1 195 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Byta garageport med u-värde 2?
Hej! Jag håller på att planera för att isolera mitt dubbelgarage på 7x8 m. Garaget är förberett för 95 mm isolering, men dock är garageportarna av modell Hörmann EPU40 med 20 mm isolering, vilka ska ha ett u-värde på 2 av vad jag kan läsa mig till. Borde jag byta portarna, eller är det onödigt?
Jag kommer tillsvidare använda garaget framförallt som förråd, då vi har dåligt med förrådsutrymmen inne i huset, så jag vill att det ska vara torrt. Vet inte riktigt hur varmt jag kommer behöva ha det, men säg 12-15 grader.
Jag kommer tillsvidare använda garaget framförallt som förråd, då vi har dåligt med förrådsutrymmen inne i huset, så jag vill att det ska vara torrt. Vet inte riktigt hur varmt jag kommer behöva ha det, men säg 12-15 grader.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 196 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 196 inlägg
Taksjutport är ingen billig investering och 20 mm isolering är torftigt .F fsml2 skrev:Hej! Jag håller på att planera för att isolera mitt dubbelgarage på 7x8 m. Garaget är förberett för 95 mm isolering, men dock är garageportarna av modell Hörmann EPU40 med 20 mm isolering, vilka ska ha ett u-värde på 2 av vad jag kan läsa mig till. Borde jag byta portarna, eller är det onödigt?
Jag kommer tillsvidare använda garaget framförallt som förråd, då vi har dåligt med förrådsutrymmen inne i huset, så jag vill att det ska vara torrt. Vet inte riktigt hur varmt jag kommer behöva ha det, men säg 12-15 grader.
Håller själv 15-16 gr och har självdrag + LLVP + avfuktare + kan avläsa temp/RH på distans .
Min slagport i trä är för 18 gr , tror det är 47 mm isolering . Är absolut det som kyler ned garaget duktigt .
Vet ej hur många dörrar ditt garage har , gångdörr tex.
Du kanske kan tilläggsisolera dina taksjutportar tillfälligt om du ej behöver öppna dessa .
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är två portar av samma modell, en dörr och ett fönster. Har dålig koll på u-värden för dörr och fönster, men gissar att värmeförlusterna kommer vara betydligt större genom portarna. Skulle i princip klara mig med att använda en port, men samtidigt lite trist att ha en port som tilläggsisoleras så att den inte går att använda.
Klicka här för att svara