Hej.

En frånluftsvärmepump som gett upp på riktigt nu behöver bytas.
En vanlig 1,5 plansvilla utan källare.
Bottenvåningen idag värmd av en nyinstallerad luftvärmepump så elementen är knappt på på den våningen.

Vilket är det smartast att byta till?
En ny frånluft?
FTX+LLVP?
FTX+BV?
Skita i FTX och bara mecka ihop rören med kanalfläktar och således få FT?

Kom med bra och smarta tips.

- Vad är det för modellbeteckning på den frånluftsvärmepump som havererat?
- Hur stor har sammanlagda elförbrukningen varit per år?
- Hur stort är huset och när är det byggt?

J Josth skrev:
- Vad är det för modellbeteckning på den frånluftsvärmepump som havererat?
- Hur stor har sammanlagda elförbrukningen varit per år?
- Hur stort är huset och när är det byggt?
Ganska relevant information, så här kommer den:
Nibe fighter 410p från 2006.
Total el 18500 kwh. Både hushåll och värme.
1 1/2 plans villa 140+30 m2 byggt 1984.

Vattenburet system. 9 element. El golvvärme i badrum

Ja det är en speciell modell 410P med frånluft och förvärrmd tilluft. Förstår frågan om FTX då. Var det t.ex. en CTC Master där innan?? Är de 30 kvm ett separat garage eller ingår de i ventilerade arean? I första hand tänker jag ju på NIBE F750 med tilluftsmodul SAM40 + volymkärl om det finns utrymme för det bredvid?

J Josth skrev:
Ja det är en speciell modell 410P med frånluft och förvärrmd tilluft. Förstår frågan om FTX då. Var det t.ex. en CTC Master där innan?? Är de 30 kvm ett separat garage eller ingår de i ventilerade arean? I första hand tänker jag ju på NIBE F750 med tilluftsmodul SAM40 + volymkärl om det finns utrymme för det bredvid?
Vet ej vad som satt innan tyvärr.
De 30 kvm är biyta på ovanvåningen pga snedtak, så det är med i den ventilerade ytan.

Men då är det alltså vettigt att satsa på en ny FLVP?

Ja jag tänkte man kunde få ner total elförbrukning från 18,5 till ca 13,5 MWh med en F750+SAM40. Men NIBE rekommenderar att man pluggar de gamla tilluftskanalerna och borrar nya friskluftsventiler i ytterväggarna och sätter in en F730 ren frånluftare. Man sparar drivenergi till tilluftsfläkten med kanalförlusterna. Beror på hur gärna man vill ha förvärmd tilluft och hur känslig man är mot visst kalldrag när det är riktigt kallt ute? Avgörande är kanske då hur långt norrut man bor.

J Josth skrev:
Ja jag tänkte man kunde få ner total elförbrukning från 18,5 till ca 13,5 MWh med en F750+SAM40. Men NIBE rekommenderar att man pluggar de gamla tilluftskanalerna och borrar nya friskluftsventiler i ytterväggarna och sätter in en F730 ren frånluftare. Man sparar drivenergi till tilluftsfläkten med kanalförlusterna. Beror på hur gärna man vill ha förvärmd tilluft och hur känslig man är mot visst kalldrag när det är riktigt kallt ute? Avgörande är kanske då hur långt norrut man bor.
Vart kan man läsa om denna rekommendation?
Är det inte bra med mekaniskt tilluft alltså eller varför gör de den rekommendationen?

Mekanisk förvärmd tilluft är mycket en komfort-fråga men det drar en del extra energi jämfört med bara frånluft. Bor man långt norrut med långa vintrar med sträng kyla passar det säkert bra men bor man i södra eller mellersta delen av landet klarar man sig utan tycker jag men det är olika. NIBE's rekommendation finns att läsa på deras utbytesguide för frånluftsvärmepumpar: https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/Utbytesguiden/Master-103/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.