Kan ju komplettera att det två rörs och lågtemp systems med radiatorer på övervåningen. vattentempen rör sig mellan 20-50 grader över året.

Ingen expert på det, men jag skulle tro att ytan är för stor för så klen slang. Jag lade 16mm slang i vårt badrum på 12kvm, det var på vippen att man kunde ha så stor yta till den slangen, om man följer wirsbo dimensioneringsregler. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna.

Upp till 12m2 enligt broschyr. Man lägger dock flera slingor, slangen levereras i längder om 32 m och skall då täcka 3m2. gissar på cc kring 10cm då. finns en listig anslutning där man sätter fyra slingor direkt mot.

http://www.thermotech.se/download/1...000591/Lathund_Minifloor8_utanpriser_0909.pdf

min farhåga är dock inte slangen som sådan, men funkar det något vidare när man kör med en cirkulationpumpslös installation mha en minikretsventil istället. (som är kopplad mot radiatorvattnet.

jag resonerar vidare .

12x2 mm slang har en tvärsnittsarea på 20mm.
8x1 mm slang har arean 11mm

Lägger man 2 eller rentav 4 slingor med 8mm bör det utgöra en mindre motstånd än en slinga med 12mm slang.

/Benny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.