Hur gör man för att enklast byta enstaka panel? Det är några som murknat i nederkant, flest här under fönstret men även enstaka längre panel.
 
  • Röd träpanel under ett fönster med synliga skador och murkna ställen vid nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort det vita fönsterfodret överst och sedan tar du bort de dåliga panelbrädorna.
Bara att ersätta med nya, lite målning och sätt tillbaka fönsterfodret.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Det känns ju ganska simpelt där under fönstret ändå. Men hur får man loss en lång bräda som sitter mitt på fasaden?
 
D Dahlia89 skrev:
Tack för ditt svar! Det känns ju ganska simpelt där under fönstret ändå. Men hur får man loss en lång bräda som sitter mitt på fasaden?
Hela brädan behöver du inte byta utan du borde kunna se var den är spikad, bakom döljer sig en spikregel. Kapa brädan där med ett multiverktyg då kan du skarva med en ny.
 
P
K Kurtivan skrev:
Hela brädan behöver du inte byta utan du borde kunna se var den är spikad, bakom döljer sig en spikregel. Kapa brädan där med ett multiverktyg då kan du skarva med en ny.
Nej man skarvar inte så korta bitar så långt med på en fasad om man inte måste..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
D Dahlia89 skrev:
Tack för ditt svar! Det känns ju ganska simpelt där under fönstret ändå. Men hur får man loss en lång bräda som sitter mitt på fasaden?
Antingen får du ta bort hela brädan eller skarva högre upp i fasaden där det inte är så regnutsatt..
Du kapar då av brädan med lämplig så mitt i en spikregel som finns bakom panelen..
 
När du river panelen under fönstret så passa på att kolla hur det ser ut under fönsterkarmen. Inte alls ovanligt att det läcker in vatten kring fönster och ofta saknas det även sekundärtätning på äldre hus.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Antingen får du ta bort hela brädan eller skarva högre upp i fasaden där det inte är så regnutsatt..
Du kapar då av brädan med lämplig så mitt i en spikregel som finns bakom panelen..
Helt rätt, men jag sa ju aldrig att det skulle skarvas på nedersta spikregeln...
 
P
K Kurtivan skrev:
Helt rätt, men jag sa ju aldrig att det skulle skarvas på nedersta spikregeln...
Vad jag kan se så är nästa regel under det liggande fodret för det sitter inga spik i panelen mer än längst ned, eller ser jag fel?
 
Rejäl skrev:
Antingen får du ta bort hela brädan eller skarva högre upp i fasaden där det inte är så regnutsatt..
Du kapar då av brädan med lämplig så mitt i en spikregel som finns bakom panelen..
Hur får man ut hela brädan? De sitter ju i varandra. Eller man får ta bort de bredvid också? Om istället skarvar brädan, det ser inte helt konstigt ut då?
 
Rejäl skrev:
Vad jag kan se så är nästa regel under det liggande fodret för det sitter inga spik i panelen mer än längst ned, eller ser jag fel?Vi
Svaret avsåg ju de andra långa fasadbräderna, ts hade fått ett bra svar redan på byte av de under fönstret.
 
P
D Dahlia89 skrev:
Hur får man ut hela brädan? De sitter ju i varandra. Eller man får ta bort de bredvid också? Om istället skarvar brädan, det ser inte helt konstigt ut då?
Du får ha en spikutdragare och kofot, ja det går att byta enstaka enkelfasbrädor som det ser ut på bilderna att du har..
Jula har en prisvärd spikutdragare om du bara ska använda den till några få brädor..
Annars är den röda lilla ihop med hammaren den vanligaste men den kostar minst dubbelt så mycket..
 
  • Spikutdragare/glidhammare från Meec Tools med produktbild, pris 299 kr och recensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd Hultafors ATLE 600 g spikutdragare med metallkäftar för att ta bort spik, lämplig för bygg- och renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ytpanel Moelven Bas enkelfas i trä, 22x120x4200 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NW3Anna och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du får ha en spikutdragare och kofot, ja det går att byta enstaka enkelfasbrädor som det ser ut på bilderna att du har..
Jula har en prisvärd spikutdragare om du bara ska använda den till några få brädor..
Annars är den röda lilla ihop med hammaren den vanligaste men den kostar minst dubbelt så mycket..
Tack snälla för bra svar:)
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
den röde spikutdragaren skulle jag rekommendera
 
Undvik att skarva, är mera av "nöd och tvång".
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.