25 214 läst ·
7 svar
25k läst
7 svar
Byta glashäll på induktion?
Hej!
Råkade knäcka glashällen på vår 10 år gamla induktionsspis igår. En reservdel går loss på hela 3800 kr!!! Duktigt överpris för lite glas och plåt enligt min mening.
Så jag funderar jag på att försöka leta reda på en vanlig glaskeramikhäll av samma modell som jag enkelt kan byta ut. En sån borde jag ju kunna hitta för max 1 000 kr vilket känns mer överkomligt. Vad tror ni: Är det någon särskild sorts glas till induktion eller kan min idé fungera?
Råkade knäcka glashällen på vår 10 år gamla induktionsspis igår. En reservdel går loss på hela 3800 kr!!! Duktigt överpris för lite glas och plåt enligt min mening.
Så jag funderar jag på att försöka leta reda på en vanlig glaskeramikhäll av samma modell som jag enkelt kan byta ut. En sån borde jag ju kunna hitta för max 1 000 kr vilket känns mer överkomligt. Vad tror ni: Är det någon särskild sorts glas till induktion eller kan min idé fungera?
Finns mer eller mindre bara två glas tillvärkare för hällar. Den ena är schott ceran och den andra något med K. Används samma glas på induktion som på vanlig glashäll. Kolla uppe i vänstra hörnet på din häll så bör det finnas ett märke på den som har tillvärkat glaset.
Dock håller jag med SBH att det är dags att byta ut hällen. Byte av glas till "fel" glas lär ge dig en ganska svåröverskådlig häll, min tanke där är styrreglage osv
Lycka till iaf =)
Dock håller jag med SBH att det är dags att byta ut hällen. Byte av glas till "fel" glas lär ge dig en ganska svåröverskådlig häll, min tanke där är styrreglage osv
Lycka till iaf =)
Tanken var ju att slippa byta hela spisen utan bara fixa en billig reservdel tills den verkligen ger upp. Reglagen är ingen fara med eftersom de sitter på framsidan av spisen.
Luddis_1 Förstod jag dig rätt att det är samma typ av glas i glaskeramikhällar som i induktionshällar?
Luddis_1 Förstod jag dig rätt att det är samma typ av glas i glaskeramikhällar som i induktionshällar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Induktionshällar blir ju inte uppvärmda som "glaskeramikhällarna" blir av halogenlamporna under.Starfighter skrev:
Så det som duger till glaskeramikhällen borde ju duga till induktionshällen.
Hur har du tänkt markera värmezonerna, rita med tuschpenna?
Och en IKEA-häll går på 3000:-, men du hade visst en hel spis...
Hällen är en Husqvarna Regina.
Värmezonerna lär man sig snabbt var de sitter, det märks ju när det inte kokar... Det blir en senare fråga.
Visst finns det många billiga inbyggnadshällar, men det är inte dags att göra om köket än.
Värmezonerna lär man sig snabbt var de sitter, det märks ju när det inte kokar... Det blir en senare fråga.
Visst finns det många billiga inbyggnadshällar, men det är inte dags att göra om köket än.
Ett tips är att kolla dels på blocket efter begagnade hällar, ibland har olika modeller samma glas.
Du kan också höra med närliggande vitvarubutiker/kedjor, ofta tar de med sig den gamla hällen när de byter hos kunden och lämnar vidare till firmor som sedan återvinner dem, har sett flera butiker som haft massor av gamla hällar/vitvaror stående på baksidan i väntan på hämtning, har vid flera tillfället passat på att skaffa gratis reservdelar med butikens medgivande.
Du kan också höra med närliggande vitvarubutiker/kedjor, ofta tar de med sig den gamla hällen när de byter hos kunden och lämnar vidare till firmor som sedan återvinner dem, har sett flera butiker som haft massor av gamla hällar/vitvaror stående på baksidan i väntan på hämtning, har vid flera tillfället passat på att skaffa gratis reservdelar med butikens medgivande.
Klicka här för att svara
