Planerar att byta alla glimtändare till elektroniska glimtändare av brandsäkerhetsskäl. Tänkte mig dessa från Classe http://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-glimtändare-Philips/Pr363096000
Men vilka ska jag köpa egentligen? Hur vet jag om rören i mina armaturer är internt kopplade i serie (utan att följa alla kablar och böka)? De skulle ju lika gärna kunna vara paralellt kopplade, eller? Eller är det effekten som bestämmer vilka glimtändare jag ska ha. På de gamla nämns ju både single och serie... Armaturerna med två rör har två glimtändare och de med ett rör en glimtändare.
Knäppte lite bilder på armaturerna, sett ovanifrån:
1. Enkel 18 W
2. Enkel 36 W
3. Dubbel 18 W
4. Dubbel 18 W
5. Dubbel (gissningsvis 36 W glömde läsa men de är ganska långa...)
Men vilka ska jag köpa egentligen? Hur vet jag om rören i mina armaturer är internt kopplade i serie (utan att följa alla kablar och böka)? De skulle ju lika gärna kunna vara paralellt kopplade, eller? Eller är det effekten som bestämmer vilka glimtändare jag ska ha. På de gamla nämns ju både single och serie... Armaturerna med två rör har två glimtändare och de med ett rör en glimtändare.
Knäppte lite bilder på armaturerna, sett ovanifrån:
1. Enkel 18 W
2. Enkel 36 W
3. Dubbel 18 W
4. Dubbel 18 W
5. Dubbel (gissningsvis 36 W glömde läsa men de är ganska långa...)
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Köp ett par som klarar både singel och serie bara ta en glimtändare som klarar av att tända rör tex från18W till 36W så slipper du ha flera olika sorter liggandes i lådan. Kostar någon krona mer men det kan det vara värt.
Tänk på att man bör byta rör och glimtändare samtidigt. Förkortar livslängden annars.
Ett lysrör man har tänt dagligen bör man byta efter 1-2år pga av att ljusflödet minskas. klar förändring.
Har 20 armaturer i ett garage så jag bytte ut 2st 49W T5 rör (en armatur) och dessa två gav mer sken än 4-6st (2-3 armaturer) gamla utförtjänta rör. Blir ett fullständigt byte där sen när man kan komma åt alla armaturer.
Tänk på att man bör byta rör och glimtändare samtidigt. Förkortar livslängden annars.
Ett lysrör man har tänt dagligen bör man byta efter 1-2år pga av att ljusflödet minskas. klar förändring.
Har 20 armaturer i ett garage så jag bytte ut 2st 49W T5 rör (en armatur) och dessa två gav mer sken än 4-6st (2-3 armaturer) gamla utförtjänta rör. Blir ett fullständigt byte där sen när man kan komma åt alla armaturer.
Redigerat:
1st glim tändare och 2 rör = 1 st serie
2st glim och 2 rör = 2st singel
2st glim och 2 rör = 2st singel
Jag tänkte nog bara byta glimtändare till någon av de som jag nämnde i länken. Allt fungerar fint nu utan blink så min gissning är att rören fortfarande är ok. Känns dumt att byta dem i onödan särskilt då de flesta sitter i källaren. Däremot vill jag ha den extra brandsäkerhet som elekroniska glimtändare ger.
Menar du att jag kan ta "Singel 18-75 W" hos Classe till alla mina armaturer? :x Prismässigt skiljer det ju inget.
Menar du att jag kan ta "Singel 18-75 W" hos Classe till alla mina armaturer? :x Prismässigt skiljer det ju inget.
Men va fan... skrev lysrör 2 gånger. Menar så klart drosslar. Skyller på nyårsafton....
Nr. 3 ska ha serietändare (och även nr. 4, men man ser inte hela numret på tändaren )
Övriga singel.
Övriga singel.
Klicka här för att svara