Så med andra ord ska man inte snåla med ett litet element när man dimensionerar, hellre för stort än mittelmellan, så då kan man lägga på en slant för elementen, säg 1700 per element inkl termostat och upphängning -> 11-12 element -> 20000 ungefär så ungefär 110.000 blir då slutsumman. Någon mer kostnad som ej är tänkt på som kanske ingår i extrasumman på 10.000?

Tobbis skrev:
Så med andra ord ska man inte snåla med ett litet element när man dimensionerar, hellre för stort än mittelmellan, så då kan man lägga på en slant för elementen, säg 1700 per element inkl termostat och upphängning -> 11-12 element -> 20000 ungefär så ungefär 110.000 blir då slutsumman. Någon mer kostnad som ej är tänkt på som kanske ingår i extrasumman på 10.000?

ja du har fattat rätt.
men du köp inge termostater! du ska strypa in flödet & termostatan kommer inte att andvändas!
satsa på en inne givare till värmepumpen istället. fast montera inte den fören hela systemet funkar bra = till nästa vinter

skulle du trots inne givaren inte vara nöjd med tempraturen vid nåt enstaka tillfälle i nåt enstaka rum, kan du efteråt komplitera just denna radiator med en termostat

Tobbis skrev:
Hej, jag sitter och räknar på att byta från direktverkande el i vårt hus som har torpargrund och är tilläggsisolerat. Huset är i två våningar och är ca 150m2 stort.
vår elförbrukning i dagsläget är ca 19000 per år och då eldar vi ibland i kakelugn och vedspis i köket.
Vi funderar dock på att byta ut elen och sätta in ett vattenburet system med radiatorer istället (inte golvvärme i ett gammalt hus, då blir det bara fuktbekymmer)
Jag har räknat på det en del och kommer göra i stort sett allt själv och har kollat in priserna på rinkabyrörs sida och kommer då fram till följande ungefär:

Jordvärmepump med extern akumulatortank plus lite extra grejer för mätning med mera ca 60000, sedan rör till alla 11 element ca 10000, elementen kostar ca 10000 också, rör i marken ca 500m 5000, lite grävjobb från en granne 5000, plus oförberedda utgifter ca 10000, summa sumarum 100.000 och med bidrag 30% så blir slutsumman 70.000 är det någon som gjort något liknande själv. verkar det vara en rimlig kalkyl eller har jag glömt någon stor post som gör att det drar iväg i pris?
Men med tanke på din redan nu låga kostnad för uppvärmning lönar det sig verkligen med jordvärme då??? Är inte luft/luft pump och eller solvärme till varmvattnet ett bättre alternativ?

co skrev:
Men med tanke på din redan nu låga kostnad för uppvärmning lönar det sig verkligen med jordvärme då??? Är inte luft/luft pump och eller solvärme till varmvattnet ett bättre alternativ?

hur vet du hur många kWh hans hus drar? vi vet inte hur mycke han eldar, eller om hushåls el är inräknad samt hur stor del som är hushåls el.
det står heller inte om han idag snålar o har för kalt inna vissa tider?

Hej, ursäkta om det fattas lite information om huset.
Vi stödeldar under vintern i en kakelugn och i öppen spis, annars så har vi 18-19 grader inne konstant vilket är lite kyligt ibland. Årsförbrukningen av el totalt är ca 20.000kWh. Huset är från 1927 och är tilläggsisolerat. Vi tänkte köra på en medelvärme på ca 21 grader ifall vi installerar markvärme och årsförbrukningen med el skulle förmodligen ligga på kanske 23.000 med den temperaturen om vi inte bytte till markvärme förmodligen ännu mer eftersom vi vill införa golvvärme i badrummet och hallen. Så vi vill byta av tre skäl. Kunna höja värmen inne, Få lägre elförbrukning och därmed vara så beroende av elpriserna, samt att det är mer miljövänligt att köra mer markvärme.
Visst skulle kanske en värmepump spara max 5000kWh per år men mer tror jag knappast eftersom 6-8000kWh är vattenvärme och hushållsel och ca 12-14000 är uppvärmning. Så som jag ser det så skulle solvärme av varmvattnet maximalt ge en besparing på 3000kWh ungefär eftersom solvärmen bara fungerar under halva året eftersom jag bor i västerbotten. Det blir en ganska dyr kostnad att installera solvärme för så liten vinning eller? Om markvärmepumpen drar ca 6000kWh under året (ren höftning) så borde ju energikostnaden bara bli maximalt det pumpen drar plus hushållsel och ej uppvärmning av vatten 6000+4000 = 10000 dvs en besparing på ca 12000kWh per år. Dvs om det kostar kring 110.000 så borde det ju betala tillbaka sig på 10år ungefär samt att man slipper tänka så mycket på hur mycket el huset drar. Det kanske är en fråga jag bör ta upp, hur mycket drar en markvärmepump ungefär per år utan stöduppvärmning av något slag om man har ett välisolerat hus med ca 21grader och 150m2 yta?

Tobbis skrev:
Hej, ursäkta om det fattas lite information om huset.
Vi stödeldar under vintern i en kakelugn och i öppen spis, annars så har vi 18-19 grader inne konstant vilket är lite kyligt ibland. Årsförbrukningen av el totalt är ca 20.000kWh. Huset är från 1927 och är tilläggsisolerat. Vi tänkte köra på en medelvärme på ca 21 grader ifall vi installerar markvärme och årsförbrukningen med el skulle förmodligen ligga på kanske 23.000 med den temperaturen om vi inte bytte till markvärme förmodligen ännu mer eftersom vi vill införa golvvärme i badrummet och hallen. Så vi vill byta av tre skäl. Kunna höja värmen inne, Få lägre elförbrukning och därmed vara så beroende av elpriserna, samt att det är mer miljövänligt att köra mer markvärme.
Visst skulle kanske en värmepump spara max 5000kWh per år men mer tror jag knappast eftersom 6-8000kWh är vattenvärme och hushållsel och ca 12-14000 är uppvärmning. Så som jag ser det så skulle solvärme av varmvattnet maximalt ge en besparing på 3000kWh ungefär eftersom solvärmen bara fungerar under halva året eftersom jag bor i västerbotten. Det blir en ganska dyr kostnad att installera solvärme för så liten vinning eller? Om markvärmepumpen drar ca 6000kWh under året (ren höftning) så borde ju energikostnaden bara bli maximalt det pumpen drar plus hushållsel och ej uppvärmning av vatten 6000+4000 = 10000 dvs en besparing på ca 12000kWh per år. Dvs om det kostar kring 110.000 så borde det ju betala tillbaka sig på 10år ungefär samt att man slipper tänka så mycket på hur mycket el huset drar. Det kanske är en fråga jag bör ta upp, hur mycket drar en markvärmepump ungefär per år utan stöduppvärmning av något slag om man har ett välisolerat hus med ca 21grader och 150m2 yta?
Här kan du räkna på vad du tjänar på förändringar!
http://www.energi.konsumentverket.se/

CarMan skrev:
hur vet du hur många kWh hans hus drar? vi vet inte hur mycke han eldar, eller om hushåls el är inräknad samt hur stor del som är hushåls el.
det står heller inte om han idag snålar o har för kalt inna vissa tider?
Nej det visste vi inte men han angav att han gjorde av med 19 000 kwh och det ger väl en viss vägledning???

co skrev:
Nej det visste vi inte men han angav att han gjorde av med 19 000 kwh och det ger väl en viss vägledning???
Han angav 19000kWh + några tusen kWh i verd (& det var en ren gissning att han gör saom alla andra o snålar med värmen, vilket var rätt)

Tack för en mycket intressant sida! där fanns verkligen mycket bra att läsa och beräkna med. Jag har fått mycket information och om det inte är någon mer kostnad som är förutom de 110.000 som är beräknat med så får jag tacka för mig! Jag kommer nog lägga ut resultatet efter sommaren!!!
/en som kommer installera jordvärme till sommaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.