2 609 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Byta häck till 110 cm högt staket med liggande ribbor och 50% luft
Vi bor i ett radhus med hörntomt där en häck går längs lite mer än halva tomten. Häcken är ungefär 1 meter djup och tar mycket yta från tomten eftersom den är ungefär 40 meter lång och tomtens yta exklusive hus är 220 kvm. Med ett staket istället för häck har vi alltså möjlighet att öka tillgänglig yta med nästan 40 kvm, på bekostnad av ökad insyn sommartid då häcken annars är tät. Vi slipper klippa häcken 3 gånger per år och åka till återvinningsstationen med spillet. Ett staket i tryckat virke kräver förstås underhåll också, men bör hålla ganska många år så länge vi inte väljer virke från byggmax
Vad tycker ni andra om idéen?
Är den dum?
Borde vi istället klippa häcken mindre djup så att vi kan få tillbaka kanske 50 cm av ytan längs med hela häcken?
Tacksam för era synpunkter
Vad tycker ni andra om idéen?
Är den dum?
Borde vi istället klippa häcken mindre djup så att vi kan få tillbaka kanske 50 cm av ytan längs med hela häcken?
Tacksam för era synpunkter
Bortser man från eventuell anpassning till trafiksäkerhet (du nämnde hörntomt vilket kan innebära krav på sikttriangel) så kan ni ju gå högre än 110cm vid >50% luft om ni värderar ert insynsskydd.
Ett alternativ för att skapa mer plats men samtidigt att behålla grön vägg är bygga en spaljé (ribbor eller armeringsnät) och sen sätta murgröna.
Ett alternativ för att skapa mer plats men samtidigt att behålla grön vägg är bygga en spaljé (ribbor eller armeringsnät) och sen sätta murgröna.
Så här ser korsningen ut. Aktuell häck är den som är markerad med röda streck. Samtliga av korsningens hörn är rundade och det finns trottoar parallellt med min häck. En spalje med murgröna är en god idé som jag borde undersöka lite mer. Om jag sätter murgrönplantorna tillräckligt tätt kanske det räcker med en sommar för att få insynsskyddet om t.ex. spaljen i sig inte ger ett bra skydd. Murgröna är dessutom vintergrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det här för värmekabel och vad skall jag byta till
Vatten & Avlopp -
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta lysrör till Led