Hej har en gammal sommarstuga med trägolv där en av plankorna har ruttnat i ett hörn. Golvet i övrigt känns ok. Jag tänker att en enkel väg framåt skulle vara att ta bort den bit av plankan som är skadad och sätta dit en ny.
Har dock inte superkoll så tänkte kolla om det var någon här som hade någon åsikt i frågan.
Vilket verktyg skulle vara lämpligt?
Har dock inte superkoll så tänkte kolla om det var någon här som hade någon åsikt i frågan.
Vilket verktyg skulle vara lämpligt?
Jag kanske skulle skrivit att detta är en dynstuga som ligger på sanden utan någon grund. Som jag uppfattar det så finns det reglar som brädorna vilar på men under brädorna finns sanden med luft emellan då. Så att det kan bli lite fuktigt tänker jag är något man får räkna med.P PatrikJo skrev:
Vi har också haft problem med rödmyror som kröp in i stugan för sommaren. Så jag funderar också om de kan vara de som gjort skadan.
Men byter man den skadade biten av brädan så märker man kanske om det är något särskilt just där som ställer till det. Vilket verktyg bör man använda för att ta bort den skadade biten av brädan?
Eller bör man försöka ta bort hela brädan?
Att hugga ur en del av brädan går att göra med nästan vad som. Stämjärn, sticksåg, multiverktyg, cirkelsåg, sänksåg, eller vad du råkar ha för något i närheten.
Men räkna med att du kommer stöta på mer problem där under. Jag vet inte hur stugan är byggd, men du har något syll-liknande, golvreglar osv, som också kommer vara fuktskadade. Var beredd på att du kommer behöva ett större hål än du tror.
Myrorna kom nog dit för att det var fuktigt och mysigt.
Fundera också på hur du ska få dit din nya bräda, om du har något golv kvar när du är färdig. Du får antagligen sadla på närmsta golvregel för att kunna göra en vettig skarv.
Men räkna med att du kommer stöta på mer problem där under. Jag vet inte hur stugan är byggd, men du har något syll-liknande, golvreglar osv, som också kommer vara fuktskadade. Var beredd på att du kommer behöva ett större hål än du tror.
Myrorna kom nog dit för att det var fuktigt och mysigt.
Fundera också på hur du ska få dit din nya bräda, om du har något golv kvar när du är färdig. Du får antagligen sadla på närmsta golvregel för att kunna göra en vettig skarv.
Klicka här för att svara