Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.
Tacksam för råd!
Tacksam för råd!
RosaLeja skrev:
Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.
Tacksam för
HejRosaLeja skrev:
Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.
Tacksam för råd!
Jag bytte ut nedre stockarna på huset jag med, jag rev golvet inne för att se hur det såg ut inifrån nu var golvet också dåligt så det skulle bytas. Man får kapa upp hål i den dåliga stocken där domkraften ska stå för att lyfta huset på den friska stocken så nedre stocken går att byta, behöver inte lyfta så högt. Bra om sockeln är bra där domkraften ska stå, laga sockeln när stocken är borta. Jag hade gamla vevdomktafter som stod utanför sockeln 2 st. Knepigast var att få knuten bra tyckte jag men man får göra om och göra rätt! Viktigt sen att spika en offerbräda nertill på väggen så inte regnet tar stocken!
Lycka till!
Tack för kloka råd. Hade en snickare där som hjälpte till och gjorde en närmare bedömning och denna gång hade jag tur. Endast offerbrädan var dålig och nu är den utbytt.Hans-Göran Eriksson1 skrev:
Hej
Jag bytte ut nedre stockarna på huset jag med, jag rev golvet inne för att se hur det såg ut inifrån nu var golvet också dåligt så det skulle bytas. Man får kapa upp hål i den dåliga stocken där domkraften ska stå för att lyfta huset på den friska stocken så nedre stocken går att byta, behöver inte lyfta så högt. Bra om sockeln är bra där domkraften ska stå, laga sockeln när stocken är borta. Jag hade gamla vevdomktafter som stod utanför sockeln 2 st. Knepigast var att få knuten bra tyckte jag men man får göra om och göra rätt! Viktigt sen att spika en offerbräda nertill på väggen så inte regnet tar stocken!
Lycka till!
Klicka här för att svara
