3 274 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Byta från gas till el?
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Är det inte dumt att byta gas till el? Många gillar gasspis, vissa betalar rätt mycket för att kunna laga mat på gas. Att gasspis skulle vara skadlig för lungorna återstår att bevisa.
Vad säger de andra boende om dessa dyra planer?
Vad säger de andra boende om dessa dyra planer?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Om huset från början byggdes för att ha gasspisar. Så var det från början omöjligt att ha elspisar. Servisledningen i gatan från närmaste transformatorstation var för klen. Så att byta till elspisar skulle innebära att gräva upp några 100m gata. Byte av diverse utrustning i byggnadens elcentral, nya ledningar upp till lägenheten, ny ledning i lägenheten till spisen.
Men sedan har man genom åren dimnsionerat upp i gatan. Så det finns skaplig chans att den delen är fixad redan. Och i många fall har man i samband med större renoveringar av byggnaden förberett för byte till elspisar. Så att även en del av ändringarna i byggnaden redan är gjorda. Du behöver en elektriker som kan berätta vad som behövs. Med tanke på ev. begränsad kapacitet i matningen till byggnaden, så kan även föreninegns styrelse neka dig att uppgradera matningen. Det kanske fungerar för EN lägenhet, men inte om fler vill göra samma sak.
I föreningen där jag var ordf. för dygt 30 år sedan (800 lgh, 7 kvarter) hade vi en matning på 85A till varje kvarter, hela området var överbelastat (jag mätte ca 180V i mina vägguttag). Stockholm energi vägrade utöka matningen, vi fick inte ens installera ytterligare en tvättmaskin i en tvättsuga (på 800 lgh).
Sedan strax innan vi gjorde stambyte byggdes elnätet om det grävdes flera km nya ledningar och flera nya transformatorstationer inom våra kvarter.
Vid stambytet valde vi att uppgradera till 7 st 250A matningar. Det var fortfarande inte tillräckligt för att man skulle kunna ha elspisar, men det var gränsen för att kalla det för underhåll och inte ombyggnad. Ombyggnad skulle krävt uppfyllande av nya regler till en ytterligare kostnad då på ca 25 milj. Bla. skulle vi varit tvugna att säga upp ett tiotal butikslokaler i bottenplanet för att få plats med mätarrummen.
Men sedan har man genom åren dimnsionerat upp i gatan. Så det finns skaplig chans att den delen är fixad redan. Och i många fall har man i samband med större renoveringar av byggnaden förberett för byte till elspisar. Så att även en del av ändringarna i byggnaden redan är gjorda. Du behöver en elektriker som kan berätta vad som behövs. Med tanke på ev. begränsad kapacitet i matningen till byggnaden, så kan även föreninegns styrelse neka dig att uppgradera matningen. Det kanske fungerar för EN lägenhet, men inte om fler vill göra samma sak.
I föreningen där jag var ordf. för dygt 30 år sedan (800 lgh, 7 kvarter) hade vi en matning på 85A till varje kvarter, hela området var överbelastat (jag mätte ca 180V i mina vägguttag). Stockholm energi vägrade utöka matningen, vi fick inte ens installera ytterligare en tvättmaskin i en tvättsuga (på 800 lgh).
Sedan strax innan vi gjorde stambyte byggdes elnätet om det grävdes flera km nya ledningar och flera nya transformatorstationer inom våra kvarter.
Vid stambytet valde vi att uppgradera till 7 st 250A matningar. Det var fortfarande inte tillräckligt för att man skulle kunna ha elspisar, men det var gränsen för att kalla det för underhåll och inte ombyggnad. Ombyggnad skulle krävt uppfyllande av nya regler till en ytterligare kostnad då på ca 25 milj. Bla. skulle vi varit tvugna att säga upp ett tiotal butikslokaler i bottenplanet för att få plats med mätarrummen.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Det jag menar med "det räcker" är att man kan ha en induktionshäll och ugn på enfas 25 A säkring. Man får inte ut full effekt (Det får inte jag hemma heller då induktionshällen är avsäkrad med 16 A) men det går väl att laga mat.M maja02 skrev:Ossian! Du skriver "det räcker för att..." - men gäller det om alla i huset gör så, eller bara jag?
För visst kan jag vara egoistisk och bara byta gashäll mot induktionshäll (jag har gashäll och elugn - och det tror jag fler har i huset, men jag är inte säker) men jag vill också undersöka möjligheten att alla byter.
Sen hur det ser ut i föreningens del av elen och anslutningen till elnätet, det får ni kolla. Med tanke på att du har en nyare central samt elugn redan så känns det inte omöjligt att byta. Sen kan det vara så att andra i föreningen föredrar gasspis (jag gör det inte, induktion är flera resor bättre) och inte vill byta.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Jag pudlar omedelbart. Kunde svurit på att jag läste 16A på både den och säkringen bredvid...J Josth skrev:
Men så ser det inte ut när jag kollar på bilden igen.
Jo precis, ugnar drar vanligtvis max ca 3000 W (märkeffekt) så 16 A är helt korrekt men vanligtvis väljer man då C16 säkring, inte B16 säkring. Något problem verkar det vara eftersom det står B.Ossian K Olsson skrev: