T
Ska flytta in i ett hus där badrummet består av vitt kakel med gråa fogar. Eftersom plattorna är små, 10x10 cm, så blir fogarna väldigt tydliga. Utan att gå in på för mycket detaljer så gillar jag inte små plattor och de sticker verkligen ut när de har en grå fog runt sig.

Jag skulle önska byta färg på fogarna till vita. Mina funderingar främst är, kommer det bli riktigt bra? Och är det ett evighetsjobb?

Finns lite olika metoder har jag förstått det. Dels att måla om fogarna med fogpenna eller liknande.
Blir det bra? Är det en hållbar metod?
Hur tidskrävande är det?

Andra sättet är att kratsa bort de befintliga fogarna och ersätta med nya vita fogar. Rent spontant känns det som det mest hållbara alternativet.
Men hur mycket jobb är det?
Man ska tydligen kunna hyra någon maskin/verktyg för för detta. Funkar det bra?

Modernt badrum med badkar, dusch, vita kakelväggar och duschdraperi. (11 ord)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidskrävande, ja. Om det ska bli bra och hålla så tror jag du behöver skrapa och ersätta fogen.
Något som underlättar är ett multiverktyg med verktyg för fogskrapning.

Har aldrig testat att måla fogar, men jag har svårt att tro att det håller i längden när det utsätts för fukt. Och när du ska rengöra badrummet och dina nya fogar så dom håller sig vita, håller färgen då?

P
T Tovin skrev:
Ska flytta in i ett hus där badrummet består av vitt kakel med gråa fogar. Eftersom plattorna är små, 10x10 cm, så blir fogarna väldigt tydliga. Utan att gå in på för mycket detaljer så gillar jag inte små plattor och de sticker verkligen ut när de har en grå fog runt sig.

Jag skulle önska byta färg på fogarna till vita. Mina funderingar främst är, kommer det bli riktigt bra? Och är det ett evighetsjobb?

Finns lite olika metoder har jag förstått det. Dels att måla om fogarna med fogpenna eller liknande.
Hur tidskrävande är det?
Nej det finns ingen målning som håller..
T Tovin skrev:
Andra sättet är att kratsa bort de befintliga fogarna och ersätta med nya vita fogar. Rent spontant känns det som det mest hållbara alternativet.
Fogfräsar finns men det är ett jädrans pill och tidsödande jobb. På så små plattor blir det sällan bra om man vill ändra kulören då all gammal fog måste bort..

T Tovin skrev:

Hur tidskrävande är det?

[bild]
Jag har använt fogförsegling https://www.lovelyhome.se/spackel-f...MfjwJfPLck6kCR_00ZAVQ075PUywPnGBoCjnAQAvD_BwE i min duschörna. Pilligt men håller snyggt än iaf ett år senare

T Tovin skrev:
Det alternativet är korrekt, men det kommer ta dig 100-tal´s timmar tror jag & även några småflisor kommer gå sönder från kakelplattorna.

En elektrisk maskin med "fog-fräs" stift går fortare, men dammar något kolossalt & det är väldigt lätt att sabba kakelplattorna.

Så mitt råd är att acceptera nuvarande fog ( kanske tvätta med klorin)
ELLER, kakla om hela badrummet.

MvH Jawen

det blir aldrig bra. Du kommer komma åt proslinet på kalket och flisor kommer lossa.

Det som rengör kakelfogar är om du spraya ospädd klor på och låter stå en timma. Då kommer de bli grymt.

Bo där några månader / ett år innan du ens överväger att börja måla eller skrapa.
Man blir hemmablind 😄

• Gilla
Matsmatti och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.