Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.

Tacksam för råd!
 
  • Vittrad sten och skadad träbalk under en röd trävägg på ett gammalt torp, omgiven av vildväxande gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hans-Göran Eriksson1
  • Laddar…
RosaLeja RosaLeja skrev:
Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.

Tacksam för
RosaLeja RosaLeja skrev:
Jag behöver kloka råd för hur jag lämpligast går tillväga för att byta ut träbalken/grundbalken på mitt torp. Stenen har vittrat och jag funderar på att börja med att gjuta till den först (osäker på hur). Sedan lyfta med en domkraft odyl och på något sätt stegvis byta ut grundbalken - typ 20 cm i taget.

Tacksam för råd!
Hej
Jag bytte ut nedre stockarna på huset jag med, jag rev golvet inne för att se hur det såg ut inifrån nu var golvet också dåligt så det skulle bytas. Man får kapa upp hål i den dåliga stocken där domkraften ska stå för att lyfta huset på den friska stocken så nedre stocken går att byta, behöver inte lyfta så högt. Bra om sockeln är bra där domkraften ska stå, laga sockeln när stocken är borta. Jag hade gamla vevdomktafter som stod utanför sockeln 2 st. Knepigast var att få knuten bra tyckte jag men man får göra om och göra rätt! Viktigt sen att spika en offerbräda nertill på väggen så inte regnet tar stocken!

Lycka till!
 
Hans-Göran Eriksson1 Hans-Göran Eriksson1 skrev:
Hej
Jag bytte ut nedre stockarna på huset jag med, jag rev golvet inne för att se hur det såg ut inifrån nu var golvet också dåligt så det skulle bytas. Man får kapa upp hål i den dåliga stocken där domkraften ska stå för att lyfta huset på den friska stocken så nedre stocken går att byta, behöver inte lyfta så högt. Bra om sockeln är bra där domkraften ska stå, laga sockeln när stocken är borta. Jag hade gamla vevdomktafter som stod utanför sockeln 2 st. Knepigast var att få knuten bra tyckte jag men man får göra om och göra rätt! Viktigt sen att spika en offerbräda nertill på väggen så inte regnet tar stocken!

Lycka till!
Tack för kloka råd. Hade en snickare där som hjälpte till och gjorde en närmare bedömning och denna gång hade jag tur. Endast offerbrädan var dålig och nu är den utbytt.
 
  • Gilla
Hans-Göran Eriksson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.