I vintras fick jag bytt alla avloppsrör i källaren fram till grunden där man skarvade mot gjutjärnsröret för att ta det senare. För några veckor sedan var dom och filmade och kunde konstatera att avloppet är bytt från tomtgränsen till husgrunden och att det bara är en halvmeter gjutjärnsrör kvar genom väggen.
Trots att röret säkert är 100 år gammalt tyckte dom att det såg förhållandevis OK ut och insisterade inte på att det måste bytas utan frågar hur jag vill göra. Om dom byter det kommer dom att tunnla inifrån och vilket innebär att betongen i väggen bilas upp inifrån, röret byts och sedan återlagas allt.
Jag har fått offert på fast pris på ca. 17.000:- efter ROT-avdrag. Skall jag ta det eller gjuta igen skiten med vetskapen att det kommer att hålla 20 år till?

Grå avloppsrör monterade i en källarvägg med blottlagda jord- och betonglager, liten spade synlig bredvid rörsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i källare med skarv vid gjutjärnsrör, omgiven av grus och synlig betongkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Ta det, det är småpengar och ett riktigt skitigt och tråkigt jobb. Sen har du bytt och slipper tänka på detta med avlopp resten av ditt ägande av detta hus.

• Gilla
aweste00 och 4 till
  • Laddar…
D
A aweste00 skrev:
I vintras fick jag bytt alla avloppsrör i källaren fram till grunden där man skarvade mot gjutjärnsröret för att ta det senare. För några veckor sedan var dom och filmade och kunde konstatera att avloppet är bytt från tomtgränsen till husgrunden och att det bara är en halvmeter gjutjärnsrör kvar genom väggen.
Trots att röret säkert är 100 år gammalt tyckte dom att det såg förhållandevis OK ut och insisterade inte på att det måste bytas utan frågar hur jag vill göra. Om dom byter det kommer dom att tunnla inifrån och vilket innebär att betongen i väggen bilas upp inifrån, röret byts och sedan återlagas allt.
Jag har fått offert på fast pris på ca. 17.000:- efter ROT-avdrag. Skall jag ta det eller gjuta igen skiten med vetskapen att det kommer att hålla 20 år till?

[bild][bild]
Jag hade då bytt ut den sista biten hundraårsrör.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
C
Tog samma beslut i samma situation. Var dock tvungen att gräva upp på utsidan.
Troligen inte särskilt mycket bilning då röret normalt går under väggen.
Om skarven inte ligger alltför långt ut går det troligen att ligga på mage där och krafsa sig fram med trädgårdsspaden på några timmar.
Inte den roligaste arbetsställningen, men fullt görbart.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
A aweste00 skrev:

[bild][bild]
Byt!! 20 år går fortare än du tror. Om du mot förmodan inte byter nu så be dem flytta skarven så nära ytterväggen det bara går så att det går att byta utifrån i framtiden ifall nu källaren råkar vara nyfixad den dag bytet behöver ske.

D Dublin skrev:
Byt!! 20 år går fortare än du tror. Om du mot förmodan inte byter nu så be dem flytta skarven så nära ytterväggen det bara går så att det går att byta utifrån i framtiden ifall nu källaren råkar vara nyfixad den dag bytet behöver ske.
Skarven på bilden går inte att flytta närmre väggen eftersom det ligger ett grenrör där.

C cpalm skrev:
Tog samma beslut i samma situation. Var dock tvungen att gräva upp på utsidan.
Troligen inte särskilt mycket bilning då röret normalt går under väggen.
Om skarven inte ligger alltför långt ut går det troligen att ligga på mage där och krafsa sig fram med trädgårdsspaden på några timmar.
Inte den roligaste arbetsställningen, men fullt görbart.
Känns inte som att jag orkar om jag ändå måste ha hit någon som gör skarven, vill vara säker på att det blir rätt.

Tack för alla svar, känns som att jag låter dom ta jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.