hej. Går det att endast byta innerdelen mot luft/vatten från luft/luft?

L
NEJ det är två helt skilda sorters anläggningar

Det går säkert. Men det är inget du kan göra själv. Drt är nog bättre att byta hela anläggningen.

L
Omöjligt att få ihop det , det är två helt skilda funktioner på dessa , med allt som finns ,
kondensor , kompressor , förångare plus allt omkring
Blir nog samma pris som att köpa 4 st L/L

Nej. Det är inte helt skilda funktioner. Det är inte omöjlig att göra. Men det är nog inte att rekommendera.

L
Just vad det är , i princip tas värmen från luften på båda , men därefter är det helt skilda konstruktioner som jag sa , och inget som man bygger om bara så där

Det som skiljer är att kondensorn kyls med luft ena fallet och vatten i det andra. Det är inte helt olika konstruktioner. Men det är inte ett enkelt byte eftersom man måste bygga om kylmedelsslingan. Det är möjligt att strypningen finns i innedelen tex.

hsd
Kolla på värmepumpsforum

Rent principiellt är det inga större skillnader. Dock är det olika styrsystem och vad jag vet finns inga produkter på marknaden med utedel som kan köpas antingen med en innedel för luft eller en för vatten, så i praktiken blir det svårt att få det att funka om man inte är bra på elektronik och styrsystemprogrammering.
Sen är det också ett jobb som måste göras av en certifierad kyltekniker.

Det finns 2 olika huvudprinciper för luft/vatten VP.

Med vatten i utedelen eller med värmemediet cirkulerande i innedelen.
Har man långa strömavbrott på vintern skulle jag föredra den senare modellen...
Innerdelen består av en koaxialvärmeväxlare och cirkulationspump isf en radiator och fläkt som värmer luft. (Tittar man på en enkel luft/vatten VP på Jula kan man undra varför dom ens är dyrare än luft/luft).
Så långt är det enkelt och kopplat mot ett golvvärmesystem borde man få hyffsat bra verkningsgrad oxå.

Men...
Har man vattenburet så vill man väl ha tappvarmvatten oxå...
Då behöver man en tekniktank för TVV och antingen köra VP med konstant temp med dålig verkningsgrad som följ, eller en växlande ventil för omkoppling mellan TVV produktion alt uppvärmning och med två termostater och styrning för detta.
En enklare luft/vatten VP från tex Jula måste köras mot tekniktank med konstant temperatur om tappvarmvatten skall produceras.

Så man har ett antal teknikval, eventuellt fler än vad jag listat, dimensionerting och styrning av av anläggningen.

Det är väl oxå förklaringen till varför kostnaden varierar från typ 15 tusen till 70 tusen, exklusive tekniktank och montage...

Det finns ju förfyllda system med snabbkopplingar och kanske skulle det gå att köpa en innedel som reservdel, men man får nog räkna med tömma/fylla gas i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.