kanaler från ett 70-talshus, belysning med flera runda lampor syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart att det går att spackla och slipa igen men jag tror dels att det blir oerhört mycket jobb och dels att ni ändå kommer att se linjerna eftersom det kommer att bli svårt att få samma struktur över hela taket.

Det är nog enklare då att sätta gips över hela. Med en gipslyft är det inte så mycket arbete att sätta stora gipsskivor i taket. Har gjort det utan lyft när jag var ung med hjälp av stöttor som såg ut som upp å nervända U:n. Vi var två personer, men idag hade jag valt att hyra en lyft istället.

Ett litet medskick. Vi har, i det hus vi bor nu innertak av talgips med massor av skarvar, och jag störde mig alldeles väldigt på det i början och ville, precis som ni, göra taken släta. Nu har jag dock vant mig och tycker att det är helt ok. Finns många fler saker som känns viktigare.

Men ska ni ändå göra stora förändringar så passa på att göra taket samtidigt.

• Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret.

En till fråga: Om man beslutar sig för att sätta gips över hela, ska man riva det gamla innertaket först eller skruvar man i dem nya gipsskivorna i det befintliga taket (mao tappar något i takhöjd)?

Personligen tycker jag att innertaket är helt okej och vill hellre prioritera andra saker men min sambo tycker att taket är hemskt.

Vi planerar att byta golv och måla om väggarna och därför kan det väl på ett sätt vara läge att fixa taket först (inte behöva vara rädd om golvet osv).

Skicka sambon på KBT behandling. Det där taket är helt okej och ganska neutralt. Bo in er först och lägg energin på något vettigt istället.

Målningen ser dock lite flammig ut på bilden?

Jag föredrar ofta innertak med fasade skivor istället för slätspacklat. Mest för att det ofta inte blir helt slätt.

• Gilla
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Det går att sätta nya skivor över de gamla om regelavståndet funkar. Om inte, kan man behöva komplettera så att man kan skruva upp de nya skivorna och då kan det bygga onödigt mkt om man inte tar bort de gamla

Vet ni vad det är för typ av reglar i taket?

Som vanligt när man håller på och grejar med hus måste man titta på vilka förutsättningar man har och fundera på vad man vill uppnå, hur mkt jobb och pengar det är rimligt att lägga på det och sedan besluta sig för metod. Hur som helst är det inte några svåra moment men det kan var fler än man först tror. (Grundregeln är: Det är alltid fler moment än man tror)

• Gilla
V10_9K och 1 till
  • Laddar…
V V10_9K skrev:
Tack för svaret.

En till fråga: Om man beslutar sig för att sätta gips över hela, ska man riva det gamla innertaket först eller skruvar man i dem nya gipsskivorna i det befintliga taket (mao tappar något i takhöjd)?

Personligen tycker jag att innertaket är helt okej och vill hellre prioritera andra saker men min sambo tycker att taket är hemskt.

Vi planerar att byta golv och måla om väggarna och därför kan det väl på ett sätt vara läge att fixa taket först (inte behöva vara rädd om golvet osv).
Detta är ett typiskt tillfälle för fördröjningsstrid - pusha för att det är mycket jobb och bäst görs i samband med större renovering någon gång i en vag framtid 😇

• Gilla
  • Haha
nameloser och 4 till
  • Laddar…
Ni kan ju göra ett rum och se om ni tycker att det är värt det. Det är ett relativt enkelt jobb och om ni jobbar tillsammans kan ni lära er mkt om hur ert hus är konstruerat och om hur olika moment utförs.

Det är roligare att renovera/bygga/restaurera tillsammans.
Men börja inte före jul ❤️

• Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det går att sätta nya skivor över de gamla om regelavståndet funkar. Om inte, kan man behöva komplettera så att man kan skruva upp de nya skivorna och då kan det bygga onödigt mkt om man inte tar bort de gamla

Vet ni vad det är för typ av reglar i taket?

Som vanligt när man håller på och grejar med hus måste man titta på vilka förutsättningar man har och fundera på vad man vill uppnå, hur mkt jobb och pengar det är rimligt att lägga på det och sedan besluta sig för metod. Hur som helst är det inte några svåra moment men det kan var fler än man först tror. (Grundregeln är: Det är alltid fler moment än man tror)
Jag vet tyvärr inte vad det är för typ av reglar i taket utan detta är något som jag får undersöka vidare.

I vilket fall tolkar jag era svar som att det inte är något avancerat arbete men däremot jobbigt och tidskrävande. Jag ska försöka fördröja detta och styra fokus mot golvbyte och målning av väggar istället.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Det största jobbet för en amatör är väl spacklingen. Även gipsskivor spacklas.

H hapazard skrev:
Detta är ett typiskt tillfälle för fördröjningsstrid - pusha för att det är mycket jobb och bäst görs i samband med större renovering någon gång i en vag framtid 😇
Samt ett bra läge för partnern att lära sig hantera skruvdragare gipshiss spackelremson osv, ..

Om det är mer än 10m2 tak och ni tänkt spackla själva utan tidigare erfarenheter skulle jag starkt rekommendera att köpa en giraffslip som kopplas in i grovdammsugare. Denna har jag och den har funkat grymt: https://www.jula.se/catalog/verktyg...7-UwSJxAdgZoPPRvcj2gj942BGRR3rRsaAoa1EALw_wcB

Dammet sprider sig kopiöst mycket mer när man slipar tak jämfört med väggar. Dessutom galet mycket jobbigare om man gör det för hand jämfört med att slipa vägg.

Därutöver skulle jag gipsskruva järnet, minst 1 var 20 cm eller tom tätare.

Sätta spackelremsa i spackel har aldrig varit något jag lyckats bra med. Istället har jag alltid limmat remsan med våtrumslim både under och över remsan. Därefter låtit limmet torka i minst ett dygn innan jag börjat spackla. Kört så på över 100 m2 tak och 100 m2 vägg i 1,5 plans 70-talshus och har såhär 5+ år senare 0 spruckna skarvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.