Hej,

Se bilder. Har 30 st guldiga downlights i 12v 35w (enligt märkning på ljuskällor) halogen som jag vill byta till vita med LED.

Är det bara att ersätta de med 12v LED downlights? Mina dimrar kommer behöva bytas vet jag då de ej är till för LED.

Om jag vill ha 230v LED, då måste transformatorn/tranformatorerna hittas och kopplas ur antar jag? Måste göras av behörig elektriker om 230v?

Finns en röd låda ovanpå taket till varje downlight, är det för skydd mot värmeutveckling?

• En hand håller en demonterad spotlight framför ett öppet eluttag i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vit vägg med kablar, synlig röd bakgrund, outsida eller annat område, rå kanter.
    Skapa konto
D
M Mjolnir skrev:
Hej,

Se bilder. Har 30 st guldiga downlights i 12v 35w (enligt märkning på ljuskällor) halogenljuskällor som jag vill byta till vita med LED.

Är det bara att ersätta de med 12v LED downlights? Mina dimrar kommer behöva bytas vet jag då de ej är till för LED.

Om jag vill ha 230v LED, då måste transformatorn/tranformatorerna hittas och kopplas ur antar jag? Måste göras av behörig elektriker om 230v?

Finns en röd låda ovanpå taket till varje downlight, är det för skydd mot värmeutveckling?
Du kan inte byta till 230V! Kablaget du har är inte gjort för det. Byt transformatorer. Byt inte dimmer i första taget (brukar inte behövas). Köp lämpliga, billiga 12V-LED (de behöver inte vara formellt dimbara, de går utmärkt att dimma ändå).

D datja skrev:
Du kan inte byta till 230V! Kablaget du har är inte gjort för det. Byt transformatorer. Byt inte dimmer i första taget (brukar inte behövas). Köp lämpliga, billiga 12V-LED (de behöver inte vara formellt dimbara, de går utmärkt att dimma ändå).
D datja skrev:
Tack, såg nu att kablarna är 0,75 och inte 1,5 så jag är med på att inte byta till 230V.

Så jag byter bara halogen till 12V LED ljuskällor? I detta fall, varför måste transformatorerna bytas?

Vill inte ha guldig färg på dem, är det bara att hitta 12v downlights i vitt som matchar håldiametern i taket?

Någon som provat spraya om downlights? Dessa har vinklingsbara varianter, går det få loss den del som vinklas så man kan spraya i så fall?

• Gilla
kva
  • Laddar…
Ett drivdon för halogen brukar kräva en minsta belastning på typ 20 W för att fungera. Dina LED kanske inte kommer upp i det. Men det kan du ju helt enkelt prova. Skulle det inte fungera så behöver du byta drivdon, och antagligen dimmer.

Tackar, då ska jag leta fram rätt produkt först, kan komma fler frågor sen :)

• Gilla
Olle Hugo
  • Laddar…
Kammat genom hela nätet och hittar inga 12V spottar med utbytbara ljuskällor som passar håldiameter på 74 mm.

Är det "bara" att ersätta befintliga kablar med 1,5 m3 kablar och lägga ett par 230v spottar? Där är utbudet enormt mycket större och det finns produkter som passar befintliga hål.

Byter du till led så blir inte det speciellt varmt så bör gå bra att spraymåla de. Blir väl lite pilligt med maskeringen bara.

B larry78 skrev:
Byter du till led så blir inte det speciellt varmt så bör gå bra att spraymåla de. Blir väl lite pilligt med maskeringen bara.
Kan ju aldrig bli lika varmt som halogen tänker jag.

Så om jag byter till LED från 12v halogen spots och fixar en LED dimmer så bör det funka? Eller behöver även transformatorn bytas?

Och då bara spraymåla armaturen, nån som provat med goda resultat? De är ju lätta att ta bort så bara ljuskällan hänger i sockeln med sladden i taket.

• Gilla
Mange121
  • Laddar…
D
M Mjolnir skrev:
Kammat genom hela nätet och hittar inga 12V spottar med utbytbara ljuskällor som passar håldiameter på 74 mm.

Är det "bara" att ersätta befintliga kablar med 1,5 m3 kablar och lägga ett par 230v spottar? Där är utbudet enormt mycket större och det finns produkter som passar befintliga hål.
Men har du inte 12V-halogen med löskopplingsbara GU5.3-lampor? De går ju att byta rakt av mot LED i samma format. Eller missuppfattar jag vad du vill göra.

Du har väl halogen med G4-sockel idag? Har du övervägt att endast byta ljuskällan till LED G4?

För att dra om kablarna för 230 V behöver du formellt veta hur de gamla är förlagda, ifall det går bra med starkström. Det är väl åtminstone flexslang mellan spottarna? Om det inte finns flexslang skulle jag låta bli.

Det allra flesta LED-armaturer har ett separat drivdon på sladden, så det går att flytta till en bättre plats så att du slipper 230 V över hela taket.

D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har väl halogen med G4-sockel idag? Har du övervägt att endast byta ljuskällan till LED G4?

För att dra om kablarna för 230 V behöver du formellt veta hur de gamla är förlagda, ifall det går bra med starkström. Det är väl åtminstone flexslang mellan spottarna? Om det inte finns flexslang skulle jag låta bli.

Det allra flesta LED-armaturer har ett separat drivdon på sladden, så det går att flytta till en bättre plats så att du slipper 230 V över hela taket.
Håller alltså med Bo helt. Men det kan lika gärna vara GU 5.3 (MR16). Till TS: ta ur en ljuskälla och se vad det står. Själva armaturerna kan du måla om ifall du vill.

https://www.lamp24.se/gu53-led-lampor/

Redigerat:
Det är GU5.3 sockel, de är inbyggda i lådor som jag gissar har anslutna flexrör, ser inte så bra.

Att byta till LED med GU5.3 går bra förstås, dock är våra dimrar inte avsedda för det men byter ut dessa enkelt.

Vill däremot ha armaturerna i vitt, se bifogad bild. Hur får jag loss armaturen del som vinklar spotsen? Finns nån kula som jag försökt trycka mot med mejsel för att lossa men utan framgång. Så provar jag spraya därefter.

• Hand håller en termostatkomponent med fjädrar, skruvar och elektriska ledningar. Fokus på objektet, bakgrund suddig.
    Skapa konto
M Mjolnir skrev:
Det är GU5.3 sockel, de är inbyggda i lådor som jag gissar har anslutna flexrör, ser inte så bra.

Att byta till LED med GU5.3 går bra förstås, dock är våra dimrar inte avsedda för det men byter ut dessa enkelt.

Vill däremot ha armaturerna i vitt, se bifogad bild. Hur får jag loss armaturen del som vinklar spotsen? Finns nån kula som jag försökt trycka mot med mejsel för att lossa men utan framgång. Så provar jag spraya därefter.
Bump

Någon? :D:whistle:

Tror inte de är designade för att plocka isär. Lite som att plocka isär och byta kulorna i ett spårkullager. Försök måla de som de är är mitt förslag. Är väl bara yttre ringen du kommer se i sin helhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.