5 557 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Byta halogen spots till LED
Jag hittade dessa armaturer på Amazon,B larry78 skrev:
https://www.amazon.se/Sweet-Led®-in...31-ac2f-42dcc8c16364&pd_rd_i=B00X28OU9Y&psc=1
Verkar passa håldiameter så de väl bara att byta ut de. Medföljer även sladd för gu10 sockel, är det bättre än Gu5.3? Utbudet på ljuskällor verkar klart mycket större med gu10 i alla fall.
Kan man ha 230v ljuskällor kopplat till 12v anläggning eller orsakar det problem?
Nej, du kan inte ha 230V-lampor till 12V!M Mjolnir skrev:Jag hittade dessa armaturer på Amazon,
[länk]
Verkar passa håldiameter så de väl bara att byta ut de. Medföljer även sladd för gu10 sockel, är det bättre än Gu5.3? Utbudet på ljuskällor verkar klart mycket större med gu10 i alla fall.
Kan man ha 230v ljuskällor kopplat till 12v anläggning eller orsakar det problem?
GU10 är för 230V. Om du vill använda sådana måste du tråda om anläggningen.
Prova att söka på MR16 också -- det är synonymt med GU5.3. Finns kanske mer om du letar så.
Tack för tipset. Då köper jag nya armaturer bara och ny 5.3/mr16 ljuskällor.D datja skrev:
Hittade en av transformatorerna, jag antar att alla lampor har likadana. Se länk nedan. Kan ni utifrån teknisk spec säga om de klarar av att dimra LED eller inte?
https://www.osram.se/ecat/HALOTRONI...igital Systems/se/sv/GPS01_1028161/ZMP_56798/
https://www.osram.se/ecat/HALOTRONI...igital Systems/se/sv/GPS01_1028161/ZMP_56798/
Nej, gjord för halogen. Motsvarar dem du redan har. Du måste ha koll på minimibelastningen. 35W är betydligt mer än vad 3-4 LED-lampor drar.M Mjolnir skrev:Hittade en av transformatorerna, jag antar att alla lampor har likadana. Se länk nedan. Kan ni utifrån teknisk spec säga om de klarar av att dimra LED eller inte?
[länk] - HTM, HTN-Elektroniska transformatorer för halogenlampor-Electronic Control Gears for Lamps-Digital Systems/se/sv/GPS01_1028161/ZMP_56798/
Okej då faller det på att antingen byta till transformator för LED, eller tråda om till 1,5 FQ. Alla sladdar går ju i flexrör så borde inte vara särskilt omständligt att fixa. Bara använda befintlig tråd som dragtråd tänker jag. Om man ändå behöver göra om?D datja skrev:
Jag hade bytt trafos och ljuskällor. Så gjorde jag när det var aktuellt hos oss.M Mjolnir skrev:
Kollade bakom alla spots och hittade totalt 8 transformatorer. En slinga hade 4, andra hade 2, tredje och fjärde hade 1 var.D datja skrev:
Se bild på exempel där 5 ljuskällor kopplats in i en transformator, man har tvinnat flera sladdar och kört in i samma sockel. Optimalt? Är det inte bättre att använda typ wagoklämmor eller torix?
Hur som helst, så det är bara att ersätta var och en av dessa med en ny transformator anpassad för LED samt byta tillhörande dimrar?
Jag svarar ja på alla dina frågor, inkl den om wago.M Mjolnir skrev:Kollade bakom alla spots och hittade totalt 8 transformatorer. En slinga hade 4, andra hade 2, tredje och fjärde hade 1 var.
Se bild på exempel där 5 ljuskällor kopplats in i en transformator, man har tvinnat flera sladdar och kört in i samma sockel. Optimalt? Är det inte bättre att använda typ wagoklämmor eller torix?
Hur som helst, så det är bara att ersätta var och en av dessa med en ny transformator anpassad för LED samt byta tillhörande dimrar?
Jag hade turen och hade 1,5 kvadrats kabel överallt och transformator för varje halogen.
Jag tog bort transformatorn och konverterade mina gu5.3 till gu10 och kör smartlampor. Köpte porslinsadapter på kjell och det har fungerat kanon.
Jag hade någon leddimmer liggandes hemma men köpte faktiskt vanliga brytare istället och bytte då jag tyckte att leddrivern gav olika starkt ljus när folk vrider på knappen ändå och stör mina scener.
Jag tog bort transformatorn och konverterade mina gu5.3 till gu10 och kör smartlampor. Köpte porslinsadapter på kjell och det har fungerat kanon.
Jag hade någon leddimmer liggandes hemma men köpte faktiskt vanliga brytare istället och bytte då jag tyckte att leddrivern gav olika starkt ljus när folk vrider på knappen ändå och stör mina scener.
Ser ju inga problem med att ersätta befintliga kablar med 1,5. Finns flexrör så de ju bara att dra nytt men om man inte tänkt ha smart belysning kanske byte av transformatorer är snabbast och billigast.C castlesnake skrev:Jag hade turen och hade 1,5 kvadrats kabel överallt och transformator för varje halogen.
Transformatorer är inte gratis heller, kanske enklaste lösningen dock.M Mjolnir skrev:
Billigast är nog att konvertera till gu10 och dra nytta kablar och köpa nya brytare. Blir nästan lika mycket i kostnad kanske och beror ju på hur många brytare/grupper som finns eller ska kopplas att bli.