Jag bor i Sollentuna. Jag planerar att byta ut mina fönster i huset — det handlar om 5 fönster och två balkongdörrar. Det finns även andra hus i min förening som är intresserade av att byta sina fönster. Jag har hittills kontaktat dessa företag: EliteFönster, Svea Fönster och Mockfjärds. Jag väntar på svar från dem.
Vilka tips kan du ge när det gäller fönsterbyte? Vad bör jag vara uppmärksam på? Finns det några särskilda frågor jag borde ställa till säljaren? Vad kan vara ett rimligt pris efter ROT-avdrag?

P Pepekali skrev:
Vilka tips kan du ge när det gäller fönsterbyte? Vad bör jag vara uppmärksam på?
De flesta fönsterbyten sker helt i onödan, energibesparingen de nya fönstren ger räcker knappt till att betala av de nya fönstren innan de ser shabbiga ut.

Du bör vara uppmärksam så du inte byter till fönster som har kortare (eller lika lång) teknisk livslängd som de du redan har, dvs köp inte plastfönster om du har renoveringsbara träfönster.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Likt ovan, sällan ekonomiskt att räkna hem fönsterbyten. Skulle också tipsa om duktiga snickare snarare än ”fönsterbytarfirmorna”, som är ofta väldigt dyra.

Vet att en granne fick offert på drygt 4-500.000kr för fönsterbyte på sitt radhus i Sollentuna från Mockfjärds häromåret. Dryga 20 fönster och 2 balkongdörrar…. Jag fick offert från svenska fönster tillverkade i Edsbyn på knappa 200.000kr för 40 fönster varav 4 balkongdörrar och allting aluminiumbeklätt.

Fönsterfirmorna he stora påslag för att paketera det . Duktiga snickare byter fönstren i ett radhus på 2-3 dagar så så kanske. 30.000kr+ material och fönster är rimligt säg 10.000kr/ fönster. Är ni flera som gör det samtidigt bör ni kunna pressa priset bra

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
H
P Pepekali skrev:
Jag bor i Sollentuna. Jag planerar att byta ut mina fönster i huset — det handlar om 5 fönster och två balkongdörrar. Det finns även andra hus i min förening som är intresserade av att byta sina fönster. Jag har hittills kontaktat dessa företag: EliteFönster, Svea Fönster och Mockfjärds. Jag väntar på svar från dem.
Vilka tips kan du ge när det gäller fönsterbyte? Vad bör jag vara uppmärksam på? Finns det några särskilda frågor jag borde ställa till säljaren? Vad kan vara ett rimligt pris efter ROT-avdrag?
Inte Mockfjärds, extremt dyra.3-glas ELITFÖNSTER med Aluminiumutsida köpte vi.
Vi läste många tester på nätet, vi ville ha underhållsfria fönster och som stängde ute ljud.
Vi har haft dem nu i sen 2008 och vi är väldigt nöjda. Både öppningsbara och fasta fönster.
Vi köpte även 2 st dubbeldörrar för utgång från rum till balkongen och en dörr till altanen i helgas som är en säkerhetsdörr, kolvar som går ut. Fodras tydligen av försäkringsbolag.Svea fönster har vi igen erfarenhet av.
Röstar för ELITFÖNSTER. Arbetstid med drevning och fordring per fönster ca 1,5 timme, 2 man.

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi läste många tester på nätet, vi ville ha underhållsfria fönster och som stängde ute ljud.
Vi har haft dem nu i sen 2008 och vi är väldigt nöjda. Både öppningsbara och fasta fönster.
Vi köpte även 2 st dubbeldörrar för utgång från rum till balkongen och en dörr till altanen i helgas som är en säkerhetsdörr, kolvar som går ut. Fodras tydligen av försäkringsbolag.Svea fönster har vi igen erfarenhet av.
Röstar för ELITFÖNSTER. Arbetstid med drevning och fordring per fönster ca 1,5 timme, 2 man.
Tack så mycket för att du tog tid att svara på mina frågar. Jag fick också veta från dom andra att Mockfjärd är ganska dyra. Nu jag har kontaktat Elitfönster om dom kan komma förbi.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har fönstren sparat så mycket energi på de gångna 16 åren att det räckt till att amortera av Elitfönstren?

Kan rekommendera Tanumsfönster och låta någon lokal snickare montera dem.

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
J
Ta in en offert på att renovera befintliga fönster också. Håller med fribygg, är fönstren bra kan de vara värda att renovera. Kanske till och med att sätta in en ljudisolerande ruta i de rum som ni upplever behöver mer ljudisolering.

• Gilla
Pepekali och 1 till
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Har fönstren sparat så mycket energi på de gångna 16 åren att det räckt till att amortera av Elitfönstren?
Vi har fått underhållsfria snygga fönster och ett varmt och tyst hus. Har inte räknat på energin, det var oviktigt men vi har säkert sparat en hel del, de fönstren vi hade var inte täta någonstans.

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
H
FG FG skrev:
Kan rekommendera Tanumsfönster och låta någon lokal snickare montera dem.
Vi tittade på dessa också men enl. Testerna vi läste då var de lite skramliga. Vet dock inte hur de är idag. Men TS kan ju googla tester.

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi tittade på dessa också men enl. Testerna vi läste då var de lite skramliga. Vet dock inte hur de är idag. Men TS kan ju googla tester.
Skramliga vet jag inte alls hur man kommer fram till. Jag har både Tanumsfönster och Elitfönster i husen och Tanum gör väldigt gedigna fönster, med i mitt tycke, bättre finish än Elitfönster. Förvisso rätt dyra nu för tiden men förmodligen jämförbart pris mot Elitfönster. Jag hade valt Tanum alla dagar i veckan oavsett fönstertillverkare, men man bör förstås titta på grejerna själv och bilda sig en egen uppfattning.

• Gilla
Pepekali
  • Laddar…
Som sagt, oftast får du mycket bättre pris om du anlitar en lokal snickare med goda omdömen, istället för ett "fönsterbytarbolag". Dessa är oftast rena försäljningsföretag som säljer tjänsten (och fönstren) till dig, och sedan anlitar hantverkare till lästa möjliga kostnad (för firman), utan större kvalitetsomtanke.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.