Hej

Jag funderar på att riva ut allt från min stuga & göra nytt.
Enfasspisen ska bytas mot ugn + 2-plattors häll ej induktion. Infälld häll.
Jag skulle helst vilja göra så lite åverkan det går. Inte riva väggen mot elcentralen som sitter på utsidan.
Har inte tänkt ta dit en elektriker, däremot en installatör av vitvaror när allt är förberett.
All el är utanpåliggande nu i stugan.
Det jag undrar över är om jag kan använda spisens kabel & på ngt vänster koppla in ugnen & hällen? De behöver nödvändigtvis inte användas samtidigt.
Kanske behöver jag en elektriker senare men jag skulle oavsett vilja veta när jag förbereder inredning mm om det går att lösa?
Kan man dela den kabeln eller sätta en kopplingsdosa där den kommer från väggen & dra 2st 230v-kablar till ugn + häll?
De bör väl inte kräva mer ampere än spisen? Alltså en 2-plattors häll.

Vad är det för spis du har? Är det en bänkspis eller något större? Det är lite udda med en enfasspis i en stuga om det inte är fråga om just en bänkspis. Titta på märkskylten till spisen och titta på säkringen. Om du har 16A huvudsäkringar till stugan så kan du inte få mer än 16A enfas till en grupp. Det är ganska begränsat för häll och ugn tillsammans. Visst går det att laga mat på. Men det blir en bättre lösning om du försöker få dit en trefasmatning.

A Avemo skrev:
Vad är det för spis du har? Är det en bänkspis eller något större? Det är lite udda med en enfasspis i en stuga om det inte är fråga om just en bänkspis. Titta på märkskylten till spisen och titta på säkringen. Om du har 16A huvudsäkringar till stugan så kan du inte få mer än 16A enfas till en grupp. Det är ganska begränsat för häll och ugn tillsammans. Visst går det att laga mat på. Men det blir en bättre lösning om du försöker få dit en trefasmatning.
Hej
Golvspis enfas/230v
Det är väl ändå ganska vanligt fortfarande med 230-spisar?
Oavsett så är det tyvärr inte 400v.
Men du menar att 16A ändå kan räcka? Om jag kör en av dem åt gången får de full effekt då?
Jag ska kolla vad den är säkrad med men det är kanske 16A?
Hur kopplar man in ugnen & hällen rent praktiskt från väggen? Sätter jag ett uttag där om spisen är direktkopplad? För spisen har väl troligen en direktkoppling eller med ett norweskodon.
Det borde jag väl klara själv isf? Jag kan mäta fram vad varje tråd är för ngt.
Ugnen har en vanlig kontakt från början. Hällen bara kabel utan kontakt.
Så tänker ta bort norwesko & sätta vanligt 230-uttag?

J jamaica skrev:
Det är väl ändå ganska vanligt fortfarande med 230-spisar?
230V-spisar är det absolut vanligaste idag. Men här är det viktigt att skilja det från enfas. De kan oftast anslutas till flera faser. Enfasanslutning av spisar är i Sverige något vi mest ser i små lägenheter. Och då brukar det vara 20A till spisen.

J jamaica skrev:
Men du menar att 16A ändå kan räcka? Om jag kör en av dem åt gången får de full effekt då?
Något räcker det ju till. Vad har du för huvudsäkring? Har du mer än 16A huvudsäkring så kan du förstås ha mer än 16A säkring till spisen.

J jamaica skrev:
Hur kopplar man in ugnen & hällen rent praktiskt från väggen? Sätter jag ett uttag där om spisen är direktkopplad? För spisen har väl troligen en direktkoppling eller med ett norweskodon.
Ugn är ofta kopplad via schuko-uttag. Hällen är ovanligare. Men är det bara två plattor kanske du inte löper så stor risk att överbelasta. Men jag skulle rekommendera att du drar fram olika grupper till häll och ugn. Helst en trefasgrupp så är du säkrad för framtiden.

J jamaica skrev:
Det borde jag väl klara själv isf? Jag kan mäta fram vad varje tråd är för ngt.
Ugnen har en vanlig kontakt från början. Hällen bara kabel utan kontakt.
Så tänker ta bort norwesko & sätta vanligt 230-uttag?
Det vet du bäst själv om du klarar av. Det är inte en svår uppgift. Varför byta norwesco mot schuko? Den förra är gjord för att tåla en högre ström.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
230V-spisar är det absolut vanligaste idag. Men här är det viktigt att skilja det från enfas. De kan oftast anslutas till flera faser. Enfasanslutning av spisar är i Sverige något vi mest ser i små lägenheter. Och då brukar det vara 20A till spisen.

Något räcker det ju till. Vad har du för huvudsäkring? Har du mer än 16A huvudsäkring så kan du förstås ha mer än 16A säkring till spisen.

Ugn är ofta kopplad via schuko-uttag. Hällen är ovanligare. Men är det bara två plattor kanske du inte löper så stor risk att överbelasta. Men jag skulle rekommendera att du drar fram olika grupper till häll och ugn. Helst en trefasgrupp så är du säkrad för framtiden.

Det vet du bäst själv om du klarar av. Det är inte en svår uppgift. Varför byta norwesco mot schuko? Den förra är gjord för att tåla en högre ström.
Ok men kan jag koppla både häll & ugn i samma norwesko? Jag trodde inte det nämligen.
Men jag satte dit en kopplingsdosa idag så länge & slängde norweskon så nu är den inte kvar. Spisen kasserad också.
Det är endast en propp kopplad till spisen. Satt en 10A säkring i men det står 16A när jag kollar innanför.
Får testa om det funkar & annars får jag köra en åt gången.
Men i kopplingsdosan kan jag väl sätta både häll & ugn? Eller hade det varit bättre med ngt annat?
Vet inte vad schuko är eller vad det nu hette

Schuko är den typ av jordat vägguttag som vi använder mest i Sverige. Det är normalt godkänt för 16A. Men det är lite omdiskuterat hur lämpligt detta är. Om du använder det så se till att välja ett uttag av bra kvalitet.

Ja du kan koppla häll och ugn till samma dosa. Men jag avråder från att koppla dem till samma enfasgrupp. Du får vara uppmärksam. Om säkringen löser så skall du inte bara byta den och fortsätta som innan. Du skall om säkringen löser komma ihåg att gränsen passerats och se till att aldrig mer belasta gruppen så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.