Hej, bor i ett gammalt där jag lär mig renovera och grejar med diverse projekt.
Nu har jag stött på en strömbrytare av modell (4 - Hotellbrytare?) som verkar vara uråldrig och hittar tyvärr inte så mycket information. Till vilken typ och hur skulle jag kunna koppla denna?

• Gammal strömbrytare med flera skruvanslutningar, potentiellt en hotellbrytare, visas urkopplad med synliga blå och gula kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är en hotellbrytare? Hotellkortsbrytare har koll på men inte Hotellbrytare?

Bästa svaret

Den har bara två anslutningar. Därmed är det en enpolig brytare. Den kan du ersätta med en ny enpolig om du hittar. Eller en trappströmbrytare fungerar lika bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har jag aldrig sett, kul med att äntligen få se nått nytt. Fast det ju egentligen är gammalt😉

E elmont skrev:
Har jag aldrig sett, kul med att äntligen få se nått nytt. Fast det ju egentligen är gammalt😉
Kul att man kan bidra med något! 👍

Kan bidra med en gammal bild (1943) och lista över olika brytartyp. Intressant att dessa "siffror" har hängt med så pass länge.
Tabell med kopplingsscheman och schematiska avbildningar för olika brytartyper från 1943, inklusive enpolig och tvåpolig strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fabbobo och 5 till
  • Laddar…
Hotellbrytare hade man ofta förut när man betalade el per belysningspunkt, tex. ytterlampa/ hallbel eftersom bara en lampa kan vara tänd åt gången så räknades det som en belysningspunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.